تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب صنایع دریایی کشور در جهت اجرای الگوی مهندسی همزمان
آرشیو
چکیده
راهبرد مهندسی همزمان یکی از اساسی ترین پارامترها در توسعه صنعتی است. زیرا طراحان امروزی نه تنها با پیچیدگی فرایند طرح مواجه هستند بلکه به منظور بهبود اقتصادی تولید و ابقای رقابت در صنعت ساخت لازم است فرایندهای طراحی، ساخت و آزمایش به جای اجرای متناوب به صورت همزمان انجام گیرد. برای اجرای الگوی مهندسی همزمان، یکی از مهم ترین نیازهای اولیه این است که وضعیت فعلی به روشنی درک شود تا بتوان شکاف و فاصله میان وضعیت فعلی و وضعیت مطلوبی که در آینده برای اجرای مهندسی همزمان نیاز است، محاسبه شود. در این مقاله با استفاده از معیارهای استاندارد تعریف شده برای الگوی مهندسی همزمان، شکاف موجود محاسبه و راهکارهای لازم برای کاهش شکاف مطرح شده است. ارزیابی وضعیت هرکدام از معیارها با استفاده از پرسش نامه های پخش شده میان شرکت های دریایی و به خصوص کشتی سازی کشور انجام شده است. طبق نتایج حاصل از بررسی پاسخ پرسش نامه ها و محاسبات انجام شده بیشترین میزان شکاف مربوط به زمینه های فرهنگی است که باید با استفاده از فرهنگ سازی و انجام برخی تمرین ها و روش ها در پروژه های آزمایشی کوچک این شکاف کاهش یابد.Gap analysis between the existing and desired situation of the country's maritime industry in order to implement the concurrent engineering model
Concurrent engineering strategy is one of the most fundamental parameters in industrial development. Designers are not only confronted with the complexity of the design process, but in order to improve the economic production and maintain the competitiveness of the manufacturing industry, it is necessary to design, construct, and test processes performed concurrently and not intermittent. To implement the concurrent engineering model, one of the most basic requirements is to understand the current and present state in order to calculate the gap between the current and the desired state of the future for the implementation of concurrent engineering. In this paper, using the standard factors defined for the concurrent engineering model, the existing gap has been calculated and the solutions needed to reduce the gap have explained. The evaluation of the status of each of the factors was done by using a distributed questionnaires between the maritime companies and especially the shipyard. According to the results of the survey, the answers to the questionnaires and calculations were done; the greatest gap is related to cultural factors that need to be reduced by using some exercises and techniques in the pilot projects.