آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

جام‏جم، 24/6/83
مقاله حاضر در ابتدا به مبانى استدلال نگارنده مبنى بر لزوم تولید دانش‏هاى بومى و اسلامى در حوزه علوم انسانى و فرهنگى مى‏پردازد و سپس ضرورت تأسیس رشته فقه اسلامى را مطرح مى‏نماید. پدیده‏هاى عالم به سه گروه پدیده‏هاى مکانیکى (فیزیکى‏ــ شیمیایى)، پدیده‏هاى ارگانیکى (فیزیکى‏ــ شیمیایى و حیاتى) و پدیده‏هاى سوپرارگانیک تقسیم مى‏شوند. در گروه سوم علاوه بر عوامل دو گروه قبل عامل جدیدى به نام معنا وارد مى‏شود. در دو مورد اول اختلاف‏نظر کمتر است؛ اما در مورد سوم به دلیل وجود عامل معنا، اختلاف‏نظر زیادى پیش مى‏آید. رشته فقه سیاسى هم یکى از آن مقولاتى است که اختلاف‏نظر بسیارى در مباحث آن وجود دارد. نظام سیاسى متأثر از فرهنگ سیاسى است. فرهنگ سیاسى به عنوان مجموعه‏اى از دانش‏ها، ارزش‏ها، احساسات و باورها، تعیین کننده تلقى هیئت حاکمه و مردم، از سیاست و رفتارهاى سیاسى است. فرهنگ اسلامى و ملى به عنوان محتواى باطنى اصیل و بومى ما ایرانیان و فرهنگ‏هاى غربى به عنوان عنصر وارداتى، از مهم‏ترین فرهنگ‏هاى مؤثر بر وضعیت ایران معاصر بوده‏اند. میزان تأثیر و تأیین‏کنندگى هر یک از فرهنگ‏هاى مذکور، به حضور آن در عرصه‏هاى مختلف تصمیم‏گیرى نظام حکومتى و اجتماعى بستگى داشته است. بنابراین در این راستا باید به بحث در مورد وظایف و تکالیف انسان مسلمان در عرصه‏هاى مختلف پرداخت و رشته‏هاى جدید تأسیس کرد تا نیازهاى مردم ایران براى تحقق آرمان‏هایشان شناخته شود. در این جهت مى‏توان انواع فقه سیاسى را مورد بحث قرار داد: فقه سیاسى به معناى عام؛ یعنى نگرشى که لازم است بر سراسر فقه حاکم باشد. در این دیدگاه، تلاش‏ها صرف شعار جدایى دین از سیاست مى‏شود. مورد دوم، فقه سیاسى به معناى خاص است که مراد از آن، بخشى از مسائل فقهى است که به طور خاص به موضوعات سیاسى و حکومتى مى‏پردازد. در اینجا فقه سیاسى در کنار رشته‏هاى دیگر فقهى مورد مطالعه قرار مى‏گیرد. در کل، مى‏توان با کمک فقه و برخى احکام دیگر به استخراج احکام امورى پرداخت که واضع شریعت بیان نکرده است.
از ویژگى‏هاى مهم زندگى، تغییر و تحول است؛ درحالى‏که نصوص و قواعد دینى ثابت است. بنابراین از وظایف مهم فقه و فقیه سیاسى هماهنگ کردن نصوص ثابت و واقعیت‏هاى متغیر زندگى است. بر همین اساس، طبیعى است که اندیشه سیاسى فقها در بستر زمان متحول شود؛ همان‏گونه که آیت‏اللّه‏ نایینى و امام خمینى قدس‏سره جزء احیاگران فقه سیاسى در ایران و جهان اسلام و معاصر به شمار مى‏آیند. اساسا پویندگى و تنظیم درست مسائل سیاسى، مطابق شرایط زمان و مکان، تابع بالندگى و وضعیت فقه سیاسى است. تأسیس این رشته نیز در مقاطع مختلف، تأمین کننده بخشى از این نیاز خواهد بود.

تبلیغات