آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

اصول و الگوهای موجود در پدیده های طبیعی از روش های آفرینش و خلق ایده در طراحی معماری محسوب می شود. پژوهش حاضر شامل دو بخش می باشد. بخش اول به معرفی و شناخت روش قیاس در طبیعت و انواع آن پرداخته و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به بررسی دیدگاه ها، گروه بندی و تحلیل این دیدگاه ها پرداخته می شود. در بخش دوم عملکرد دو گروه از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه جندی شاپور دزفول در نحوه برخورد با طبیعت و روش قیاس، با استفاده از مطالعه ای تجربی و به صورت اسکیس ارزیابی شده است. اسکیس ها از لحاظ نوع الگوبرداری و روش قیاس، در سه دسته قیاس فرمی (سطحی)، ساختاری (عملکردی) و مفهومی و بر اساس الگوهای طبیعت که دارای مشخصات ظاهری، ساختاری و مفهومی بوده، دسته بندی شده اند. نتایج نشان می دهند اهداف دانشجویان مقطع کارشناسی از انتخاب الگوها، شامل فرم، عملکرد، نمادگرایی، زیبایی، احساسات، فرایند طراحی، طبیعت، اقلیم و سازه بوده و اهداف دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، شامل عملکرد، فرم، نمادگرایی، احساسات، اقلیم و سازه بوده است. فرم طبیعت در بین دانشجویان کارشناسی و عملکرد طبیعت در بین دانشجویان کارشناسی ارشد بیشترین کاربرد را داشته است. 

Comparative Survey of Architectural Creation by Analogy with Nature Among B.Sc. and M.Sc. Students of Architecture

One of the methods to create the idea in the architectural design is the principles and patterns in the natural phenomena. The current study consists of two sections. The first section introduces and recognizes the analogy of nature and its different types. Then, this section studies, classifies, and analyzes the opinions using the analytical-descriptive methods. In the second section, performances of two groups of undergraduate and graduate students of architecture, in architecture and Urbanism Faculty of the Jundi-Shapour University of Technology, Dezfoul, on how to deal with nature and analogy method was evaluated as freehand sketching using experimental study. The sketches were classified based on the modeling and analogy method into three classes of formal, structural, and conceptual analogies, which have conceptual, structural, and formal specifications based on the patterns of nature. The results show that undergraduate students selected the patterns based on their form, function, symbolism, aesthetics, feelings, design process, nature, climate, and structure. Also, graduate students selected the patterns based on the function, form, symbolism, feelings, climate, and structure. The form of nature was applied more among the undergraduate students, while the function of nature was utilized more among the graduate students.

تبلیغات