آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: شوخ طبعی رهبری یکی از اصولی ترین شاخص های رفتاری است که در رابطه با رهبران و مدیران موفق در سازمان ها بررسی می شود. در شرکت دخانیات ایران نیز این شاخص برای شناسایی و ارزیابی رفتار رهبران مورد استفاده قرار گرفته است، که با استفاده از شاخص های روانشناختی، می تواند ویژگی رهبران را شناسایی و ارزیابی نماید، این ارزیابی نشان از تأثیر مؤثر بهبود عملکرد و موفقیت سازمان می باشد. هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص های رفتار روانشناختی شوخ طبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران بوده است. روش: پژوهش حاضر در پی یافتن عوامل مؤثر بر بکارگیری روانشناختی شوخ طبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران است و شناسایی عواملی است که نقش اساسی در اجرای نوعی شوخ طبعی رهبری در این شرکت دارند. درگام اول برای دستیابی به ماهیت شکل گیری مفهوم، استخراج مضامین، مقوله ها و روابط بین آن و دستیابی به مدلی مفهومی در این حوزه از روش پدیدارشناسی تفسیری و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از خبرگان بهره گرفته شد، و در گام دوم نیز، به منظور تعمیم نتایج و تجزیه و تحلیل آن ها، داده ها در قالب ابزار پرسشنامه در اختیار 361 نفر از کارکنان قرار داده شده و مورد نظرسنجی قرار گرفت و در ادامه به کمک نرم افزارهای اس پی اس اس، اسمارت پی ال اس 4 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با تأیید مدل ساختاری پژوهش، این نتیجه حاصل شد که شکل گیری مفهوم شاخص های رفتار روانشناختی شوخ طبعی رهبری در شرکت دخانیات ایران شامل 6 مؤلفه و 16 مفهوم وابسته است. در طی روابط بررسی شده، مدل مفهومی تحقیق پیاده سازی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که تأثیرگذاری بین مؤلفه ها در مطالعه کمی، از میزان لازم و مناسبی برخودار بوده است. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که شرکت دخانیات ایران نیاز به رهبرانی دارد که دارای خلاقیت و نوآوری و قادر به انعطاف پذیری و تطبیق با تغییرات محیطی است. رهبران باید اعتماد به نفس بالایی را به همراه داشته و توانایی برقراری ارتباطات مؤثر و همراهی با کارکنان را داشته باشند. این عوامل می توانند در بهبود عملکرد و موفقیت شرکت تأثیرگذار بوده و به عنوان یک عامل اصلی تغییر و ارتقاء در سازمان عمل نمایند با توجه به اهمیت صنعت دخانیات در ایران، تأثیرگذاری شوخ طبعی رهبران می تواند بهبود عملکرد و موفقیت شرکت را تضمین نماید.

Identification of psychological behavioral indicators of sense of humor in leadership within the Iran tobacco company

Background: Sense of humor is one of the most fundamental behavioral indicators that is examined in relation to successful leaders and managers in organizations. This indicator has also been used in Iran Tobacco Company to identify and evaluate the behavior of leaders, using psychological indicators to identify and evaluate the characteristics of leaders. This evaluation demonstrates the effective impact on improving performance and the success of the organization Aims: The objective of this research was to identify the psychological behavioral indicators of sense of humor in leadership within the Iran Tobacco Company. Methods: The present study aimed to identify the factors influencing the application of psychological sense of humor in leadership within the Iran Tobacco Company and identify the key factors that play a fundamental role in implementing a certain type of sense of humor in leadership in this company. In the first step, to understand the nature of the formation of the concept, extract themes, concepts, and relationships among them, and develop a conceptual model in this area, an interpretive phenomenological approach and a semi-structured interview tool were utilized with 12 experts. In the second step, in order to generalize the results and analyze them, the data were collected in the form of a questionnaire and administered to 361 employees, and then analyzed using SPSS and SMART PLS4 software. Results: By confirming the structural model of the study, it was found that the formation of the concept of psychological behavioral indicators of sense of humor in leadership within the Iran Tobacco Company consists of 6 components and 16 related concepts. Throughout the examined relationships, the conceptual model of the research has been implemented. The results of the study show that the influence between the components in the quantitative study was significant and appropriate. Conclusion: It can be concluded that the Iran Tobacco Company needs leaders who possess creativity, innovation, and the ability to be flexible and adapt to environmental changes. These leaders should have high self-confidence and the ability to establish effective communication and collaboration with employees. These factors can have a significant impact on improving company performance and success and serve as a key driver of change and advancement within the organization. Considering the importance of the tobacco industry in Iran, the influence of leaders' sense of humor can guarantee the improvement of company performance and success.

تبلیغات