مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (کتاب سابق)
مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (کتاب سابق) سال بیست و سوم بهار 1391 شماره 1 (پیاپی 89)9 (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
حوزه های تخصصی:
هدف : هدف از ارائه این مقاله، شناخت و پیادهسازی ویژگیهای مورد انتظار در اُپکهای کتابخانهای است، تا به کاربران خود این امکان را بدهند که بدون به مراجعه به سایتهای اینترنتی، به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
روش / رویکرد پژوهش: تحلیل متون
یافتهها: با وجود تقدم زمانی در ایجاد فهرستهای کتابخانهای نسبت به موتورهای جستوجو و کتابفروشیهای اینترنتی، امروزه شاهد عقبماندگی مشهود این فهرست ها نسبت به رقبای جدی آنها یعنی موتورهای جستوجوی اینترنتی هستیم. تحقیقات اخیر نشان میدهد که استفاده از فهرستهای عمومی پیوسته (اُپک ها)، نسبت به موتورهای جستوجوی اینترنتی از استقبال کمتری برخوردارند . بنابراین باید در سرویسهای اطلاعاتی تغییراتی را اعمال و عقبماندگی اُپکهای کتابخانهای را نسبت به موتورهای جستوجوی عمومی اینترنتی مانند گوگل و یا کتابفروشیهایی چون آمازون، جبران کرد.
نتیجهگیری: انتظارات یک کاربر در هنگام استفاده از اُپک یک کتابخانه، بهرهمندی حداکثری و سردرگمی حداقلی است. درواقع این انتظار تا امروز بهصورت کامل و مورد انتظار محقق نشده است. جامعه کتابداری باید این هدف را برای خود ترسیم کند که اُپک باید جذاب و کارآمد باشد و اگر استفاده از آن آسانتر از سایر رقبا نیست، حداقل به سهولت آنها باشد و از نقش کتابخانهها بهعنوان متولیان اطلاعرسانی در طول تاریخ دفاع شود.
ارزیابی کارگاه های آموزشی سرای اهل قلم در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: کارگاه های آموزشی سرای اهل قلم کارنامه نشر در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ارزیابی شده است.
روش/رویکرد پژوهش : روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی و ابزار پژوهش پرسشنامه است که بین 284 نفر از شرکت کنندگان در کارگاه های مختلف بهصورت تصادفی توزیع شده است.
یافتهها : یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که اکثریت افراد شرکت کننده در کارگاه ها از اطلاع رسانی و نحوه برگزاری کارگاه، انتخاب موضوعات و نحوه تدریس مدرسین رضایت داشته اند. اگرچه مخاطبین خواستار فضای فیزیکی مناسب تر (چیدمان صندلی، نور مناسب و خوانایی اسلایدها) و درنظر گرفتن وقت بیشتر برای کارگاه ها و اطلاع رسانی در سطحی وسیعتر در سال های آتی هستند، اما بهطورکلی ارزیابی کارگاه ها نشان دهنده این است که شرکت کنندگان از تمامی کارگاه های برگزار شده، رضایت نسبی داشته اند.
نتیجهگیری : نتایج پژوهش نشان داد که برگزاری کارگاه ها رضایت مراجعان را به همراه داشته است. اگرچه مخاطبین خواستار فضای فیزیکی مناسب تر (چیدمان صندلی، نور مناسب و خوانایی اسلایدها) و درنظر گرفتن وقت بیشتر برای کارگاه ها و اطلاع رسانی در سطحی وسیعتر در سال های آتی هستند، اما به طورکلی ارزیابی کارگاه ها نشان دهنده این است که شرکت کنندگان از تمامی کارگاه های برگزار شده رضایت نسبی داشته اند.
استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: مدل سرآمدی (European foundation for quality management) EFQM بهعنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمانها، نشاندهنده مزیتهای پایداری است که یک سازمان سرآمد باید به آنها دست یابد. سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران نیز با توجه به جایگاه و نوع وظایف و خدماتی که ارائه میدهد، از این منظر نیازمند بررسی همهجانبه علمی است. بدین لحاظ، هدف پژوهش حاضر سنجش سرآمدی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی با استفاده از دو رویکرد تلفیقی مدل تعالی EFQM است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری، تمامی مدیران رده میانی و رده بالای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد 90 سوالی، متناسب با شرایط سازمان اسناد و کتابخانه ملی به همراه کارگاه (اجماع نظر) بوده است. دادههای جمعآوری شده با توجه به اهداف، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای حاصل از آمارهای توصیفی پژوهش نشان میدهد که میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بُعد رهبری، 56 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بُعد خطمشی و استراتژی، 34 از مجموع80 امتیاز؛ در بُعد کارکنان، 52 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد شراکتها و منابع، 62 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد فرآیندها، 41 از مجموع 140 امتیاز؛ در بُعد نتایج کاربر/ مشتری، 80 از مجموع 200 امتیاز؛ در بُعد نتایج کارکنان، 40 از مجموع 90 امتیاز، در بُعد نتایج جامعه، 31 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بُعد نتایج کلیدی عملکرد، 96 از مجموع 150 امتیاز بود. سرانجام باتوجه به سرجمع امتیازهای داده شده به 9 معیار اصلی مدل سرآمدی، امتیاز سازمان اسناد و کتابخانه ملی 492 از 1000 امتیاز بهدست آمد.
نتیجهگیری: برآیند یافتههای حاصل از دو رویکرد پرسشنامه و کارگاه (اجماع) در این پژوهش، مشخص میکند که معیارهای خطمشی و استراتژی، شراکتها و منابع، منابع انسانی و رهبری به ترتیب از نقاط قوت سازمان بهشمار میآیند و معیارهای فرآیندها، نتایج مشتری/ کاربر، نتایج منابع انسانی، نتایج جامعه، و نتایج کلیدی عملکرد نیز بهترتیب از حوزههای نیازمند بهبود سازمان بهشمار میروند. بر این اساس، همانطور که نقاط قوت و حوزههای نیازمند بهبود حاصل از یافتههای آمارهای توصیفی پرسشنامه و کارگاه (اجماع) نشان میدهند، میتوان گفت یافتههای آمارههای توصیفی پرسشنامه، این نقاط را بهطور کلی و نتایج کارگاه را بهطور جزئی مشخص میکنند. بنابراین، این پژوهش مناسب بودن بهکارگیری همزمان دو رویکرد پرسشنامه و کارگاه را برای سازمانهای ایرانی بهویژه کتابخانهها تایید میکند.
اضطراب پژوهش و دلایل بروز آن در پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها: بررسی متون(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف : اضطراب پژوهش بهعنوان یکی از شایعترین عوامل اضطرابزا و موانع پژوهش و تولید علم در محیطهای آموزشی معرفی و عوامل موثر بر ایجاد، افزایش و توصیههای صاحبنظران را برای مهار و کاهش آن، توضیح داده است.
روش/ رویکرد پژوهش : بررسی و تحلیل ادبیات
یافتهها : عواملی مانند ویژگی های شخصی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی، مهارت های پژوهشی آنها و جو حاکم بر محیط های علمی و دانشگاهی، میتواند بر میزان اضطراب پژوهشی آنها تاثیرگذار باشد . از سوی دیگر عواملی مانند مهارت در روشهای تحقیق و پژوهش، مهارت در ریاضیات و آمار، سواد رایانهای، اینترنتی و کتابخانهای، حمایتهای مالی و سازمانی، مهارتهای مدیریت اضطراب و مدیریت زمان می توانند در کاهش میزان اضطراب پژوهش و افزایش کمیت و کیفیت تولیدات علمی موثر واقع شوند.
نتیجهگیری: بررسی و شناسایی عوامل بازدارنده فعالیتهای پژوهشی از جمله اضطراب پژوهش، میتواند راهگشای رشد کمی و کیفی تولیدات علمی پژوهشگران کشور باشد.
بررسی زیرساخت های مدیریت دانش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: هدف شناسایی وضعیت موجود کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از نظر دارا بودن زیرساختهای مدیریت دانش شامل افراد، فرآیندها و فناوری است.
روش/ رویکرد پژوهش: دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است که 108 نفز از 150 کارشناس سازمان درچهار بخش فراهمآوری، سازماندهی، اطلاعرسانی و آموزش و پژوهش بدون نمونهگیری پر کردهاند.
یافتهها: زیرساخت افراد در وضعیت مناسب، زیرساخت فرآیندها در وضعیت نامناسب و زیرساخت فناوری در وضعیت نامشخصی از نظر مناسب یا نامناسب بودن قرار دارد. با بررسی وجود یا عدم وجود همبستگی معنادار میان زیرساختها، مشخص شد که میان هر سه زیرساخت با یکدیگر همبستگی معنادار وجود دارد.
نتیجهگیری: با بررسی زیرساختهای مدیریت دانش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، بهمنظور افزایش کارآیی کتابخانه ملی در انجام تعهد قانونی و وظایف خود، افزایش شفافسازی اهداف و جریانهای کاری کتابخانه، افزایش شناخت کارکنان و وظایفشان توسط کتابخانه ملی، پیشنهادهایی برای سازمان و پژوهشهای آتی ارائه شده است که عبارتند از: تعیین مدیر دانش، تعیین مدیر نوآوری، تشکیل تیمهای دانش، طراحی نقشه دانش کتابخانه، مدیریت شخصی، پیشبینی نظام پاداش و دستمزد براساس دانش، دریافت نظر کاربران و بازخورد حاصل از آن.
بیان نیاز اطلاعاتی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: بیان نیاز اطلاعاتی اولین حلقه ارتباطی بین نیاز اطلاعاتی کاربر و محتوای نظام اطلاعاتی است. کاربر با استفاده از انواع نظامهای پردازش نمادین و شیوههای بیان، نیاز اطلاعاتی خود را با نظام اطلاعاتی درمیان می گذارد. درنهایت نظام اطلاعاتی با تطبیق آنچه بهعنوان پرسش ارائه شده است با مدارک و منابع موجود، پاسخی نهایی را به کاربر ارائه می کند. بر این اساس، هدف این مقاله تشریح وجوه مختلف بیان نیاز اطلاعاتی است.
روش/ رویکرد پژوهش : با بررسی متون مختلف، ابتدا نیاز اطلاعاتی، انواع آن و عوامل موثر بر آن بهصورت خلاصه تشریح شده است؛ سپس مقولاتی مانند بیان و اندیشه رابطه متقابل آنها با یکدیگر و شیوه های پردازش نمادین را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه بیان نیاز اطلاعاتی، انواع پرسش و مسائلی پیرامون نظامهای اطلاعاتی در ارتباط با بیان نیاز اطلاعاتی و شیوه های بیان آن مورد کاوش قرار می گیرد و به الگوهای اطلاع یابی که در آنها به بیان نیاز اطلاعاتی بهعنوان یک جزء از الگو اشاره شده است، نظری می شود.
نتیجهگیری : درنهایت این مقاله رهیافت هایی نظیر زبانشناختی، روانشناختی و نظامهای ذخیره و بازیابی برای پژوهش در حوزه نیاز اطلاعاتی، با تاکید بر زبان فارسی ارائه را می کند که می تواند آغازگر پژوهش های نو در کتابداری و اطلاع رسانی ایران باشد.
تحلیل محتوای چکیده پایان نامه های کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1380- 1386(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف تحلیل محتوای چکیده پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات انجام گرفته است.
روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش، تحلیل محتوا، و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه وارسی است. جامعه مورد مطالعه، چکیدههای فارسی پایاننامههای کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات، از ابتدای سال 1380 تا پایان سال 1386 است که از میان پایاننامههای موجود، 156 عنوان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین تعداد پایاننامهها مربوط به سال 86 و دانشگاه علوم و تحقیقات است. از لحاظ روششناسی پژوهش، بیشتر پایاننامهها از روش پیمایشی استفاده کردهاند و ابزار گردآوری اطلاعات در بیشتر آنها پرسشنامه بوده است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که گرایش موضوعی غالب در چکیده پایاننامههای مورد بررسی، مربوط به موضوع فناوری اطلاعات و ارتباط اطلاعاتی، و ضعیفترین گرایش مربوط به مقوله موضوعی مدیریت است.
خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: ارزیابی کیفی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف : هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفی خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی ایران است. مولفههای جمعیتشناختی، رفتار اطلاعیابی و رضایت کاربران از خدمات مرجع مجازی، بررسی شده است.
روش/ رویکرد پژوهش : پژوهش در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول به تحلیل محتوای وبفرمهای [1] مرجع مجازی پرداخته و مرحله دوم به روش پیمایشی میزان رضایت کاربران را از طریق پرسشنامه الکترونیکی مورد بررسی قرار داده است. جامعه پژوهش حاضر 1825 وبفرم دریافت شده طی یک سال است که از میان آنها مطابق جدول مورگان 317 وبفرم به روش نمونهگیری تصادفی نظاممند 6 تایی انتخاب شده است.
یافتهها: بیشتر جامعه استفادهکننده از این خدمات را زنان (05/52 درصد) تشکیل می دهند. اکثر کاربران دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و پرسشهای پژوهشی (14/42 درصد) بیشترین نوع پرسشهای مطرح شده را تشکیل داده است. میزان رضایت کاربران از پاسخ ارائه شده در حد زیاد بود و نزدیک به 70 درصد آنان بیش از یک بار از این خدمات استفاده کردهاند. مهمترین عامل موثر بررضایتمندی، جامعیت پاسخ با میانگین امتیاز 58/3 است. دریافت خدمات از طریق پست الکترونیکی (20/50 درصد) و گفتوگوی پیوسته (34/38 درصد)، روشهای مورد انتظار کاربران برای دریافت خدمات مرجع مجازی است. بیش از 90 درصد کاربران، ضرورت ارائه این خدمات در کتابخانه ملی را در حد بسیار زیاد و زیاد ارزیابی کردهاند.
نتیجهگیری: عامل موثر بر رضایتمندی کاربران حجم اطلاعات ارائه شده وسرعت پاسخگویی است. از این رو برای افزایش کیفیت این خدمات، راهاندازی خدمات مرجع مجازی مشارکتی در سطح ملی بر پایه پست الکترونیکی و گفتوگوی پیوسته پیشنهاد شده است.
کاربردهای وب سنجی در سنجش ارتباطات علمی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف : امروزه وب ابزار مهمی برای ارتباطات و همکارهای رسمی و غیررسمی میان پژوهشگران، و برای سایر افراد نیز قابل دسترس است. تعداد منابع مختلف موجود در وب هر سال چند برابر، و این امر منجر به توجه بیشتر به سمت پژوهش میشود. میزان استفاده واقعی از صفحات وب عامل مهمی در پژوهشهای وب است. طبق پژوهشهای وبی گستردهای که از اواسط دهه 1990 انجام گرفتهاند، اصطلاحات جدید و متفاوتی برای ارائه جنبههای گوناگون وب بهوجود آمده و توسط افراد مختلفی ارائه شدهاند. هدف این پژوهش بررسی نقش وبسنجی در بررسی جنبههای مختلف وب است و کاربردهای عملی مختلف وبسنجی را مورد بحث قرار میدهد.
روش/ رویکرد پژوهش: در این پژوهش با مرور منابع، یازده کاربرد وبسنجی بررسی شده و نتایج هر کاربردی را بهصورت مجزا ارائه کرده است.
یافتهها: بررسیها نشان داد که متخصصان وبسنجی قادرند تا این محیط پیچیده را مطالعه و بررسی کنند. وبسنجی به ارزیابی عملکردها و ارتباطات علمی پژوهشگران و دیگر افراد، با بهکارگیری روشهای وبسنجی و فرمولهای مربوطه و آموزشهای ویژه کمک میکند. همچنین وبسنجی شباهتهایی با کتابسنجی و علمسنجی دارد، اما سنجش محض این مطالعات نیست بلکه تفاوتهای عمدهای با آنها دارد. پژوهشهای وبسنجی به علت ماهیت پویای وب و عملکرد موتورهای کاوش، که ابزار اساسی برای جمعآوری دادههای مطالعات وبسنجی هستند، همچنین وب نامرئی، ناپایداری منابع وبی و غیره، با علمسنجی و کتابسنجی متفاوت است. پژوهشهای وبسنجی با مشکلات بیشتری نسبت به پژوهشهای کتابسنجی و علمسنجی روبرو هستند.
نتیجهگیری: بررسی نتایج این پژوهش نشان داد که پژوهشهای وبسنجی به علت ماهیت پویای وب و عملکرد موتورهای کاوش (که ابزار اساسی برای جمعآوری دادههای مطالعات وبسنجی هستند)، همچنین وب نامرئی، ناپایداری منابع وبی و غیره، با علمسنجی و کتابسنجی متفاوت است. همچنین نتایج حاکی از آن است که پژوهشهای وبسنجی با مشکلات بیشتری نسبت به پژوهشهای کتابسنجی و علمسنجی روبروست.
واسپارگاه های دیجیتال انجمن های علمی جهان با دسترسی آزاد(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف : ارزیابی میزان قابل اعتماد بودن واسپارگاههای دیجیتال انجمنهای علمی جهان که بهرایگان در دسترس کاربران هستند.
روش/ رویکرد پژوهش : قابلیت اعتماد هجده واسپارگاه بهوسیله ابزار « حسابرسی و تایید آرشیوهای مطمئن: معیارها و سیاهه » متعلق به مرکز کتابخانههای پژوهشی آمریکا بررسی و طبق طرح نمرهدهی همان مرکز، میزان آن مشخص شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.
یافتهها : در سطح زیرساخت سازمانی، تنها واسپارگاه انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیا (55/5 درصد) اطمینانپذیری خیلی زیاد و سه واسپارگاه ( 66/16 درصد) اطمینانپذیری خیلیکم دارند. در سطح مدیریت اشیای دیجیتال، سه واسپارگاه (66/16 درصد) کتابخانه دیجیتال تگزاس، مرکز پژوهشهای تاریخی انجمن تاریخی کانزاس و انجمن بینالمللی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی آبزیان و علوم دریایی ، اطمینانپذیری خیلیزیاد و پنج واسپارگاه (77/27 درصد) اطمینانپذیری خیلیکم دارند. در سطح زیرساخت فنی، واسپارگاه انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیا (55/5 درصد) اطمینانپذیری خیلیزیاد و نُه واسپارگاه (50 درصد)، میزان اطمینانپذیری خیلیکم دارند.
نتیجهگیری : بین امتیازات واسپارگاهها در سه سطح زیرساخت سازمانی، مدیریت اشیای دیجیتال و زیرساخت فنی، تفاوت معنیداری وجود ندارد.