آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۸

چکیده

بررسی و نقد کتاب درسی به دلیل جایگاه آن در دستیابی به اهداف نظام های آموزشی و آتار آن در کیفیت بخشی به محتوا های آموزشی و تربیتی، اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین ارزیابی این منابع با بهره مندی از ملاک های دقیق ضرورت دارد. پژوهش حاضر  مبتنی بر شاخص های علمی، کتاب" روش های تدریس تعلیمات دینی(هدیه های آسمانی) ، که توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) برای رشته علوم تربیتی درسال1392منتشر شده را نقد کرده است . شاخص های منتخب شاملِ شاخص محتوایی، ساختاری، شکلی، زبانی و روشی است. نتایج پژوهش نشان می دهد: این کتاب نقاط قوت محدودی در شاخص های شکلی و زبانی دارد. اما نقاط ضعف بسیارجدی کتاب در همه شاخص های شکلی، زبانی، محتوایی، ساختاری و روشی کاملا آشکار است. از جمله می توان به عدم روز آمدی داده ها، اشکالات علمی، استنادات نادرست، عدم انسجام محتوا و غیر کاربردی بودن اشاره کرد. فقدان این شاخص ها به میزانی است  که"علمی و آموزشی بودن " کتاب را رد می نماید. بنابراین این کتاب فاقد اصلی ترین ممیزه های کتاب درسی دانشگاهی است.پیشنهاد می شود مبتنی بر شاخص های کتاب درسی دانشگاهی و برنامه درسی تعلیم و تربیت دینی دوره ابتدایی، برای این درس کتاب جدیدی تالیف شود.

Analysis of critics of the book Teaching Methods of Religious Teachings (Heavenly Gifts)

Examining and criticizing textbooks is of particular importance due to its position in achieving the goals of educational systems and its foundation in improving the quality of  edification and educational content. Therefore, it is necessary to evaluate these resources using accurate criteria. The current research, based on scientific indicators, has criticized the book "Methods of Teaching Religious Doctrines (Heavenly Gifts), which was published by the Organization for the Study and Compilation of University Books in Islamic and Human Sciences (SAMT) for the field of Educational Sciences in 2013. The selected indicators include content, structural, formal, linguistic and method indicators. The research results show: this book has limited strengths in formal and linguistic indicators. But the very serious weaknesses of the book in all formal, linguistic, content, structural and method indicators are completely obvious. Among others, it is possible to point out the lack of updating of data, scientific problems, incorrect citations, incoherence of content and inapplicability. The lack of these indicators is such that it rejects the "scientific and educational" nature of the book. Therefore, this book lacks the most basic reviews of academic textbooks. It is suggested that a new book be written for this course based on the indicators of academic textbooks and the curriculum of religious education and training of the primary period.

تبلیغات