آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

نزدیک به نود سال از آغاز آموزش نوین دانشگاهی در ایران می گذرد. در این مدت، آموزش مهندسی در کشور، در کنار گسترش کمّی زیاد، فراز و فرودهای چندی را پشت سر گذارده است. اعتلای آموزش مهندسی در گرو شناسایی چالش های آن و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر آنهاست و این امری است که تنها با پژوهش های سامان یافته، امکان پذیر است. یکی از اقدامات متصور در این زمینه، ایجاد مرکزی برای ارتباط بین فعالیت های صورت گرفته در آموزش مهندسی کشور و مراکز آموزشی دیگر کشورها و سازمان های بین المللی است. دراین ارتباط، به دنبال تصویب سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، کرسی یونسکو در آموزش مهندسی در سال 1393 دانشگاه تهران تأسیس گردید. کرسی یونسکو، به عنوان یک اتاق فکر، پژوهش و آینده پژوهشی در زمینه های مختلف آموزش مهندسی را سرلوحه اهداف خود قرار داده است. در این مقاله، ضمن معرفی اهداف و دامنه فعالیت های کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، دستاوردهای یک دهه فعالیت های آموزشی و پژوهشی این کرسی، مرور شده است.

A DECADE OF RESEARCH WITH “UNESCO CHAIR ON ENGINEERING EDUCATION”

 Nearly ninety years have passed since the beginning of modern higher education in Iran. During this period, engineering education in the country, along with a large quantitative expansion, has gone through many ups and downs. Improving engineering education depends on identifying its challenges and providing solutions to overcome them. And this is possible only with organized research. One of the envisaged measures in this field is to create a center for communication between the activities carried out in the engineering education of the country and the educational centers of other countries and international organizations. In this connection, following the approval of the United Nations Scientific, Educational and Cultural Organization (UNESCO), the UNESCO Chair on Engineering Education was established at the University of Tehran. The UNESCO chair, as a think tank, has put research and futures studies in various fields of engineering education, at the top of its goals. In this paper, while introducing the objectives and scope of activities of the UNESCO Chair on Engineering Education, the achievements of a decade of its activities have been reviewed.

تبلیغات