آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

یکی از مهم ترین مشکلات شرکت های توزیع (بالاخص فروشگاه های آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینه سازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکان یابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجی کالا پرداخته شده است. یک مسأله مکان یابی - مسیریابی چندهدفه با در نظر گرفتن اصل پایداری و محدودیت زمانی با روش های فراابتکاری توسعه داده شده است. براساس نتایج مدل پیشنهادی اثر تقاضا بر سه هدف زمان، هزینه و مسائل زیست محیطی و اجتماعی بررسی گردید و نشان داده شد که اگر تقاضا افزایش یابد اثر بیشتر بر زمان به وجود می آید. به عبارت دیگر افزایش تقاضا می تواند خلل هایی را ایجاد کند که در نتیجه آن زمان تحویل افزایش یافته و لذا این امر می تواند در بلندمدت منجر به نارضایتی مشتری شود. افزایش میزان اشتغال نیز منجر به بهتر شدن مسائل زیست محیطی می شود اما اثری بر هزینه و زمان ندارد. همچنین هزینه حمل کالا اثری بر مسائل زیست محیطی و زمان ندارد اما منجر به افزایش هزینه می شود.

Sustainable supply chain location and routing in online stores

One of the most important problems for distribution companies (especially large online stores) is the design of docking stations, vehicle routing, and supply chain optimization. In this research, the distribution centers of Digi kala online store have been located. A multi-objective location-routing problem has been developed by meta-heuristic methods considering the principle of stability and time constraints. Based on the results of the proposed model, the effect of demand on the three objectives of time, cost, and environmental and social issues was investigated and it was shown that if demand increases, there will be a greater effect on time. In other words, increasing demand can create gaps that result in increased delivery time, and therefore this can lead to customer dissatisfaction in the long run. Increasing employment also leads to better environmental issues, but has no effect on cost or time. Also, the cost of transporting goods has no effect on environmental issues and time, but leads to increased costs.

تبلیغات