آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: مطالعه پیشینه این حوزه نشان داد که تاکنون مطالعه ای به مدل یابی رضایت تحصیلی از روی شش عاملی شخصیت هگزاکو با میانجی گری انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام نشده است. هدف: مطالعه حاضر با هدف مدل یابی رضایت تحصیلی از روی شش عاملی شخصیت هگزاکو با میانجی گری انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد. روش: روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه این مطالعه، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 315 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان (ترک زاده و محترم، 1391) و مقیاس 60 سؤالی هگزاکو (اشتون و لی، 2009) بود. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد مدل رضایت تحصیلی از روی شش عاملی شخصیت هگزاکو با میانجی گری انگیزه پیشرفت در دانشجویان از برازش مطلوبی برخوردار است. تأثیر ابعاد ویژگی شخصیت هگزاکو بر رضایت تحصیلی معنادار است (0/0005 >P)؛ بطوری که برای صداقت فروتنی 0/341=β، گشودگی به تجربه 0/426=β، وظیفه شناسی 0/513=β، برون گرایی 0/393=β، سازگاری 0/420=β، و برای هیجان پذیری 0/392- =β گزارش شد. همچنین، انگیزه پیشرفت بر رضایت رابطه تحصیلی تأثیر دارد (784 =β؛ 0005/0 >P). نتیجه گیری: به نظر می رسد بررسی میزان رضایت از تحصیل و انگیزش تحصیلی دانشجویان بتواند شاخصی برای بهبود عملکرد تحصیلی باشد. همچنین، به نظر می رسد ارزش یابی روانی و شخصیتی متقاضیان ورود به دانشگاه ها بتواند موجب انتخاب رشته تحصیلی متناسب شده و رضایت تحصیلی بالاتری را ایجاد کند.

Modeling academic satisfaction based on the six factors of Hexaco personality with the mediation of motivation to progress in students of Islamic Azad University, Roudhen branch

Background: Existing literature in this domain reveals a gap in research, as no study has been conducted to model the satisfaction of university students at the Islamic Azad University based on the six-factor personality model, HEXACO, with motivation for progress as a potential mediator. This underscores the need for an investigation into the interplay between personality factors, academic satisfaction, and the motivating forces for academic advancement among students at the Islamic Azad University. Aims: The present study was conducted with the aim of modeling academic satisfaction based on the six factors of Hexaco personality with the mediation of motivation to progress in the students of Islamic Azad University, Roudhen Branch. Methods: The research method was correlational. The population of this study was the students of Islamic Azad University, Roudhan branch, in the academic year of 1402-1401. 315 people were selected using random sampling method. The data collection tools were the Hermans achievement motivation test (1970), the students' academic satisfaction scale (Terekzadeh and Mesbeh, 2013) and the 60-question Hexaco scale (Ashton and Lee, 2009). Results: Data analysis using the structural equation modeling approach showed that the academic satisfaction model has a favorable fit based on the six factors of Hexaco's personality with the mediation of students' progress motivation. The effect of Hexaco's personality trait dimensions on academic satisfaction is significant (P< 0.0005); So that honesty, humility, β= 0.341, openness to experience, β= 0.426, conscientiousness, β=0.513, extroversion, β=0.363, adaptability, β= 0.420, and excitability, β= 0.392, were reported.. Also, achievement motivation has an effect on academic relationship satisfaction (β= 784; P< 0.0005). Conclusion: It seems that studying the level of satisfaction with education and academic motivation of students can be an indicator for improving academic performance. Also, it seems that the psychological and personality evaluation of the applicants to enter the universities can lead to the selection of a suitable field of study and create higher academic satisfaction.

تبلیغات