پساصهیونیسم: نقدی بر گفتمان صهیونیسم
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
سیاحت غرب، ش 14
در این مقاله ضمن معرفى گفتمان پساصهیونیسم در برابر گفتمان صهیونیسم، به بررسى جریانهاى مختلف پساصهیونیسم، افکار و آراء اندیشمندان و ... پرداخته شده است.
نسل جدیدى از اندیشمندان اسراییل که معتقد به نامشروع بودن تأسیس اسراییل هستند، صهیونیسم را یک حرکت ظالمانه و خشن مىدانند. پساصهیونیسم، در نظر منتقدانش، به دلیل کمک به تضعیف ارزشهاى ملى و تخریب هویت مستقل ملى اسراییل، شریک جرم دشمنان آن است. پساصهیونیستها خواسته صهیونیسم را شکلى از ناسیونالیسم استعمارى تلقى مىکنند، یا مکتبى که زمانى مشروع بوده و اکنون نامشروع. در هر صورت، آنها در شکلگیرى این حس مشترک سهیماند که جامعه اسراییل و علم و دانش مربوط به آن در گفتمان صهیونیستى، هم نادر است و هم انحصارى و خطرناک.
یک بعد مهم نقد پسامدرن صهیونیسم اثبات این مطلب است که مفاهیم احساسى که از سوى صهیونیستها تجلى صحیح حقیقت تلقى مىشود، از قبیل وطن، تبعید، رهایى، الیه(1) و گردآورى تبعیدیان، جاىگزین مفاهیم استدلالى و عقلانى شده است. پساصهیونیسم در کادر آموزشى تمام دانشگاههاى اسراییل در قالب هسته انتقادى جاى گرفته است. این گفتمان که تا کمتر از 10 سال پیش رادیکال تلقى مىشد، اگر چه به کندى ولى به طور فزایندهاى به عنوان مظهر حقیقى تغییر واقعیتها پذیرفته شده است. طرفداران آن نشان مىدهند که اساس و شالودههایى که تعاریف رایج صهیونیسمى در مورد هویت ملى، سرزمین ملى، تاریخ ملى و قانون ملى سکونت بر آن بنا شدهاند، بیشتر عارضى هستند تا طبیعى، ضرورى و اساسى. نقد پساصهیونیسمى، در حقیقت، آنچه صهیونیستها ارزشهاى مقدس، اعمال و روایتها و خاطرات مقدس تلقى کردهاند، تهدید مىکند. همچنین، پساصهیونیستها در قدرتى که موجب پیدایش اَشکال غالب علوم در اسراییل شده و ترتیبات سازمانى که این اَشکال علوم را حفظ کرده است، تردید مىکنند و این، منجر به تغییر آداب و رسوم نیز مىشود.
______________________________
Aliyah 1.
در این مقاله ضمن معرفى گفتمان پساصهیونیسم در برابر گفتمان صهیونیسم، به بررسى جریانهاى مختلف پساصهیونیسم، افکار و آراء اندیشمندان و ... پرداخته شده است.
نسل جدیدى از اندیشمندان اسراییل که معتقد به نامشروع بودن تأسیس اسراییل هستند، صهیونیسم را یک حرکت ظالمانه و خشن مىدانند. پساصهیونیسم، در نظر منتقدانش، به دلیل کمک به تضعیف ارزشهاى ملى و تخریب هویت مستقل ملى اسراییل، شریک جرم دشمنان آن است. پساصهیونیستها خواسته صهیونیسم را شکلى از ناسیونالیسم استعمارى تلقى مىکنند، یا مکتبى که زمانى مشروع بوده و اکنون نامشروع. در هر صورت، آنها در شکلگیرى این حس مشترک سهیماند که جامعه اسراییل و علم و دانش مربوط به آن در گفتمان صهیونیستى، هم نادر است و هم انحصارى و خطرناک.
یک بعد مهم نقد پسامدرن صهیونیسم اثبات این مطلب است که مفاهیم احساسى که از سوى صهیونیستها تجلى صحیح حقیقت تلقى مىشود، از قبیل وطن، تبعید، رهایى، الیه(1) و گردآورى تبعیدیان، جاىگزین مفاهیم استدلالى و عقلانى شده است. پساصهیونیسم در کادر آموزشى تمام دانشگاههاى اسراییل در قالب هسته انتقادى جاى گرفته است. این گفتمان که تا کمتر از 10 سال پیش رادیکال تلقى مىشد، اگر چه به کندى ولى به طور فزایندهاى به عنوان مظهر حقیقى تغییر واقعیتها پذیرفته شده است. طرفداران آن نشان مىدهند که اساس و شالودههایى که تعاریف رایج صهیونیسمى در مورد هویت ملى، سرزمین ملى، تاریخ ملى و قانون ملى سکونت بر آن بنا شدهاند، بیشتر عارضى هستند تا طبیعى، ضرورى و اساسى. نقد پساصهیونیسمى، در حقیقت، آنچه صهیونیستها ارزشهاى مقدس، اعمال و روایتها و خاطرات مقدس تلقى کردهاند، تهدید مىکند. همچنین، پساصهیونیستها در قدرتى که موجب پیدایش اَشکال غالب علوم در اسراییل شده و ترتیبات سازمانى که این اَشکال علوم را حفظ کرده است، تردید مىکنند و این، منجر به تغییر آداب و رسوم نیز مىشود.
______________________________
Aliyah 1.