آسیب شناسی و ارائه الگوی آموزش درس طرح مرمت و احیای بنا های تاریخی فرهنگی در دوره کارشناسی
آرشیو
چکیده
حفاظت و احیای اماکن فرهنگی تاریخی مهارتی میان رشته ای است که نیازمند دانسته های متنوعی از دیگر تخصصهای مهندسی و هنر و علوم اجتماعی است. به همین دلیل، آموزش این رشته دارای ابعاد گوناگون و پیچیدگیهای خاصی است. میراث غنی تاریخی و فرهنگی سرزمین ایران، چه از نظر تعداد و چه از نظر تنوع و کیفیت، اهمیت تدوین و رعایت استانداردهای حرفه ای و نظام ترویجی و آموزشی متناسب با آن را دوچندان می کند. از آنجایی که بخش عمده ای از این نظام در قالب برنامه های آموزش عالی در دانشگاهها تنظیم شده است، و با توجه به کاستیهای موجود در زمینه تربیت نیروی متخصص و حرفه ای که تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد، در این مقاله تلاش شده است تا با آسیب شناسی بخشی از دروس ارائه شده در برنامه دوره کارشناسی مرمت و احیای بناهای تاریخی، الگوی اصلاح شده آن نیز ارائه شودEvaluation and Presentation of a New Method to Teach "Conservation and Adaption of Historic-Cultural Places" Course In Bachelordegree Program
As an interdisciplinary profession, conservation of historic places has a vast connection with other branches of knowledge such as engineering, art and social science. The education of this profession, for the same reason, is a complicated and multidimensional issue. The rich and numerous cultural and historical heritage of Iran indicate the significance of establishing appropriate standards and educational programs for the promotion of this profession. Because of the main body of these programs are focusing on the higher education courses in universities, and due to inappropriate syllabus and quality of such courses, this article aims to evaluate some main part of the bachelor degree program and also present a revised method of teaching in this field.