آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

توجه به انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان جایگزین انرژیهای فسیلی، باعث توسعه علمی و فنی کشورهای مختلف در این زمینه شده است. دانش انرژیهای تجدیدپذیر شامل مجموعه ای از علوم و فنون مهندسی است که ماهیت میان رشته ای آن را آشکار می کند. با توجه به گستردگی منابع تجدیدپذیر مانند انرژیهای خورشیدی، باد، زیست توده و زمین گرمایی در ایران، گسترش آموزش و پژوهش به همراه صنعت و فناوری در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است. در این مقاله، ابتدا ضرورت آموزش انرژیهای تجدید پذیر به عنوان یک رشته میان رشته ای و با توجه اهداف سند جامع علمی کشور، یعنی تربیت نیروی انسانی توانا در تولید علم و فناوری، مورد بحث قرار می گیرد. سپس، مروری بر تجارب و برنامه های آموزش انرژیهای تجدید پذیر در چند کشور جهان و مقایسه ای با برنامه های در حال اجرا در دانشگاههای ایران صورت می گیرد. در پایان، راهکارها و پیشنهاداتی در زمینه آموزش انرژیهای تجدید پذیر که توسعه پایدار را در پی داشته باشد، ارائه می شود.

Renewable energy education in Iran

Renewable energies as an alternative energy of fossil energies causes scientific and technological development in many countries. The science of renewable energy includes various types of science and technologies that proofs the interdisciplinary nature of renewable energy education. Various types of renewable source, i.e. solar energy, wind energy, biomass and geothermal energy, can be found in Iran which implies the importance of renewable energy education and research in Iran. According to Iranian Science, Technology and Innovation Map, renewable energy education consider as one of the interdisciplinary program to train educated people in this field. In this paper, the renewable energy education programs in Iran were criticized. A comparison between renewable energy education programs in Iran and other countries was made. The current state of renewable energy education in Iran seems to be inadequate and it should be expanded and strengthened. Some suggestions were given to improve renewable energy education programs in Iran.

تبلیغات