ارزیابی داخلی برنامه های آموزش مهندسی ایران
آرشیو
چکیده
در چند دهه اخیر، تنوع رشته های تحصیلی و تعداد دانش آموختگان مهندسی ایران به نحو بی سابقه ای افزایش یافته است. در این سالها، به دلیل اعمال نظام برنامه ریزی متمرکز در آموزش عالی، محتوای برنامه ها و سرفصلهای دروس در همه مراکز آموزشی کم و بیش یکسان بوده است. این در حالی است که محصولات این مراکز؛ یعنی دانش آموختگان از درجات مختلفی از توانایی برخوردار بوده اند و روشی نیز برای ارزیابی آنها در دسترس نبوده است. امروزه، در کشورهای پیشرفته روشهای کم و بیش یکنواختی برای ارزیابی برنامه های آموزش مهندسی و تواناییهای دانش آموختگان به کارگرفته می شود. ارزیابی برنامه های آموزشی می تواند در سه سطح داخلی، ملی یا بین المللی صورت گیرد. در غیاب یک سیستم مستقل ملی ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش مهندسی، و موانعی که در راه ارزیابی بین المللی وجود دارد، در دسترس ترین روش، اجرای ارزیابی داخلی است. مقایسه برنامه های آموزش مهندسی با آموزشهای مشابه در کشورهای پیشرفته نشان می دهد که برنامه های آموزش مهندسی کشور ما بیشتر بر دانش افزایی تأکید و توجه کمتری بر توسعه مهارتها و نگرشهای دانش آموختگان دارد. در این مقاله، فرایند ارزیابی و ملاکهایی که به این منظور توسط مراکز بین المللی به کار گرفته می شود، تشریح شده اند و الگویی برای ارزیابی داخلی ارائه شده است. ارزیابی داخلی به شناسایی کاستیهای برنامه ها و مرتفع کردن آنها منجر می شود و برنامه های آموزش مهندسی کشور را برای ارزیابی در سطح ملی و بین المللی آماده می کند.Internal Accreditation of Engineering Education Programs of Iran
The number of students and engineering programs of Iran have significantly increased in the recent decades. In this period, due to the centralized educational planning in higher education, the engineering programs and course syllabus were almost similar in different educational institutes, but their graduates gained different levels of competence. While accreditation is a routine procedure in many countries, there is no consistent way of assessing engineering graduates of Iran. Accreditation can be carried out in three internal, national and international levels. In the absence of a national procedure, and due to the presence of obstacles for international recognition, the internal accreditation might be the most accessible method. Comparison of Iran’s national engineering programs with similar programs in some developed countries showed that our programs are mostly knowledge based and have less emphasis on developing the students’ skills and attitudes. This article discusses the process of accreditation and criteria developed in this respect by some international organizations. It also presents a guideline for internal assessment of Iran’s engineering programs. Internal accreditation will shed light on deficiencies of our engineering programs and prepare them for future national and international accreditation