آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ارتقای کیفیّت آموزشی در دانشگاه فنّی و حرفه ای و بررسی رویکرد پژوهش مقالات حوزه آموزش عالی فنّی و حرفه ای است. روش پژوهش : تحلیل محتوای کیفی و تحلیل اسنادی است. جامعه آماری پژوهش: شامل مقالات پژوهشی مرتبط با کیفیّت آموزشی در حوزه آموزش عالی فنّی و حرفه ای است. تعداد17 مقاله (9 مقاله فارسی و 7مقاله خارجی) مربوط به سال های 1386 تا 1396، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، موارد مطلوب انتخاب شده اند. مفاهیم مرتبط با عوامل مؤثّر بر کیفیّت آموزشی در دانشگاه فنّی و حرفه ای به تعداد 106مفهوم شناسایی گردید، سپس با ادغام مفاهیم مشابه و مشترک در 29 مقوله فرعی طبقه بندی شدند. همچنین بررسی روش شناسی مقالات نشان داد که رویکرد اکثر تحقیقات آموزش عالی فنی و حرفه ای ایران از نوع کمّی و اکثر ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه است؛ در مقابل، رویکرد اصلی درتحقیقات خارجی، به صورت کیفی و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه است. به طور کلی با اینکه نیاز به پژوهش های کیفی و ترکیبی، آموزش عالی فنی و حرفه ای احساس می شود، اما نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کمتر از 23 درصد از پژوهش های مورد بررسی در حیطه آموزش عالی فنی و حرفه ای ایران، با رویکرد کیفی و ترکیبی انجام شده اند.

A comparison between the educational Level of “Process control” in Iran and the developed countries: Proposing a practical roadmap to fill the existing gaps

The purpose of this research is to identify the factors of improving the quality of education in Technical & Vocational University and to study the research approach of articles in the field of technical and vocational higher education. Methodology: Qualitative content analysis and documentary analysis. The statistical population of the research includes research articles related to the quality of education in the field of technical and vocational higher education. 17 articles (9 articles of Farsi and 7 foreign articles) from 2007 to 2017 were selected by targeted sampling method. And the data were analyzed by open and axial coding. 106 concepts related to the factors affecting the quality of education at the Technical & Vocational University were identified, then they were classified by merging of similar and common concepts in 29 sub categories .Also, the study of the methodology of the articles showed that the approach of majority of researches in the field of technical and vocational higher education in Iran are of a quantitative type and most of the data collected by questionnaire; on the other hand, the main approach in foreign studies is of a qualitative type and the data collected by interview. In general, although the need for qualitative and combinatory research is felt by technical and vocational higher education, the results of this study showed that less than 23% of the researches in the field of technical and vocational higher education of Iran, have been applied with qualitative and combinatory approach.  

تبلیغات