شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های شایستگی حرفه ای مهندسی صنایع مبتنی بر اخلاق مهندسی با رویکرد دلفی فازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پیشروی مشاغل به سمت حرفه ای شدن، اهمیت مقابله با تعارض های اخلاقی و اخذ تصمیمات منطبق با اخلاق مهندسی را دوچندان می نماید. پایبندی به اخلاق مهندسی با تعیین عوامل شایستگی حرفه ای و تبعیت از آن ها میسر می شود. از این رو هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های شایستگی حرفه ای مبتنی بر اخلاق مهندسی با رویکرد دلفی فازی به روش آمیخته اکتشافی است. در مرحله نخست شایستگی های حرفه ای مهندسی از ادبیات پژوهش مرتبط و 9 آیین نامه در حوزه اخلاق مهندسی در قالب 14 مؤلفه استخراج گردید. شایستگی های حرفه ای مهندسی صنایع از طریق تحلیل محتوا و مصاحبه با نظر 15 خبره جامعه مهندسین صنایع شناسایی گردید. رویکرد دلفی فازی دومرحله ای جهت دستیابی به توافق گروهی خبرگان استفاده شد. یافته ها نشان داد که میزان اختلاف نظر خبرگان برای تمامی شایستگی های حرفه ای مهندسی صنایع شناسایی شده مطلوب و قابل قبول است. نتایج نشان داد که «ایمنی، سلامت و رفاه جامعه، مدیریت پایدار منابع، مسئولیت پذیری، عرضه خدمات در حد شایستگی خویش، اجتناب از تضاد منافع، صداقت و بی طرف، عدالت و انصاف، تجربه، حفظ و توسعه دانش و مهارت، درک فناوری، اهتمام به یاد گیری و بالندگی، افزایش منزلت حرفه مهندسی، احترام به شخصیت افراد، حمایت از انجمن های حرفه ای» به ترتیب، دارای بالاترین اولویت بوده است. نتایج این پژوهش در تدوین آیین نامه های اخلاقی مهندسین صنایع تأثیرگذار است.Identifying and prioritizing the components of professional competency in industrial engineering based on the moral ethics of engineering using the fuzzy Delphi approach
Advancement of jobs towards professionalism, doubles the importance of encountering with moral conflicts and adopting decisions which are in accordance with the engineering ethics. Observing the mentioned ethics becomes possible by determining the factors of professional competency and then observing them. Thus, the current research aims to identify and prioritize the components of professional competence on the basis of engineering ethics using the fuzzy Delphi approach combined with the exploratory mixed method. At the first stage, professional competencies of engineering, in the form of 14 components, were extracted from the literature of related research and 9 codes in the area of engineering ethics. Professional competencies of industrial engineering were identified by the analysis of content and interviewing 15 experts from the industrial engineering community. The fuzzy Delphi approach has been used in order to reach a group consensus among the experts. The findings have demonstrated that “safety, society’s well-being, sustainable management of resources, responsibility, rendering services in accordance with one’s level of competence, avoiding the conflict of interests, neutrality and honesty, justice, experience, maintaining and developing the level of knowledge and skill, having a cognizance of technology, tendency to learning and nurturance, improving the status of engineering profession, being respectful to people’s personalities, and supporting the professional councils”, have consecutively the highest priority. The results of this research have been effective in framing the moral ethics codes of industrial engineers.