آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

بهبود عملکردتحصیلی دانشجویان، یکی از مهم ترین اهدافی است که سازمان های آموزشی در پی آن هستند. درس ریاضی یکی از دروس مهم در رشته های مهندسی به شمار می رود و در عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرکذار است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفت شناختی و نگرش نسبت به ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش تمامی دانشجویان مهندسی، مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند بودند. نمونه مورد بررسی براساس جدول مورگان 181 نفر برآورد، که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های باورهای معرفت شناسی ویلر(2007) و نگرش نسبت به ریاضی آریاس و همکاران(2014) استفاده شد. نتایج نشان داد. باورهای معرفت شناسی 40 درصد و نگرش نسبت به ریاضی 23 درصد عملکرد تحصیلی دانشجویان را تبیین می کنند همچنین مؤلفه های باورهای معرفت شناسی 22 درصد از واریانس نگرش نسبت به ریاضی را تبیین می کند.. در نتیجه توجه به بهبود باورها و نگرش دانشجویان مهندسی به درس ریاضی باعث بهبود عملکرد تحصیلی آن ها می شود.

The study of the role of epistemological beliefs and attitude toward math on academic performance of Engineering students

Improving students' academic performance is one of the most important goals that educational organizations are pursuing. Mathematical course is one of the major courses in engineering and affects the academic performance of students. The purpose of this study was to investigate the role of epistemological beliefs and attitude towards math on academic performance of students. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of this study was all engineering students, undergraduate students at Birjand University. The sample was 181 people based on Morgan's table, which was selected by multi-stage cluster sampling. Wheeler's epistemological beliefs (2007) and attitude toward mathematics (Arias et al, 2014) were used to collect information. Results showed Epistemological beliefs of 40% and attitude toward mathematics account for 23% of students' academic performance, and the components of epistemological beliefs explain 22% of the variance of attitude toward mathematics.. As a result, paying attention to improving the beliefs and attitudes of engineering students towards mathematical courses improves their academic performance.

تبلیغات