طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین: رویکرد کیفی (مورد پژوهی: دانشگاه تهران)
آرشیو
چکیده
امروزه، گسست نظام دانشگاهی ایران از صنعت و ناهماهنگی میان کارکردهای دانشگاهی با نیازهای جامعه بیرونی از یک سو و کمبود منابع مالی از سوی دیگر، نظام دانشگاهی را با چالش های فراوانی مواجه کرده است که انفصال نظام دانشگاهی از صنعت علاوه بر هدر رفتن منابع، عقب ماندگی کشور را در دستیابی به توسعه نیز در پی دارد. از این رو، هدف این پژوهش طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تهران بود. در بخش روش شناسی از روش کیفی اکتشافی و تحلیل محتوای مقالات انجام شده در قلمرو دانشگاه کارآفرین استفاده شد. در بخش نخست با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با هشت نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و چهار نفر از مدیران شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مصاحبه صورت گرفت. در بخش تحلیل محتوا نیز مقالات داخلی و خارجی در قلمرو دانشگاه کارآفرین پس از جست وجو در بازه های زمانی1397-1385 و 2015-1998 در پایگاه های اطلاعاتی مگیران، انسانی، نورمگز، Google Scholar،Sciencedirect،Sage و Eric انتخاب شدند که پس از سرند مقالات در مجموع، 30 مقاله به تحلیل نهایی راه یافت که پس از خوانش مفاهیم اصلی آنها تلخیص و طبقه بندی شدند. بر اساس یافته های پژوهش در مجموع، 184 مفهوم استخراج شدند؛ در بخش مؤلفه های دانشگاه کارآفرین 11 مقوله محوری، 30 زیرمقوله و 88 مفهوم، در بخش عوامل مؤثر بر دانشگاه کارآفرین 4 مقوله محوری، 12 زیرمقوله و 31 مفهوم استخراج و دسته بندی و سپس، در قالب مدل شماتیک به تصویر کشیده شدند.Entrepreneur university model design: Qualitative approach (Case study: University of Tehran)
Today, with the Iranian academic system, the industry and lack of conformity of academic functions to the needs of external society on the one hand, and the lack of financial resources on the other hand, has faced a number of challenges for the academic systems. The disruption of the academic system of the industry, in addition to waste of resources also has the country's persistence in achieving development. Therefore, the aim of present research is to design an entrepreneurial university model at Tehran University. In the methodology section, qualitative exploratory and content analysis methods have been used. In the first part, interviews were conducted with purposeful sampling and semi-structured interview with 8 faculty members of Faculty of Entrepreneurship of Tehran University and 4 managers of companies in Science and Technology Park. In the content analysis section, internal and external articles in the territory of the University of Entrepreneur were selected from databases after searching in the time period (1385-1397) (1998-2015), which resulted in a total analysis of 30 articles after the publication of the papers. After reading their main concepts, they were analyzed and classified. Based on the findings of this research, a total of 184 concepts were extracted and in the components of the University of Entrepreneurs altogether, 11 core categories, 30 sub categories and 88 concepts were considered. In the factors affecting the entrepreneurial university; 4 axial categories, 12 subcategories and 31 concepts were extracted and categorized and then depicted in the schematic model.