تأثیر پایبندی اساتید به اخلاق حرفه ای بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان (مقایسه ای بین دانشجویان مهندسی و غیرمهندسی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
موضوع انگیزش دانشجویان همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رفتار اخلاقی اساتید بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان انجام شده است. تحقیق به صورت پیمایشی و در بین دانشجویان دانشگاه زنجان انجام شد. 274 نفر از دانشجویان با استفاده از نمونه گیری در دسترس، در این تحقیق شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسش نامه به صورت حضوری و برخط جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS 22 و AMOS 22 استفاده شد. یافته ها نشان داد که پایبندی اساتید به اخلاق حرفه ای، تأثیر معنی داری بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان دارد. تأثیر خودکارآمدی بر انگیزش دانشجویان نیز معنی دار بود. به علاوه، خودکارآمدی نقش میانجی را در رابطه بین رفتار اخلاقی اساتید و انگیزش دانشجویان ایفا می کند. نتایج آزمون میانگین نشان داد که تفاوت معنی داری در متغیرهای پژوهش در بین دانشجویان دانشکده های مختلف وجود ندارد. بررسی نسبت بحرانی تفاوت بین مؤلفه ها نشان داد که مدل تحقیق با توجه به جنسیت تفاوت معنی داری ندارد. به علاوه، مدل تحقیق در بین دانشجویان دانشکده های مهندسی و علوم انسانی تفاوت معنی داری با هم نداشت ولی در یک مسیر (تأثیر اخلاق حرفه ای بر انگیزش) بین دانشجویان دانشکده های مهندسی و علوم و دانشجویان دانشکده های علوم انسانی و علوم (تأثیر اخلاق حرفه ای بر خودکارآمدی) معنی دار بود.The Effect of Professor’s Adherence to Professional Ethics on Student’s Self-efficacy and Motivation (The Comparison between Engineering and Non-Engineering Students)
The issue of student motivation has always been of interest to researchers. The aim of this study was to investigate the effect of professors’ ethical behavior on students’ self-efficacy and motivation. The research was conducted as a survey among students of Zanjan University. 274 students by using convenient sampling participated in this study. Data were collected using questionnaire in person and online. SPSS and AMOS software were used to analyze the data. Findings showed that professors’ adherence to professional ethics has a significant effect on students’ self-efficacy and motivation. The effect of self-efficacy on student motivation was also significant. Self-efficacy plays a mediating role in the relationship between professors’ ethical behavior and student motivation. The results of the mean test showed that there was no significant difference in research variables between students of different faculties. The critical ratio of the difference between the parameters showed that the research model did not differ significantly according to gender. The research model did not differ significantly between engineering and humanities students, but in one path (the effect of professional ethics on motivation) between engineering and science students, and students of humanities and sciences (the effect of professional ethics on self-efficacy) was significant.