آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

کلمه «عدالت جنسیتى» که توسط مجلس هفتم از لایحه برنامه چهارم توسعه حذف گردید، نشان مى‏دهد که مجلس هفتم معتقد به تساوى میان زن و مرد نیست. درحالى‏که لازمه عدالت میان زنان و مردان، تساوى در برابر قانون و تساوى در وظایف و فرصت‏هاى اجتماعى است. اگر این واژه در لایحه باقى مى‏ماند و اجرا مى‏شد، به تدریج فرهنگ تساوى زنان و مردان هم شکل مى‏گرفت.

متن

شرق، 2/6/83
کلمه عدالت جنسیتى، مفهومى که به سختى در لایحه برنامه چهارم توسعه قرار گرفت، سوى نمایندگان مجلس هفتم حذف شد. این واژه ازآن‏رو به سختى در لایحه گنجانده شد که پشتوانه دو سال کار کارشناسى، رایزنى‏ها، بازتاب‏هاى بین‏المللى و خواست جامعه زنان ایرانى را به دنبال داشت. دکتر محمود آخوندى، استاد برجسته حقوق، معتقد است که با حذف این واژه، تساوى زن و مرد حذف شده است: «از لحاظ حقوق بشر کلیه انسان‏ها بدون توجه به نژاد، زبان، جنسیت، مذهب، رنگ و ... مساوى هستند. یعنى بین انسان‏ها هیچ تفاوتى وجود ندارد و عدالت اجتماعى اقتضا مى‏کند که همه در برابر قانون یکسان باشند. اما ظاهرا نمایندگان مجلس نظرشان بر این نبوده که بین انسان‏ها به لحاظ جنسیت، تساوى برقرار باشد». این استاد حقوق منظور از عدالت را «تساوى» مى‏داند. همان نکته‏اى که در ماده یک حقوق مدنى و سیاسى و اعلامیه جهانى حقوق بشر مطرح شده است: «منظور از عدالت جنسیتى در بند ه ماده نودونه لایحه برنامه، همان تساوى جنسیتى است. لازمه عدالت، تساوى در برابر قانون، گرفتن شغل و امثال آن است و حذف این واژه به معناى برقرار نبودن تساوى بین زن و مرد است».
دکتر آخوندى به نامساوى بودن مقرراتى چون ارث، طلاق و شهادت بین زن و مرد اشاره مى‏کند و ادامه مى‏دهد: «اگر واژه عدالت جنسیتى حذف نمى‏شد، شاید برخى تبعیض‏هاى جنسیتى نیز رفع مى‏شد. براى مثال، در حال حاضر یک زن نمى‏تواند قاضى شود و زنانى هم که در مسند قضاوت قرار دارند، عملاً نمى‏توانند رأى دهند. اگر این واژه در لایحه باقى مى‏ماند و اجرا مى‏شد، به تدریج، فرهنگ تساوى زنان و مردان هم برقرار مى‏گردید. البته در مورد مسائلى چون ارث، طلاق و شهادت که مبانى فقهى وجود دارد، مشکلات بیشتر است». حذف عدالت جنسیتى از لایحه برنامه چهارم توسعه به نوعى متوقف کردن آخرین تلاش‏هاى دولت براى نزدیک شدن به میثاق‏هاى بین‏المللى حقوق بشر مناسب با موازین شرع مقدس اسلام بود.
اشاره
1. برخى اظهارنظرها حاکى از آن است که عدالت جنسیتى با برابرى جنسیتى متفاوت است و از همین‏رو کلمه برابرى جنسیتى در لایحه برنامه چهارم توسعه به عدالت جنسیتى تبدیل شده است. اما برخى دیگر از اظهارنظرها از جمله دیدگاهى که در نوشته حاضر مطرح شده است نشان مى‏دهد که مراد از عدالت جنسیتى، برابرى و تساوى زن و مرد است. بنابراین لازم است در تدوین قوانین و اسناد مهم و سرنوشت‏ساز از جمله برنامه چهارم توسعه کشور از الفاظى صریح و روشن استفاده شود تا در هنگام اجرا، اختلاف‏نظرها در تفسیر واژه‏ها مشکل‏ساز نگردد.
2. تساوى افراد در برابر قانون که در قانون اساسى کشور ما نیز مورد تأکید قرار گرفته است بدین معناست که حکومت باید قانون را درباره همگان به طور یکسان اجرا کند و کسى را به دلیل شرایط و امکانات و موقعیت‏هاى ممتاز استثنا ننماید. بنابراین تساوى همه در برابر قانون به این معنا نیست که مفاد قانون و مواد قانونى نسبت به همه یکسان و مشابه تدوین مى‏شود. متأسفانه در بسیارى از نوشته‏ها و اظهارنظرها میان تساوى در برابر قانون و تساوى در مفاد قانون که همان تشابه است، خلط و اشتباه صورت مى‏گیرد.
3. امروزه تساوى و تشابه کامل زن و مرد در حقوق و وظایف، حتى در میان بسیارى از اندیشمندان غربى نیز پذیرفتنى نیست و در اندیشه اسلامى نیز هر کس کمترین آشنایى با فرهنگ اسلامى داشته باشد، به خوبى بر این نکته اذعان دارد که اسلام ضمن اعلام تساوى زن و مرد در انسانیت و رسیدن به مراتب عالى کمال و با وجود اشتراکات فراوان زن و مرد در حقوق و تکالیف، زن ومرد را داراى حقوق و تکالیف متفاوتى مى‏داند که همگى مبتنى بر تفاوت‏هاى تکوینى میان این دو جنس مى‏باشند. دیدگاه تساوى کامل و تشابه مطلق میان زن و مرد را به هیچ‏رو نمى‏توان به اسلام منتسب نمود.

تبلیغات