آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل شکاف عوامل مؤثر بر رقابت هوشمندانه دانشگاه از طریق ترسیم نقشه اهمیت - عملکرد دانشگاه های صنعتی سطح یک شهر تهران می باشد. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری داده ها، پژوهش غیرآزمایشی از نوع پیمایش- مقطعی محسوب می شود. بر اساس نوع داده ها نیز یک پژوهش آمیخته است که با روش های کیفی- کمی انجام شده است. جامعه آماری بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی، اعضای هیئت علمی و کارشناسان ارشد دانشگاه های صنعتی سطح یک شهر تهران است. حجم نمونه با فرمول کوکران 350 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه، نیم ساختارمند و در بخش کمی، پرسش نامه است. یافته های پژوهشی نشان داد که مقوله های فراگیر شامل «آگاهی از وضعیت رقبا»، «آگاهی راهبردی»، «آگاهی از وضعیت بازار»، «بها دادن به دانشجویان»، «پشتیبانی مدیران»، «فعالیت هوشمندانه»، «زیرساخت دانشگاه»، «درگیرکردن کارکنان و اعضای هیئت علمی» می باشد. بر اساس نتایج پژوهش تمامی شاخص های پژوهش بااهمیت است. بنابراین حیطه بی تفاوتی و حیطه اتلاف وجود ندارد. از طرفی عملکرد تنها در زمینه بها دادن به دانشجویان مطلوب و بالای حد متوسط است. بنابراین حیطه قابل قبول شامل بها دادن به دانشجویان است. سایر عوامل در حیطه ضعف قرار دارند.

Gap Analysis of Factors Affecting Smart University Competition through Importance-Performance Map Analysis of Top Technical Universities in Tehran (A Case Study of Sharif, Amirkabir, and K. N. Toosi Universities of Technology)

This study aimed to conduct a gap analysis of the factors affecting the smart university competition through the importance-performance map analysis of top technical universities in Tehran. This is an applied non-experimental cross-sectional survey, which is also classified as the mixed methods research based on the data type. In the qualitative section, the statistical population included the university professors selected through purposive sampling. The theoretical saturation was achieved with 16 participants. In the quantitative section, the statistical population included the faculty members and postgraduates of top technical universities in Tehran. The Cochran formula was employed to estimate a sample size of 350 participants who were selected through simple random sampling. The semi-structured interviews were used for data collection in the qualitative section, whereas a questionnaire was used for this purpose in the quantitative section. According to the research findings, the inclusive categories were identified as “knowledge about the status of rivals”, “strategic knowledge”, “knowledge about the market status”, “respect for clients”, “support from managers”, “smart activity”, “university infrastructure”, and “involvement of staff and faculty members”. Since the results show that all research indices are important, none of the categories are considered indifferent or wasteful, and the other factors were considered weak.

تبلیغات