آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

 هدف از بررسی موضوع این تحقیق، دستیابی به ویژگی ها و هنجارهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی در حوزه صنعت است. در این تحقیق که به صورت میدانی و با استفاده از مصاحبه توأم با پرسش های نیم ساخت یافته انجام گردیده است، از میان پژوهشگران و کارفرمایان صنعت برق، 38 نفر کارآمد به صورت هدفمند انتخاب شده و درباره ویژگی ها و هنجارهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران کارآمد صنعتی مصاحبه های عمیق انجام شده و پاسخ های مبتنی بر تجربیات مدیریتی و پژوهشی آنان گردآوری گردیده و داده های منتج از مصاحبه ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی، آنالیز شده و مورد تحلیل و تفسیر نهایی قرار گرفته اند. نتایج مبتنی بر تجربیات مدیریتی و پژوهشی کارفرمایان و پژوهشگران کارآمد صنعت برق، حاکی از آن است که مهم ترین ویژگی های اخلاق پژوهشی پژوهشگران کارآمد، به ترتیب عبارت از: داشتن صداقت و تخصص، صبور بودن، ارتباطات خوب، سخت کوشی، اخلاق حرفه ای، فراتر از تعهد عمل کردن، مطرح بودن در صنعت، پاسخگو بودن نسبت به ایرادات و انتقادات، متوجه مسئله شدن و درک موضوع مطرح شده، ارق ملی، امانت داری، قانع بودن، درک جایگاه و نیاز کارفرما، جوان بودن، دغدغه حل مسئله، کنجکاوی، پیگیر بودن، نوآوری و ثبت اختراع، داشتن مقالات پژوهشی و نیز کاربرد پژوهش آنان در یک یا چند شرکت.

The Research Ethics Norms of Engineering Field Researchers

In this study, which was conducted by the field and inductive methods and through interviews with semi-structured questions, 38 researchers and employers in the electricity industry were purposefully selected and interviewed in depth. In these interviews, some questions were asked about the research ethics norms of efficient researchers in the industrial field, and the answers were collected based on their research experiences. Then, using open coding, axial coding and selective coding on the data obtained from the interviews, the final analysis was performed by interpretive analysis. The results of this study indicate that the most important characteristics of research ethics about efficient researchers are: Honesty, specialty, patience, good communication, hard work, professional ethics, beyond the commitment to act, known in the industry, being responsive to objections and criticisms, understand the problems and the issue, national patriotism & flag, faithfulness, satisfaction / understanding the needs and position of the employer, being young, problem solving concern, curiosity, persistence, innovation and patent, research articles, applicability of research in one or more companies.

تبلیغات