آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: با بررسی های انجام شده در این زمینه مشخص که مطالعه ای به بررسی تجارب زیسته معلمان و دانش آموزان پایه ششم از ارزشیایی کیفی درس ریاضی، طراحی مقیاس مهارت های معلمی در ارزشیابی کیفی درس ریاضی نپرداخته است. هدف: هدف این پژوهش بررسی تجارب زیسته معلمان و دانش آموزان پایه ششم از ارزشیایی کیفی درس ریاضی بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش به صورت کیفی و براساس راهبرد پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان این پژوهش معلمان و دانش آموزان پایه ششم بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که از دیدگاه معلمان 23 مقوله اصلی و 60 مقوله فرعی و از دیدگاه دانش آموزان 21 مقوله اصلی و 42 مقوله فرعی به عنوان عوامل و مؤلفه های ضروری مورد نیاز و موانع و چالش های اجرای ارزشیابی کیفی شناسایی شدند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مصاحبه شونده ها به آسیب هایی مانند نداشتن اعتقاد قلبی به ارزشیابی کیفی، عدم اطلاع معلمان از فلسفه ارزشیابی کیفی، حاکم نشدن روح ارزشیابی، عدم توانایی سنجش توسط خود دانش آموز، بزرگ شدن معلمان در سیستم ارزشیابی کمی اشاره کرده اند. همچنین معلمان به آسیب هایی مانند کاهش رقابت سالم، حساس نبودن بچه ها به درس، انگیزه ی کم، نبود زیرساخت مناسب، بی خیالی، درس نخواندن دانش آموز، نبود شور و شوق و جذابیت در معلمان و عدم توانایی پوشاندن نقاط ضعف در ارزشیابی کیفی اشاره کردند.

Lived experiences of sixth grade teachers and students from the qualitative assessment of math lessons, designing a scale of teacher skills in the qualitative evaluation of math lessons

Background: The existing research in this field indicates that there has been insufficient investigation into the life experiences of sixth-grade teachers and students concerning the qualitative values of mathematics lessons. Furthermore, there is a noticeable gap in the development of a scale for assessing teaching skills in the qualitative evaluation of mathematics lessons. This highlights the need for comprehensive studies that explore the lived experiences of both teachers and students in the context of qualitative values within mathematics education, along with the design of an effective scale to assess teaching skills in the qualitative evaluation of mathematics lessons. Aims: The purpose of this research was to investigate the lived experiences of sixth grade teachers and students of the qualitative value of math lessons. Methods: The current research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of method and based on phenomenological strategy. The participants of this research were sixth grade teachers and students who were selected by purposive sampling. The tool used in this research was a semi-structured interview. In order to analyze the data, the coding method was used. Results: the results showed that the interviewees suffered from disadvantages such as lack of belief in qualitative evaluation, teachers' lack of knowledge about the philosophy of qualitative evaluation, the spirit of evaluation not being governed, and the inability of students to measure by themselves., the growth of teachers in the evaluation system has been mentioned a little. Also, teachers suffer from harms such as the reduction of healthy competition, children's insensitivity to lessons, low motivation, and lack of proper infrastructure, carelessness, students not studying, lack of enthusiasm and attractiveness in teachers, and the inability to cover weaknesses in evaluation. Qualitatively pointed out. Conclusion: The aim of the current research was to investigate the lived experiences of sixth grade teachers and students of the qualitative evaluation of mathematics lessons, to design a scale of teacher skills in the qualitative evaluation of mathematics lessons. The results of data analysis showed that from the teachers' point of view, 23 main categories and 60 sub-categories, and from the students' point of view, 21 main categories and 42 sub-categories were identified as necessary factors and components and obstacles and challenges for the implementation of qualitative evaluation.

تبلیغات