نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

سیاست روز، 11/6/83
این نوشته با معرفى اجمالى ناسیونالیسم از میان نظریات لرچ، کهن و شیخر آغاز مى‏شود و سپس اشاره‏وار نوع احساس ناسیونالیستى را تحلیل مى‏کند. در ادامه تأثیرات سوء ملى‏گرایى افراطى را ذکر مى‏کند که مغایرت با همکارى بین المللى، محدود کردن آزادى و دموکراسى و نیز ایجاد جنگ‏هاى مختلف از جمله آنها به شمار مى‏روند.
برخلاف تمام مکاتب سیاسى که به صورت مدون ارائه شده‏اند، ناسیونالیسم ابتدا خود متولد شد و سپس براى آن چارچوب ایدئولوژیکى جست‏وجو گردید. نویسنده سپس به بررسى بیشتر ناسیونالیسم با واژه‏شناسى مى‏پردازد و هدف ناسیونالیسم را نیز مورد اشاره قرار مى‏دهد. کسب استقلال و حاکمیت ملى، هدف رسالتى ناسیونالیسم است. ولى در عمل، این اندیشه به عاملى در جهت بروز نفاق، جنگ و ستیز تبدیل شده است و علت آن نیز ابهام در تعریف این واژه است، تا جایى که دولت‏ها مى‏توانند از این ابهام سوء استفاده کنند. هدف ملى‏گرایى وقتى محقق مى‏شود که حکومت در انحصار هیچ گروهى نباشد. در قسمت بعدى مقاله، رابطه ایدئولوژى با ناسیونالیسم نفى شده و ملى‏گرایى آموزه‏اى بدون مکتب معرفى مى‏شود. این فقدان ایدئولوژى نیز از عوامل سوء استفاده به شمار مى‏رود. تقسیم‏بندى ناسیونالیسم به اروپایى و غیراروپایى، بخش بعدى نوشته را دربرگرفته است. ملى‏گرایى اروپایى نیز در دو حوزه اروپاى غربى و شرقى متفاوت است. در جوامع غیراروپایى، نوعى ناسیونالیسم رمانتیک پدید آمده که اغلب، به جز در موارد مبارزه با استعمار، موفقیت چندانى کسب نکرده است، مانند ترکیه.
نتیجه آنکه ابهام در ملى‏گرایى ناشى از ابهام در تعریف ملیت است. چرا که ناسیونالیسم وابسته به وجود علت است. مقاله در نهایت با این پرسش پایان مى‏پذیرد که آیا تقسیم جهان بر اساس واحدهایى به نام ملت، مى‏تواند پاسخ‏گوى سعادت بشر باشد.

تبلیغات