آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

با تکامل شبکه جهانی، فناوری های برنامه نویسی و چند رسانه ای قادر به عمق بخشیدن و دادن توانایی های زیاد و گسترده به نرم افزارهای آموزشی شده اند. در این مقاله گسترش و تکمیل ابزارهای با پایه شبکه ای در آموزش دروس مقدماتی علم مواد مورد بحث قرار گرفته و چگونگی استفاده از این ابزارها[شامل نرم افزارهایی مانند کویک تایم، جاوا، جاوا اسکریپت و نرم افزارهای مدلسازی حقیقت مجازی] شرح داده شده است. چنین راهکارهای آموزشی در مؤسسات آموزشی مختلف با تغییرات جزئی و موفقیت نسبی استفاده شده و مورد استقبال زیاد استادان و دانشجویان قرار گرفته اند. در پرتو این موفقیت می توان به گسترش استفاده از منابع اینترنتی امیدوارتر و منتظر تر و منتظر بهینه شدن و بهبود ساختار و کاربرد این منابع شدو در این مقاله پیامدهای حاصل از استفاده از این گونه منابع بحث و فهرست مفیدی از نرم افزارهای چند رسانه ای قابل استفاده در علم مواد شرح داده شده است. در پایان بررسی کلی ای از وضعیت فعلی استفاده از ابزارهای محاسباتی و شبیه سازی در علم و مهدنسی مواد ارائه و دو عدد از پرکار بردترین نرم افزارهای مورد اسفاده معرفی شده است.

Developing @ Sharing Internet Resources in the Education of Materials Science and Engineering

As the World Wide Web externd, multimedia and programming technologies are evolving to enable the development of instructional software for significant depth and interactivity. This article discusses the development and evolution of web-based tools to support introductory materials science courses and demonstrates how these tools (including QuickTime, Java, JavaScript and virtual reality modeling language) can be used for educational purposes. Such educational approaches with minor adjustment have been successfully integrated into introductory materials science courses in several institutions and have been very well received by lecturers and students. In light of this success, ways in which web-based content can be more widely distributed are more eagerly pursued and steps to optimize the structure and application of such resources are considered as the next stage in this educational process. In this article, issues motivating and arising from this sharing of educational resources are discussed, and a list of multimedia tools for materials science is also demonstrated. A brief review of the current condition of computational and simulation tools in materials science and engineering with introduction of two of the most utilized softwares in this discipline are also presented.  

تبلیغات