آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

زمینه: تولد و حضور فرزند با ناتوانی هوشی در خانواده ها انواع مختلفی از واکنش های عاطفی و شناختی را به دنبال خواهد داشت، لذا برخی از مادران این کودکان تفکر انعطاف پذیر ندارند و در نتیجه توان عملکرد در شرایط ناگوار برایشان سخت تر می شود و نمی توانند در این شرایط هیجانات خود را به خوبی مدیریت کنند. همچنین این مادران به دلیل عدم داشتن سرمایه روانشناختی بالا دچار تنش های بیشتری می شوند. هدف: هدف این پژوهش تدوین مدل ساختاری شادکامی مادران دارای فرزند با ناتوانی هوشی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجی گری انعطاف پذیری شناختی بود. روش: روش مطالعه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادران دارای فرزند با ناتوانی هوشی بود که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران (مدارس استثنایی شهر تهران، سال تحصیلی 1401-1400) دارای پرونده می باشند. حجم نمونه در پژوهش حاضر نیز با در نظر گرفتن احتمال اُفت نمونه ها ۳۰۰ نفر از شهر تهران، در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری مورد استفاده نیز به صورت در دسترس بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرجیل، 2005)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007)، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (دنیس و ونادروال، 2010) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos نسخه 8 تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که شادکامی بر اساس سرمایه روانشناختی مادران دارای فرزند با ناتوانی هوشی (از طریق انعطاف پذیری) تأثیر غیرمستقیم دارد (0/000=p). رابطه ی مذکور حدود 77 درصد از اثر سرمایه های روانشناختی بر شادکامی از طریق انعطاف پذیری تبیین شده است (0/020=p). نتیجه گیری: به نظر می رسد با توجه به اینکه مادران دارای فرزند با ناتوانی هوشی در برخورد با مسائل و مشکلات انعطاف پذیری کمتری دارند و به سختی می توانند مسائل و مشکلات را بپذیرند لذا بهتر است تحقیقات گسترده تر با نمونه های بیشتر در این خانواده ها انجام شود.

Develop a structural model of happiness of mothers with children with intellectual disabilities based on psychological capital with the mediation of cognitive flexibility and emotional regulation

Background: The birth and presence of a child with intellectual disability in families will lead to different types of emotional and cognitive reactions. Therefore, some of the mother’s of such children do not have flexible thinking and as a result the ability of operation in unpalatable condition becomes more difficult and they can not manage there emotion in such conditions easily. Also, these mothers suffer more tensions due to the lack of high psychological capital. Aims: The aim of this research was to develop a structural model of happiness of mothers with children with intellectual disabilities based on psychological capital with the mediation of cognitive flexibility Methods: The method of the present study was applied in terms of purpose and in terms of descriptive nature, and is based on structural equation modeling method. The statistical population of this research included mothers with children with intellectual disabilities who have a file in Tehran's special education organization (Tehran's exceptional schools, academic year 1401-1400).. bye considering the possiblity of drop off, of samples, the sample size in the present study was also considered to be 300 people from Tehran. The sampling method used is also called availablity. Oxford happiness questionnaire (Argyle, 2005), psychological resource questionnaire (Luthans Et all, 2007), and cognitive flexibility questionnaire (Dennis & Vander Wal, 2010) were used to collect data. Data were analyzed using Pearson correlation tests using SPSS version 25 software and structural equation modeling using Amos version 8.8 software. Results: results showed that happiness based on psychological resources of mothers who have children with intellectual issues (through flexibility) has indirect effect (P= 0/000). About 77% of the mentioned relationship is explained by the effect of psychological resources on happiness through flexibility (P= 0/020). Conclusion: It seems that considering that mothers with children with intellectual disabilities are less flexible in dealing with issues and problems and can hardly accept issues and problems, therefore, it is better to conduct more extensive research with more samples in These families should be done.

تبلیغات