در سیستم لجستیک میلکران خودروها برای جمع آوری سفارشات از محل تامین کنندگان و تحویل آنها به خطوط مونتاژ، بر اساس مسیرهای از پیش برنامه ریزی شده، اعزام می شوند. بدین ترتیب که خودرو به محل چندین تامین کننده برای برداشت سفارشات رجوع کرده و سپس برای تحویل آنها به یک یا چند مقصد اعزام می شود. در این سیستم لجستیکی، محموله ها درون خودرو و در گذر از گره های مختلف در شبکه لجستیک تجمیع می شوند. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی عددصحیح مختلط برای مساله لجستیک میلکران معرفی می شود که ملاحظاتی نظیر بارگیری سه بعدی شدنی پالت های سفارشات درون خودروها، اعمال 50 درصد هزینه بیشتر برای برگشت پالت های خالی، پنجره های زمانی سفارشات و ناوگان نامتجانس را در قالب تابع هدف و محدودیت ها مدنظر قرار می دهد. با توجه به ماهیت مسئله، یک الگوریتم مبتنی بر استراتژی تکاملی گروه بندی معرفی می شود که از روش های ابتکاری کارا برای حصول اطمینان از شدنی بودن بارگیری سفارشات درون خودروها و شدنی بودن مسیریابی خودروها استفاده می کند. اثربخشی مدل ریاضی و الگوریتم فراابتکاری معرفی شده با استفاده از داده های جمع آوری شده از گروه خودروسازی سایپا مورد سنجش قرار می گیرد. نتایج محاسباتی مبین آن است که لجستیک میلکران قابلیت کاهش هزینه ها را به میزان 24.5 درصد (به طور متوسط)، در مقایسه با استراتژی ارسال مستقیم که در شرکت سایپا دنبال می شود، دارد.