طرح درس مبتنی بر پیامدها: در تسهیل ارزیابی های درونی کیفیت آموزش های مهندسی
آرشیو
چکیده
تحقق عملی اندیشه ایجاد شبکه ارزیابی کیفیت دانشگاه های کشور در سایه ترغیب دانشگاه ها به پیاده سازی و اشاعه فرهنگ ارزیابیدرونیآموزش هاگرهخوردهاست.این مهم با تغییر رویکردهای بین المللی در حوزه آموزش مهندسی و پدیده اعتبارسنجی دوره های کارشناسی مهندسی با استاندارد و شایستگی های موردتوافق ضرورت یافته است. نقطه اشتراک نظام های نوین آموزش مهندسی دیدگاه پیامدمحور بوده است که قائل بر طراحی، اجرا و ارزیابی درس های مهندسی با مرکزیت برون دادها است. این رویکرد که مغناطیس حرکت خود را از اهداف تنظیم شده برنامه و به تبع آنها اهداف یادگیری درس می گیرد، ساختار ویژه ای برای تطبیق با ملاک های اشاره شده مراکز اعتبارسنجی و شاخص های ارزیابی درونی و برونی دانشگاه ایجاد می کند. نقش طرح درس به عنوان چراغ هدایت درس در شکل دهی و انسجام رویکردهای آموزشی و سنجشی سیستم پیامدمحور کلیدی و راهبردی است. لذا بازنگری ساختاری آن برای استفاده بهینه ضروری است. در این نوشتار درس «تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی 2» در قالب طرح درس پیشنهادی معرفی می شود و زوایای راهبردی کاربردی آن در پیشبرد ارزیابی های درونی کیفیت آموزش گشوده می شود. نتایج حاکی از قابلیت های طرح درس پیشنهادی در سنجش سطح دست یافت های یادگیری، حیطه تمرکز یادگیری، تعیین اهرم های تغییر راهبردی در پوشش حداکثری سطوح تفکر بالاتر یادگیری، و پی ریزی برنامه بهبود مدیریت درس بوده است. در انتها یک مدل برنامه ریزی خطی به عنوان نقطه ثقل بهینه در طرح ریزی برنامه بهبود درس معرفی می شود.Outcome-based subject outline: an effective tool for internal evaluation of engineering educations quality
Practical Implementation of National Quality Assurance Network for universities could be envisioned by urging everyone to conduct internal evaluation on their engineering programs. It follows a shift in engineering education paradigms and accreditation process for bachelor’s degree programs over the world in accord with universal criteria for evaluations. The common surface among modern engineering education disciplines is found to be the outcome-based approach, which tends to design, execute and evaluate the engineering modules based on outcomes rather than inputs and the process merely. Since this approach revolves about outcomes and achievements, it creates an appropriate room for all the accreditation and internal evaluation requirements to be accommodated in an adoptable way. In this mechanism, development of subject outline plays a crucial role in shaping outcome-based educational strategies. Therefore, it seems imperative to review the traditional subject outline and transform it to the fashion that becomes suitable for internal evaluation process. In this paper, the subject outline for Power System Analysis 2 is developed and, further, its potential and strategic capabilities for evaluation, monitoring and troubleshooting in educational system is studied. Based on the results found, the proposed outcome-based subject outline can cater one various learning outcome assessments, effective leverage for high level bloom’s taxonomy, and Improvement plans for upcoming semesters. At last, a linear programming model is suggested which may work as an optimal initial point to better lay out improvement plans for futuristic semesters to be prescribed in case.