آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

 تا به حال در کشور ما آموزش مهندسی از پژوهشهای آزمایشی در زمینه شیوه آموزش کمتر بهره برده است. در پژوهش حاضر دو شیوه تشویق به تولید پاسخ بدون نگرانی از خطا و نیز شیوه مرسوم یادگیری همراه با ارزیابی [بدون خطا] با یکدیگر مقایسه شده اند. تشویق به تولید پاسخ بدون نگرانی از ارزیابی شیوه ای است که در شرکت تویوتای ژاپن شیوه مسلط آموزشی بوده است. در پژوهش حاضر نمونه ای از دانش آموختگان رشته مهندسی برای حل مسائل با ماهیت مهندسی با این دو شیوه مقایسه شده اند. دانش آموختگان دانشجویان رشته های رایانه (نرم افزار و سخت افزار)، شیمی و طراحی صنعتی بوده اند که برای استخدام به یک شرکت صنعتی در اصفهان مراجعه کرده اند. تعداد 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه گواه قرار داده شدند که در گروه آزمایشی تولید پاسخ بدون ارزشیابی و در گروه گواه با ارزشیابی (یعنی کنترل خطا) بوده است. یافته ها نشان داد که دانشجویان روش تولید پاسخ بدون نگرانی از ارزیابی نسبت به گروه دیگر در نوآوری، برنامه ریزی و تفکر مستقل از میدان برتری دارند.بر پایه یافته های این پژوهش پیشنهادهایی ارائه شده است.

Error Effectiveness on Creativity and Programming and Field Independence Thought of Engineering Students

Engineering training in our country has not benefited from of experimental researches. In the current study the method of response production encouragement regards less of error, and traditional method of learning with assessment (without error) is compared. Encouragement to produce responses without care of appraisal was used successfully in Toyota company as a dominate method. In this research sample of engineering graduates was compared in problem solving of engineering essence. Findings indicate that the first group was superior as compared with-the second group in Flanagan Industrial Tests (innovation, programming, field independent thought and judgment). Suggestions are made on the basis of conclusions to persuade such stills among engineering students.

تبلیغات