مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات (کتاب سابق)
مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (کتاب سابق) سال بیست و دوم تابستان 1390 شماره 2 (پیاپی 86) (مقاله علمی وزارت علوم)
مقالات
حوزه های تخصصی:
هدف : مبانی نظری حوزه مصورسازی و بررسی مصورسازی داده و مصورسازی اطلاعات را معرفی میکند.
روش : مطالعه منابع اطلاعاتی مرتبط، تطبیق و بررسی کیفی نقش مصورسازی است.
یافتهها : کاربرد اصلی مصورسازی در کتابداری و اطلاع رسانی، ایجاد و برقرای بهتر ارتباط دیداری در زمینه طراحی رابط کاربر و نیز بهینه سازی فرایند بازیابی اطلاعات است. مباحث مصورسازی براساس گرافیک رایانه ای شکلگرفته و سبب انتقال بهتر اطلاعات به مخاطب می شود. یکی از کاربردهای مهم مصورسازی در محیط مجازی است که از پیشرفت های فناورانه در فضای رقومی بهره گرفته است. همچنین انواع طبقه بندی مصورسازی و دو نوع اصلی مصورسازی داده و اطلاعات تشریح شده است.
نتیجه گیری: مصورسازی نقش موثری در درک اطلاعات برعهده داشته و میان مفهوم مصورسازی داده و مصورسازی اطلاعات تفاوت های قابلتوجهی وجود دارد که در برخی از مقاله ها این دو مفهوم بهجای یکدیگر به کار رفته اند.
بررسی نیاز های اطلاعاتی ورفتار اطلاع یابی دبیران مقطع متوسطه در دبیرستان های شهرستان اندیمشک(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: این پژوهش بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دبیران مقطع متوسطه در دبیرستانهای شهر اندیمشک میباشد.
روش/رویکردپژوهش: نوع تحقیق توصیفی و روش آن پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. جامعه مورد تحقیق شامل 531 نفراز دبیران دبیرستانهای دولتی آموزش و پرورش شهر اندیمشک در سال تحصیلی 1387- 1388 بوده است. ازتعداد 531 نفر برطبق جدول کرجسی ومورگان240 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس. صورت گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بیشترین هدف و انگیزه دبیران از جستوجوی اطلاعات بالا بردن معلومات عمومی میباشد. مهمترین منبع رسمی کسب اطلاعات دبیران، کتاب میباشد. اکثریت قریببهاتفاق دبیران کتابهای درسی را جوابگوی نیازهای اطلاعاتی خود نمیدانند. دبیران منابع چاپی را جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود برمنابع غیرچاپی ترجیح میدهند. مهمترین مشکل در جریان اطلاعیابی دبیران، کمبود وقت میباشد. دبیران نقش اینترنت را در تامین نیازهای اطلاعاتی خود موثر میدانند و مهمترین دلیل عدم استفاده از اینترنت را، نداشتن وقت کافی عنوان کردهاند. از نظر دبیران مهمترین کمبود در کتابخانه محل کار، غنی نبودن منابع کتابخانه بوده است . مهمترین اولویت دبیران جهت استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف، بالا بردن اطلاعات تخصصی میباشد.
نتیجهگیری: با آنکه اینترنت بهعنوان مهمترین منبع الکترونیکی برای رفع نیازهای اطلاعاتی دبیران ذکر شده است، اما ضعف مراکز در ایجاد مراکز اینترنتی بهعنوان نکته ضعف مهمی در این مراکز تلقی میشود. در این زمینه استفاده از اینترنت در کتابخانهها و وجود سیستم کامپیوتری جهت استفاده دبیران توصیه میگردد.
تاثیر نقش ساختار کتاب های مرجع کودکان و نوجوانان بر یادگیری: مرور ادبیات(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: ادبیات علمی را در موضوع رابطه میان ساختار کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان با درک و یادآوری سنجیده است.
روش/ رویکرد پژوهش: منابع مرتبط علوم تربیتی و متون کتابداری در زمینه ساختار منابع مرجع مختص کودکان و نوجوانان بررسی شده است.
یافتهها: شیوه سازماندهی و ارائه مطالب در این نوع کتابها و برای گروه خاص کودکان و نوجوانان اهمیت دوچندان دارد.
نتیجهگیری: لازم است ناشرین این دسته از کتابها را از اهمیت ساختار آگاه نمود تا کتابهایی با ساختار قابل فهمتر منتشر کنند.
جنبش دکومانتاسیون گم شده در هیاهوی فناوری(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف : تحلیل تاریخی و نظری- فلسفی از جنبش دکومانتاسیون بهدست میدهد و بازاندیشی درباره آرمانها و دستاوردهای آن میپردازد. « قالبمحوری » که در نتیجه تکنولوژیزدگی در حرفه ما حادث شده است را به نقد گذارد تا از رهاورد آن بتوان به الگویی کلی، متناسب با اقتضائات حرفه دست یافت، و بر تضادها و ناهمگونیهای منتسب به الگو/ الگوهای موجود غلبه یافت.
روش/ رویکرد پژوهش : مستندات تاریخی مربوط به نضجگیری و توسعه جنبش دکومانتاسیون در اواخر قرن نوزدهم در اروپا، برای تحلیل تطور سنتهای بنیادین حاکم بر علوم کتابداری و اطلاعرسانی بهکار گرفته شده است.
یافتهها : نظریهپردازان حوزه کتابداری نیازمند بازاندیشی آرمانها و دامنه تبعات جنبش دکومانتاسیون هستند. مهمترین دستاورد جنبش، جلب توجه کتابداران به « محتوا » و رهایی از چارچوبهای ذهنی وابسته به « قالب » بوده است. این الگو از حدود پنج دهه پیش با توسعه فناوریهای نوین اطلاعاتی بهطور مستمر در حال افول است. فنزدگی افراطی، بهطور دائم در حال جدا کردن حرفه از « محتوا » و بازگشت دوباره آن به « قالبزدگی » است.
نتیجهگیری : میتوان در مواجهه با دو سنت « ماشینمحوران » و « انسانگرایان » در حرفه باید به تدارک چارچوب فکری تازهای اندیشید که منبعث از الگوی جنبش دکومانتاسیون است.
دانشجویان کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک درمورد تاثیر اینترنت برتسهیل یادگیری شان در دروس عملی چه می گویند؟(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: بررسی نگرش دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در باره تاثیر اینترنت بر تسهیل یادگیری در دروس عملی.
روش گردآوری و تحلیل داده ها: ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه (27 سوال) است که بین 56 دانشجو توزیع شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکوئر) انجام شده است. برای مشخص کردن معنی داری تاثیر اینترنت در تسهیل یادگیری و فهم بهتر هر یک از دروس عملی مورد توجه در پژوهش (مرجعشناسی، سازماندهی منابع، کارآموزی و مجموعه سازی) از آزمون مجذور خی استفاده شده است .
یافته ها: پرکاربردترین ابزارهای اینترنتی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان مورد بررسی، موتورهای جستوجو با 4/21 درصد و کتابخانه های دیجیتال و پایگاههای اطلاعاتی هر کدام با 9/17 بوده اند.
نتیجه گیری: از دیدگاه دانشجویان مورد آزمون، تاثیرگذارترین ویژگی های اینترنت در فرایند یادگیری بهترتیب رتبه بندی، رفع نیازهای اطلاعاتی، افزایش روزآمدی، افزایش سرعت، افزایش دانش حرفه ای و صرفه جویی در زمان بوده است. یافته ها نشان داد استفاده از اینترنت در تسهیل یادگیری و فهم بهتر هر یک از دروس عملی فوق تاثیر به سزا داشته است.
سنجش عناصر پورتال های دانش در پورتال های دانشگاهی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: پژوهش حاضر عناصر درگاه های دانش، در درگاه های دانشگاهی خارجی را ارزیابی و برای طراحی درگاه های دانشگاهیِ دانش مدار الگویی ارائه کرده است.
روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از سیاهه ارزیابی محقق ساخته (شامل 33 عنصر درگاه دانش)، 19 درگاه بررسی شده است.
یافته ها : از 19 درگاه دانشگاهی مورد مطالعه، درگاه دانشگاه ادینبورگ دارای 21 عنصر؛ آتاباسکا و بوفالو دارای 20 عنصر؛ لازال، راتگرز، و تکنولوژی ویرجینیا دارای 18 عنصر؛ و درگاه کالج شریدان دارای 17 عنصر است. دیگر درگاه های دانشگاهی، کمتر از نیمی از عناصر سیاهه ارزیابی را داشتند.
نتیجه گیری : بیشتر درگاه های دانشگاهی بررسی شده، از عناصر درگاه های دانش کمترین استفاده را کرده اند و در طراحی خود از عناصری که باعث اشتراک دانش و انتقال آن می شود، کم بهره برده اند. لازم است ضمن بازنگری درگاه های طراحی شده، به این بُعد از قابلیت های درگاه های دانشگاهی توجه بیشتری شود.
کارنامه همکاری علمی ایران و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی طی سالهای 1900 تا 2008(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: پژوهش حاضر میزان همکاری علمی ایرانیان و پژوهشگران سایر کشورهای اسلامی در سه نمایه استنادی علوم، هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی طی سال های 1900 تا 2008 را بررسی می کند.
روش پژوهش: جامعه پژوهش حاضر را آن دسته از تولیدات علمی ایران نمایه شده در پایگاه وب علوم تشکیل میدهند که با مشارکت کشورهای اسلامی طی سالهای 1900 تا 2008 منتشر شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اکسل استفاده شد.
یافته های پژوهش: همکاری علمی ایران و کشورهای اسلامی در دوره زمانی مورد بررسی روندی صعودی داشته است. نتایج آزمون رگرسیون نمایی نشاندهنده نرخ رشدی معادل 6/12 درصد است. پژوهشگران ایرانی بیشترین میزان همکاری را با کشورهای ترکیه، مالزی و پاکستان داشتهاند. همچنین بیشترین همکاری علمی پژوهشگران ایرانی با سایر کشورهای اسلامی در حوزههای علوم کشاورزی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک انجام گرفته است. از سوی دیگر دانشگاههای شیراز و تهران فعال ترین موسسات علمی و پژوهشی کشور در همکاری علمی با کشورهای مزبور بودهاند.
نتیجهگیری: همکاری علمی ایران و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از سال 1967 آغاز شده و حاصل این همکاری 675 تولید علمی برای پژوهشگران کشورمان بوده است.
کیفیت مقالات محققان ایرانی درحوزه علوم پزشکی از لحاظ تاثیرگذاری(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: مقالات محققان ایرانی در حوزههای علوم پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی نمایه شده درآی.اس.آی. از لحاظ تاثیر آنها بررسی شده است
روش گردآوری و تحلیل دادهها: اسامی کلیه مجلاتی که مقالات محققان ایرانی در حوزههای مورد بررسی در آنها به چاپ رسیده بود از پایگاه استنادی web of science استخراج شد و ضریب تاثیر مجلات مذکور از گزارش استنادی نشریات ( (JCR بهدست آمد و درنهایت میانه و میانگین ضریب تاثیر این مجلات درمقایسه با میانه و میانگین مجلات موجود در هرحوزه در JCR مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
یافتهها : 59 درصد مجلات چاپکننده، مقالات محققان ایرانی در زیرشاخههای حوزه پزشکی، ضریب تاثیر و رتبه بالاتر از 1 دارند و از مجموع 22 عنوان مجله موجود، تنها 3 مجله در JCR حائز رتبههای برتر (1-9) هستند، در حوزههای داروسازی و دامپزشکی کیفیت مجلات مذکور در سطح پایینی است. همچنین در60 درصد از مجلات زیرشاخههای حوزه پزشکی و حوزههای دامپزشکی و دندانپزشکی سطح میانگین و میانه ضریب تاثیر مجلات چاپکننده مقالات محققان ایرانی بالاتر از سطح میانگین و میانه ضریب تاثیر کل مجلات هر حوزه در JCR است. در رشته داروسازی عکس این قضیه مشاهده میشود. سهم مجلات ایرانی نمایه شده در ISI در چاپ مقالات 8/24 درصد است بهطوریکه در برخی از زیرشاخههای پزشکی بیشترین تعداد مقالات در مجلات ایرانی نمایه شده در ISI که غالباً دارای عامل تاثیر پایینی هستند به چاپ رسیده است .
نتیجهگیری: مشارکت محققان ایرانی در مجلات با تاثیر بالا کم است.
مدل های مبادله اطلاعات در کتابخانه های دیجیتال(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: مبادله اطلاعات از جمله خدمات مهم و ضروری برای کتابداران و کاربران نهایی در کتابخانههای دیجیتال است. مقاله حاضر مدلهای مبادله اطلاعات در کتابخانههای دیجیتال را بررسی و معرفی میکند.
روش/رویکرد پژوهش: با بررسی متون مرتبط با مبادله اطلاعات در کتابخانههای دیجیتال 3 مدل عمده رایج در کتابخانههای دیجیتال معرفی شده است: 1) مدل جستوجوی همزمان، که مدلی برمبنای روشی قدیمی برای مبادله اطلاعات بهویژه مبادله اطلاعات کتابشناختی است ولی کمترین استفاده را در کتابخانههای دیجیتال دارد؛ 2) مدل برداشت اطلاعات که مدلی باز است و بیشترین استفاده را با توجه به روش مبادله در کتابخانههای دیجیتال دارد؛ 3) مدل پراکنده که مدل مورد استفاده در مبادله اطلاعات در وب است و کمترین استفاده را در کتابخانههای دیجیتال دارد.
یافتهها: سه مدل جستوجوی همزمان، برداشت اطلاعات و پراکنده برای مبادله اطلاعات و یکپارچهسازی در محیط دیجیتال وجود دارند. مدل پراکنده کمترین و مدل برداشت اطلاعات بیشترین استفاده را در مبادله اطلاعات برعهده دارد.
نتیجهگیری: بررسی انجام گرفته در این مطالعه نشان داد که مدل برداشت اطلاعات با استفاده از تفاهمنامه او.ای.آی. مناسبترین روش برای مبادله اطلاعات در کتابخانههای دیجیتال میتواند تلقی شود.
مقایسه واژه های عنوان و چکیده پایان نامه ها با توصیف گرهای تعیین شده درنمایه سازمان اسناد و کتابخانه ملی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: واژههای عنوان و چکیدهپایاننامهها با توصیفگرهای تعیین شده در نمایه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با یکدیگر مقایسه شده است.
روش گردآوری و تحلیل داده ها : ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی است. جامعه پژوهش ۱۸۹۵۱ پایاننامه از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۸۷ است. از این تعداد به روش نمونهگیری و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد ۳۸۰ مورد از بین ۴ گروه علمی فنی- مهندسی و علوم پایه، علوم پزشکی، علوم انسانی و هنر انتخاب شدند.
یافته ها: میزان مطابقت واژههای عنوان با توصیفگرهای موجود در نمایه سازمان، ۴۷ درصد و میزان مطابقت واژههای چکیده با توصیفگرها ۵/۵۳ درصد بوده است. میزان مترادف بودن واژههای عنوان با توصیفگرهای موجود در نمایه سازمان، ۶/۲۴ درصد و میزان مطابقت واژههای چکیده با توصیفگرها حدود ۷/۲۴ درصد ارزیابی شد. دو فرضیه مذکور در پژوهش نیز تایید شد. حدود ۷۵ درصد توصیفگرها واژههای عنوان و چکیده یا مترادف آنها هستند.
میزان استفاده از منابع اینترنتی در طرح های تحقیقاتی، سازمان ترویج آموزش و تحقیقات کشاورزی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی و تعیین میزان استفاده از منابع اینترنتی در تهیه طرحهای تحقیقاتی سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی که در سالهای 82-1383 انجام شده، تنظیم شده است.
روش پژوهش: در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل استنادی، میزان استناد به منابع اطلاعاتی که از طریق اینترنت بهدست آمدهاند، نوع منابع بهکارگرفتهشده نظیر مقاله، کتاب و گزارش طرح های تحقیقاتی و سال استفاده از منابع اطلاعاتی در 1700 طرح تحقیقاتی پایانیافته طی سالهای 82-1383، مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که تنها 106 طرح (2/6 درصد) از کل طرحهای تحقیقاتی مورد نظر، دارای استناد اینترنتی است و از کل 2716 استناد مندرج در 106 طرح تحقیقاتی مورد بحث، میزان استناد به منابع اینترنتی 229 مورد (4/8 درصد) بوده است. موضوع طرحهایی که دارای استناد اینترنتی بوده اند بر مبنای رده بندی موضوعی کتابخانه کنگره نیز مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس موضوع پرورش گیاهان، زارعت و آفات و بیماری های گیاهی با 9/68 درصد، خاک و آب و آبیاری 16 درصد، شیلات 9/2 درصد و سایر موضوعات با 5/7 درصد، بیشترین بسامد را داشته اند.
نتیجه گیری: در رابطه با نوع منابع اینترنتی، در 7/32 درصد از موارد نوع استنادهای الکترونیکی مندرج در طرحهای تحقیقاتی نامشخص بودند. در 9/31 درصد پژوهشگران تنها به ذکر بخش اصلی نشانی سایت اکتفا کردهاند. پس از استناد به سایت، مقالات با 7/15 درصد و گزارش طرح های تحقیقاتی و کتاب هر یک با میزان 4/4 درصد، در رتبه های بعدی قرار دارند. علاوه بر یافته های فوق، موسسات و مراکز تحقیقاتی که بیشترین میزان استناد به منابع اینترنتی را در طرحهای تحقیقاتی خود داشتهاند نیز شناسایی شدهاند.
وب سایت های موسسات پژوهشی هسته ای کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی: بررسی وضعیت(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف: پیوندهای وبسایتهای موسسات پژوهشی هستهای کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی با استفاده از روش وبسنجی بررسی کرده است.
روش پژوهش: از روش تحلیل پیوندها استفاده شده است. با استفاده از راهنمای اینترنتی آلتاویستا، پیوندهای دریافتی، کل پیوندها، تعداد صفحههای وب نمایهسازی شده، میزان رویت، عامل تاثیرگذار خالص و تجدیدنظر شده، محاسبه و تحلیل شده است. جامعه پژوهش، 103 وبسایت از میان وبسایتهای مراکز پژوهشی کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی دارای فعالیتهای هسته هستند.
یافتهها: وبسایتهای مراکز CNRS فرانسه دارای بالاترین و National Nuclear Center Institute of Nuclear Physics قزاقستان دارای پایینترین میزان رویت بودند. وبسایتهای مراکز LAN و Fermilab آمریکا بهترتیب بالاترین و پایینترین ضرب تاثیرگذاری کلی و تجدیدنظر شده را دارا بودند. 16 وبسایت بهعنوان وبسایت هسته انتخاب شدند.
نتیجهگیری: میزان رویت وبسایتهای مورد مطالعه اندک بود که این امر میتواند متاثر از زبان، میزان ارائه اطلاعات مرتبط با نیاز کاربران خاص، منابع روزآمد، دسترسی آسان، اطلاعرسانی مناسب و امکان تعامل با پژوهشگران مراکز پژوهشی باشد. درصد بالایی از وبسایتهای مورد مطالعه از عامل تاثیرگذار کلی و خالص اندکی برخوردار بودند که این امر میتواند ناشی از کیفیت و کمیت اطلاعات ارائهشده باشد.