آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

طرح تفکیک جنسیتى در دانشگاه آزاد اسلامى که در سال‏هاى گذشته با شکست روبه‏رو گشت، دوباره از سوى برخى مسئولین دانشگاه در حال پى‏گیرى است. این طرح در سطح دانشگاه‏ها با استقبال مواجه نخواهد شد و اصولاً بایست دانشجویان را به سطحى از فرهنگ و دانش رساند که دختران و پسران دانشجو مشکلى در کنار هم نداشته باشند. طرح تفکیک جنسیتى مورد تأکید امام خمینى قدس‏سره و رهبرى نیز قرار نگرفته است. تحقیقات نیز نشان مى‏دهد که درصد بالایى از دانشجویان، ارتباط اجتماعى دختران و پسران را در دانشگاه راحت و عادى تلقى مى‏کنند و دلیلى براى تفکیک جنسیتى وجود ندارد.

متن

شرق، 16/6/83
اجراى دوباره طرح شکست خورده تفکیک جنسیتى در حالى از سوى دانشگاه آزاد پى‏گیرى مى‏شود که طى ماه‏هاى اخیر تبعات و تأثیرات منفى این طرح بارها مورد هشدار و نقد کارشناسان و صاحب‏نظران آموزش عالى قرار گرفت. یک مقام این دانشگاه اخیرا گفته است که «در صورت اجراى طرح تفکیک جنسیتى، 80% مشکلات اخلاقى و تحصیلى در دانشگاه‏ها مرتفع مى‏شود». این طرح نخستین تجربه خود را طى سال‏هاى 72 تا 76 پشت سر گذاشت و براى جوانانى مورد اجرا قرار گرفت که بارها از سوى مسئولان به عنوان یک فرصت و مزیت اجتماعى براى جامعه تلقى مى‏شدند که انرژى آنان جامعه را از رکود مى‏رهاند و موجب تحرک جامعه مى‏شد. اما این انرژى پیش از شروع کلاس، صرف پاسخ‏گویى در مورد کوچک‏ترین فرم ظاهر به مأموران حراست مى‏شد.
یکى از نمایندگان مجلس هفتم در نقد این طرح تصریح مى‏کند: «جدا کردن جوانان در دانشگاه مشکلى را حل نمى‏کند، جز آنکه ما را متهم به درگیرى با سیاست گروه القاعده کند». وى دختران و پسران به ویژه دانشجو را افرادى عاقل و بالغ خواند که در محیط‏هاى آموزشى در حال تمرین ورود به اجتماع هستند و تأکید مى‏کند باید سوء نظرات را با اتخاذ برنامه‏هاى فرهنگى از بین برد.
دانشگاه آزاد در حالى قصد اجراى منفک‏سازى پسران و دختران دانشجو را دارد که بسیارى از دانشجویان در دانشگاه‏هاى دولتى بدون هیچ‏گونه برجسته سازى در زمینه مسائل اخلاقى مشغول تحصیل هستند. با طرح تفکیک جنسیتى اگرچه قرار است دانشجویان دانشگاه آزاد به طور مجزا تحصیلات خود را پشت سر بگذارند، اما هیچ‏یک از مسئولان حامى این طرح حاضر نخواهند شد که این ضمانت را بدهند که با اجراى آن از ناهنجارى‏ها کاسته شود.
به گفته مسئولان دانشگاه آزاد حل بیش از نیمى از مشکلات دانشجویان جوان دانشگاه‏ها در گرو اجراى این طرح است؛ درحالى‏که هیچ‏گونه تحقیق یا پژوهش قابل استنادى که حتى در مورد مشکلات این گروه از سوى دانشگاه آزاد انجام شده باشد، موجود نیست. نه تنها مشکلات جوانان، که حتى اجراى طرح تفکیک جنسیتى و تبعات اجراى آن در میان دانشجویان در هیچ طرح تحقیقاتى ارائه نشده است.
اگرچه یکى از مسئولان دانشگاه آزاد اظهار مى‏کند که خطاى استراتژیک پس از پیروزى انقلاب اسلامى این بود که مرعوب فضاى حاکم فرهنگ غرب شدیم و دانشگاه‏ها را از لحاظ جنسیتى تفکیک نکردیم و اکنون با معضل در جامعه اسلامى و شیعى مواجه هستیم، اما بر اساس آخرین تحقیقات در ارزش‏ها و نگرش‏هاى ایرانیان که در سال 82 از سوى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى صورت گرفته است، 8/76% از جوانان جمعیت آمارى احساس نزدیکى به خدا مى‏کنند و 6/88% از آنان نیز ــ در میان احساس بى‏نیازى مسئولان نسبت به برنامه‏ریزى و سیاست‏گذارى بنیادى فرهنگى براى دانشجویان ــ به روزه گرفتن در ماه رمضان مقید هستند. این در حالى است که 2/26% آنان نیز براى نماز خواندن به مسجد مى‏روند. یکى از توجیهات این تفکیک، بالا بردن کیفیت آموزشى دانشجویان است. تحصیل با فراغت و اشتغال دانشجویان به تحقیق و تفحص و مطالعه مفید و مضاعف از آثار مثبت این جداسازى است.
نتایج تحقیقى تحت عنوان «الگوهاى رفتارى و مذهبى دانشجویان» که در زمستان 81 انجام گرفته است نشان مى‏دهد که 8/68% از جمعیت آمارى دانشجویان معتقدند که ارتباط اجتماعى آنان به خصوص با جنس مخالف در طول دوران تحصیل در دانشگاه راحت‏تر شده و تنها 6/4% معتقدند که این ارتباط مشکل‏تر شده است. نکته مهم اینکه با افزایش ترم‏هاى تحصیل، از دانشجویانى که در برخورد با جنس مخالف مشکل داشته‏اند، به نحو چشم‏گیرى کاسته شده است. 4/61% از دانشجویان اعلام داشته‏اند که با حضور در دانشگاه و برقرارى ارتباط با گروه‏هاى همسن، روحیه جمعى و برقرارى ارتباط گروهى تقویت مى‏شود. باید چنین سیاست‏گذارانى به این نکته توجه کنند که دانشگاه دروازه کسب مهارت و تجربه اجتماعى محسوب مى‏شود و آنان با این تجربه راهى اجتماع و موقعیت‏یابى در آن مى‏شوند. در این اجتماع خط حائل بین زن و مرد وجود ندارد و فراگیرى راه برخورد در این زمینه مهم است.
اشاره
1. نویسنده میان پیش‏فرض‏ها و مبانى نظرى روابط زن و مرد و آنچه در عمل و اجرا رخ مى‏دهد، تفکیک نکرده است و به یک‏باره به پى‏آمدهاى اجتماعى اجراى طرح تفکیک جنسیتى دانشگاه‏ها پرداخته است. مناسب بود که نویسنده ابتدا اصول و چارچوب‏هاى روابط اجتماعى زن و مرد را از دیدگاه خویش بیان مى‏کرد تا معلوم گردد وى مسائل تفکیک جنسیتى را از چه منشأ فکرى تحلیل کرده و راهبردها و راهکارهاى ارائه شده از سوى وى بر چه مبنایى است.
از دیدگاه اسلامى دو نکته اساسى در روابط زن و مرد وجود دارد:
الف) اسلام توصیه مى‏کند که روابط اجتماعى زنان و مردان نامحرم همواره در حداقل مقدار ممکن باشد و به موارد ضرورت محدود گردد. اسلام جامعه دینى را جامعه غیرمختلط معرفى مى‏کند؛ چرا که عدم اختلاط زن و مرد زمینه‏هاى انحرافات اخلاقى جامعه را کاهش مى‏دهد و کام‏جویى‏هاى جنسى را به خانواده محدود مى‏کند و موجب استحکام و پایدارى خانواده مى‏گردد. مسئله عدم ارتباط زنان و مردان در دوران جوانى و اوج کشش‏هاى جنسى، از حساسیت و اهمیت بیشترى برخوردار است و طبیعى است هنگامى‏که دختران و پسران جوان در مدت طولانى در کنار یکدیگر در یک محیط آموزشى قرار داشته باشند، زمینه‏هاى تحریک جنسى و آلودگى‏هاى اخلاقى فراهم مى‏گردد و این مسائل، طبعا، توجه جوانان را از جدیت کافى در تحصیل و تحقیق بازمى‏دارد و موجب استهلاک قواى آنان مى‏گردد و راندمان علمى آنان را کاهش خواهد داد. تجربه برخى از کشورهاى غربى در جداسازى دانش‏آموزان و دانشجویان دختر و پسر در برخى مراکز آموزشى نشان داده است که راندمان آموزشى در مراکز غیرمختلط بیش از مراکز مختلط است.
ب) کشش و جاذبه جنسى میان زن و مرد، جذابیت‏هاى زنان براى مردان و میل زنان به خودآرایى در برابر مردان، امورى نیستند که با افزایش تحصیلات و رشد فرهنگى افراد کاهش یابند. به عبارت دیگر، تحصیلات و ارتقاى فرهنگى افراد نمى‏تواند مانع تمایلات و تحریکات جنسى میان دو جنس گردد. آنچه مى‏تواند مانعى مستحکم در برابر هجوم کشش‏هاى جنسى زنان و مردان نامحرم باشد، تقواى الاهى و تأمین غریزه جنسى از مجراى ازدواج صحیح و قانونى است. بنابراین نمى‏توان گفت چون دانشجویان عاقل و بالغ هستند، مى‏توان عوارض جنسى اختلاط را با آموزش‏هاى لازم کنترل نمود.
2. بنابر آنچه گفته شد، وضعیت مطلوب در دانشگاه‏هاى کشور اسلامى آن است که سیاست‏هاى نظام اسلامى در جهتى حرکت کند که دانشجویان دختر و پسر در درازمدت بتوانند به آسانى و با آرامش خاطر در دانشگاه‏ها و فضاهاى مجزا به تحصیل بپردازند. البته تا تحقق این آرمان و تا آنجا که ظرفیت اجتماعى در دانشگاه‏ها اجازه دهد، مى‏توان براى جلوگیرى از اختلاط دختران و پسران تلاش نمود. اما هرگونه برنامه در این زمینه باید حساسیت‏برانگیز نباشد و بازتاب منفى در دانشگاه نداشته باشد. به همین جهت است که امام خمینى قدس‏سره در سال 61 با مجزا کردن کلاس‏هاى درس که هم در سطح داخلى و هم بین‏المللى بازتاب نامطلوبى داشت مخالفت کردند. اما این موضع‏گیرى به این معنا نیست که ایشان اساسا با تفکیک جنسیتى مخالف باشند. بررسى دیدگاه‏هاى فقهى و اجتماعى ایشان به خوبى نشان مى‏دهد که ایشان نیز به اصل عام و کلى کاهش اختلاط میان زن و مرد اعتقاد دارند.
3. احساس نزدیکى دانشجویان و مردم مسلمان به خداوند و روزه‏دارى و نمازگزاردن در مسجد، نه تنها منافاتى با التزام به عدم اختلاط زن و مرد ندارد، بلکه از نتایج عبودیت واقعى خداوند التزام به دستورات او و توصیه‏هاى اولیاى اوست. آیا از حضرت على علیه‏السلام ، فاطمه زهرا و حضرت زینب(س) مردان و زنانى را مى‏توان نزدیک‏تر به خداوند یافت. با وجود این، نهایت تلاش چنین بزرگوارانى در عدم اختلاط با نامحرم بود. امام على علیه‏السلام مى‏فرمود: «من به زنان جوان سلام نمى‏کنم؛ چرا که از تأثیر منفى این کار بر خودم مى‏ترسم» و نیز حضرت فاطمه(س) فرموده‏اند: «بهترین چیز براى زنان آن است که مردان آنان را نبینند و آنان نیز مردان را نبینند».
4. هنگامى‏که اصلِ کلى لزوم کاهش ارتباط زنان و مردان نامحرم در آموزه‏هاى اسلامى مطرح باشد، دیگر جاى آن نیست که به نظرسنجى‏هاى اجتماعى رجوع کنیم که آیا ارتباط دختر و پسر مناسب است یا نامناسب. ازاین‏رو راحت‏تر شدن و عادى شدن روابط دختران و پسران در سال‏هاى پایان دانشگاه، دلیلى بر صحیح و مطلوب بودن این ارتباط نیست.

تبلیغات