مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق)

مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق)

مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی سال 18 زمستان 1402 شماره 66 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

تعیین عوامل موثر در اولویت بندی استراتژی های نگهداری و تعمیرات با ترکیب روشهای تحلیل عاملی و AHP (مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: استراتژی نگهداری و تعمیرات تحلیل سلسله مراتبی تحلیل عاملی تاییدی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
انتخاب استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات (نت) در یک سازمان تجهیز محور دارای اهمیت بسیاری است و مستقیما در بهره وری و سود دهی وهزینه تاثیر دارد. نگهداری و تعمیرات نقش مهمی در حفظ قابلیت اطمینان کیفیت تولید، کاهش ضایعات ، کاهش ریسک، افزایش بازدهی و افزایش رضایت مشترک و.. را بر عهده دارد. از مهم ترین استراتژی های نگهداری و تعمیرات می توان به نگهداری و تعمیرات اصلاحی، پیشگیرانه مبتنی بر وضعیت و قابلیت اطمینان اشاره کرد که با توجه به موقعیت و شرایط محیطی، به کارگیری هر یک ، از مزایا و معایبی برخوردار است. هدف از این مقاله ارائه یک روش کلی برای انتخاب بهترین استراتژی نگهداری و تعمیرات در سازمان های تجهیز محور نظیر آب و فاضلاب است. در این راستا سعی شده است با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی نگهداری و تعمیرات توسط پرسشنامه خبره و نرم افزارهای SMSRT PLS که نرم افزاری مفید برای مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی است بررسی و عوامل تایید شده ، جهت اولویت بندی چهار استراتژی نگهداری تعمیرات پیشگیرانه ، پیشگویانه ، اصلاحی و بر اساس قابلیت اطمینان توسط تکنیک AHP که فرایند آن، نیازمند شکستن مساله تصمیم با چندین شاخص به سلسله مراتبی از سطوح است، در نرم افزار EXPERT CHOISE مورد استفاده قرار گیرد. نتایج حاصل از این تجزیه تحلیل، اولویت اول را استفاده از روش نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه جهت پیشبرد اهداف نگهداشت تجهیزات حیاتی شرکت تعیین کرده است.
۲.

طراحی و تبیین مولفه های مدل ارزیابی تاب آوری زنجیره تامین در مراکز درمانی کشور(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کوید 19 تاب آوری زنجیره تامین مراکز درمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳ تعداد دانلود : ۱
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های ارزیابی تاب آوری زنجیره تامین و تعیین روابط بین آن ها به منظور ارائه مدل می باشد.روش ها: تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت داده ها آمیخته (کمّی-کیفی) است. جامعه تحقیق خبرگان شامل 23 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد زنجیره تامین بیمارستان های دولتی استان تهران بود که به صورت نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی و نظری انتخاب شدند. در بخش کمی با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکه ای مبتنی بر دیمتل خاکستری میزان اهمیت ابعاد و مولفه ها بر اساس روابط بین شان تعیین شد. بخش کمی، جامه آماری 336 نفری از جامعه مدیران و کارشناسان زنجیره تأمین بیمارستان های دولتی استان تهران بود، بر اساس فرمول کوکران به تعداد 184 نفر و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.یافته ها: بعد شیوه های مدیریت زنجیره تامین با کسب بیشترین وزن و اهمیت اول را در تاب آوری زنجیره تامین کسب کرده است. سپس بعد مدیریت تامین کنندگان کالا اهمیت دوم را به خود اختصاص داد. در بین مولفه ها نیز مهندسی مجدد زنجیره تأمین با اهمیت ترین می باشد.. دو مولفه ی همکاری و هماهنگی با تامین کنندگان و پیش بینی و بازبینی فرآیندها با توجه به وزن کسب شده، اهمیت های دوم و سوم را به ترتیب به دست آوردند.نتیجه گیری: یافته های دیمتل نشان داد که عوامل مدیریت ریسک تأثیرگذارترین و شیوه های مدیریت زنجیره تامین تأثیرپذیر می باشند. زیرعوامل مهندسی مجدد زنجیره تأمین و همکاری و هماهنگی با تامین کنندگان به ترتیب بیشترین اهمیت و استراتژی های پایش مستمر محیطی، انعطاف پذیری و استراتژی افزونگی برای تاب آوری زنجیره تامین انتخاب شد.
۳.

ارائه مدل غیر قطعی به منظور هماهنگی در زنجیره تأمین با در نظر گرفتن مکانیزم های تشویقی تخفیف و تأخیر در پرداخت با استفاده از نظریه بازی ها(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدل هماهنگ مدل غیرمتمرکز مکانیزم های تشویقی زنجیره تأمین نظریه بازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
عدم قطعیت در زنجیره تأمین به عنوان یک مساله اساسی و مهم در راستای تصمیم گیری مناسب مدیران و طراحان زنجیره تأمین درنظر گرفته می شود. در این مقاله، به منظور مقابله با این مهم ، یک زنجیره تأمین سه سطحی تحت تقاضای تصادفی با استفاده از دو مدل غیرمتمرکز و هماهنگ پیشنهاد شده که در آن، افزایش سود هر یک از بازیگران زنجیره (تأمین کننده- تولید کننده- خرده فروش) مد نظر قرار گرفته است. در مدل غیرمتمرکز تحت تقاضای تصادفی مبتنی بر سناریو، خرده فروش و تولید کننده به طور جداگانه با در نظر گرفتن تقاضای حساس به CSR تصادفی مبتنی بر سناریو در مورد مقدار سفارش و سرمایه گذاری تصمیم می گیرند. یک قرارداد قیمت عمده فروشی با دو سطح قابل تنظیم برای متقاعد کردن سه نماینده برای ورود به طرح هماهنگی پیشنهاد شده است. با توجه به مقایسه های انجام شده بین نتایج الگوریتم ها، مشخص شد که مدل هماهنگ نسبت به الگوریتم دیگر، عملکرد مناسب تری در کاهش هزینه های زنجیره و افزایش سود داشته است. به طور خاص می توان اذعان نمود که مدل هماهنگ در حدود 144.39 درصد نسبت به مدل غیرمتمرکز بهتر عمل کرده و توانسته سود زنجیره را افزایش دهد.
۴.

ارائه روش ترکیبی تصمیم گیری چندمعیاره فازی جهت ارزیابی و انتخاب تامین کننده بادوام (مورد مطالعه: تامین کننده دارو)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: انتخاب تامین کننده زنجیره تامین بادوام تاب آوری پایداری دیجیتالی شدن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲
با توجه به شرایط پیچیده امروزی کسب وکارها و وقوع مواردی مانند اپیدمی کرونا، سازمان ها به فکر سرعت عمل بالاتر و چابکی در بستر تحولات دیجیتال افتاده اند. با توجه به تغییرات به وجود آمده در اثر انقلاب صنعتی چهارم و تحولات دیجیتال، سازمان ها و زنجیره های تامین می بایست به سوی استفاده از مولفه های انقلاب صنعتی چهارم حرکت کنند. در این راستا، هدف اصلی این مطالعه ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان دارو در بیمارستان متناسب با پارادایم های زنجیره تامین بادوام می باشد. با توجه به پارادایم های زنجیره تامین بادوام (ناب-چابکی، تاب آوری، پایداری و دیجیتالی شدن)، 21 معیار جهت ارزیابی تامین کنندگان انتخاب گردیده است. معیارها و زیرمعیارها با روش ترکیبی FDEMATEL-FBWM وزن دهی شده که پارادایم های ناب-چابکی، تاب آوری، دیجیتالی شدن و پایداری به ترتیب دارای اهمیت می باشند. از میان زیرمعیارهای ارزیابی تامین کنندگان نیز، سرعت، مسافت، ظرفیت تامین، اشتراک اطلاعات، توانایی مالی و مدیریت بحران به عنوان مهم ترین زیرمعیارها انتخاب شده اند. متناسب با وزن به دست آمده معیارها از روش ترکیبی مذکور، تامین کنندگان با روش ویکور اولویت بندی شده اند. یافته های این مطالعه به دلیل جدید بودن روش حل، با روش ترکیبی FAHP-TOPSIS جهت اعتبارسنجی مقایسه گردیده است.
۵.

شناسایی و بررسی روابط علی-معلولی معیارهای تاثیر گذار زمان تدارک، هزینه و رضایتمندی مشتری در شبکه توزیع امنی-چنل با استفاده از روش دیمتل(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توزیع امنی - چنل دیمتل روابط علی-معلولی زمان تدارک هزینه و رضایتمندی مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
امنی-چنل یک مدل کسب و کار بر اساس کانال متقابل است که شرکت ها برای افزایش و بهبود ارتباط با مشتری استفاده می کنند. شرکت هایی که از امنی-چنل استفاده می کنند، بر این باورند که ارزش های مشتری، توانایی تماس مداوم آن با شرکت از طریق راههای متعدد در یک زمان است. در امنی-چنل کلیه رفتارهای مشتری در تمامی کانال های ارتباطی و نقاط تماس کاملاً پیش بینی و حمایت می شود به طوری که اگر در طی پروسه خرید، مشتری از یک کانال به کانال ارتباطی دیگری تغییر مسیر دهد هیچ تأثیر و کاستی در نتیجه خریدش شاهد نخواهد بود. در این پژوهش به دنبال بررسی روابط علی-معلولی معیارهای تاثیر گذار بر زمان تدارک، هزینه و رضایتمندی مشتری در شبکه توزیع امنی-چنل با استفاده از روش دیمتل می باشیم. لذا با استفاده از روش دیمتل روابط علی-معلولی معیارهای تاثیرگذار بر آن، انجام می شود تا علاوه بر فرایند برنامه ریزی بلندمدت، توانایی مقابله با عدم قطعیت-های آتی را داشته باشد. با توجه به محاسبات و تحلیل های انجام شده مشخص شد که معیارهای موجودی محصول، قابلیت پاسخگویی، مسئولیت پذیری، ارتباط با مشتری، شناسایی و انتخاب توزیع کنندگان، توانمندی فن آوری اطلاعات، انتظارات مشتری، در فرآیند بهبود زمان تدارک، هزینه و رضایتمندی مشتری در شبکه توزیع امنی-چنل به عنوان عوامل معلول می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در جذب مشتری و افزایش سهم بازار در بازارهای رقابتی ایفا نماید. نتایج نشان داد که از مهم ترین عامل های موثر در بهبود زمان تدارک، هزینه و رضایتمندی مشتری در شبکه توزیع امنی-چنل می توان به عوامل نرخ بازگشت مشتری و قوانین دولتی، اشاره نمود.
۶.

طراحی و تبیین مدل استراتژی رفتار مصرف کننده در صنعت استارت آپ های ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: استارت آپ رفتار مصرف کننده کارآفرینی مدل استراتژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۱
شناخت اندکی درباره رفتار مصرف کننده به خصوص رفتار انتخاب مصرف کننده در برابر خرید و مصرف محصولات و خدمات ارائه شده در استارتاپ های در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. هدف مقاله حاضر طراحی مدل استراتژی رفتار مصرف کننده در انتخاب محصولات لذت بخش بر اساس عوامل موثر بر خدمات در استارتاپ های موجود در کشور می باشد.رویکرد مقاله کیفی می باشد و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. به این ترتیب ، داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری و از استراتژی نظریه داده بنیاد مشتمل بر کدگذاری باز محوری و انتخابی و نیز الگوی مبنایی این نظریه به منظور در دستیابی به مدل مستخرج از مقاله استفاده شده است .برای انتخاب ،نمونه روش نمونه گیری گلوله برفی که جز روش های نمونه گیری هدفمند می باشد تا حصول اصل اشباع نظری بکار گرفته شد. نتایج مقاله در قالب مدل تأیید شده و برازش یافته شامل شش مقوله یا بعد اصلی انگیزش های خرید لذت بخش ویژگی های فروشگاه ویژگی های فردی استراتژی ها ارتباطات و وفاداری مشتری و 23 بعد فرعی است. با توجه به نتایج حاصل در این مقاله، مشخص گردید که انگیزش های لذت بخش ، ارزش هایی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند که این موضوع در نهایت می تواند استراتژی های عملیاتی بازاریابی شرکت های استارتاپی را برای رشد و رونق فروش بیشتر این گونه محصولات تقویت نماید

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸