ارائه مدل شاخص های مؤثر بر توسعه دانشگاه کارآفرین با کاربرد روش های مدل تصمیم گیری چند معیاره فازی
آرشیو
چکیده
امروزه اقتصاد کشورهای پیشرفته بیش از همه وابسته به تولید، انتشار و استفاده از دانش است. دراین شرایط، مؤسسات آموزش عالی به عنوان نهادهای تولید و انتشار دانش، دیگر صرفاً برای آموزش وپژوهش تلقی نمی شوند، و انتظار می رود که این مؤسسات نقش فعال تری در تولید اقتصاد ملی و منطقه ای از طریق کارآفرینی داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از شاخص های مؤثر بر توسعه دانشگاه کارآفرین و رتبه بندی آن ها با کاربرد تکنیک های فازی در دانشگاه های استان مازندران می باشد. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از اساتید و خبرگان دانشگاهی و افراد خبره حاضر در مراکز رشد دانشگاه های مازندران در سال 1394 بوده اند که به روش هدفمند انتخاب شدند. هم چنین از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه برای جمع آوری داده های موردنیاز استفاده شده است. از طرفی نیز برای تحلیل داده ها از رویکردهای دلفی فازی (FDM) و فرآیندسلسله مراتبی فازی (FAHP)، استفاده شد. یافته های تکنیک دلفی فازی، 10 عامل اساسی را بر توسعه دانشگاه کارآفرین آشکار کرد، نتایج تکنیک AHP فازی نیز نشان داد، از میان شاخص های موردبررسی، شاخص چشم انداز، مأموریت واستراتژی در دانشگاه بیشترین وزن و اهمیت، هم چنین شاخص ساختار و طرح سازمانی در دانشگاه کم ترین رتبه و امتیاز را به خود اختصاص داده اند.Presenting a model of effective indicators on developing entrepreneur university; with application of (MCDM) and integrated fuzzy DELPHI and fuzzy AHP Techniques
Nowadays, the economy of developed countries depend more on knowledge production, dissemination, and utilization than everything. In these conditions, higher education institutions as the knowledge production and dissemination institutions are not considered only for education and research, and these institutions are expected to play a more active role in national and regional economic production through entrepreneurship. In fact, the purpose of the present research is representation of a model of effective indicators on developing entrepreneurial university and ranking them by DELPHI and Fuzzy techniques in universities of Mazandaran Province. Present research is an applied research in terms of purpose, and is descriptive- survey in terms of collecting data and information. Research statistical population includes the professors and academic experts that there are in incubators (growth centers) of universities of Mazandaran Province in 1394 (2015) and are selected by a purposive of judgmental method. In other hand, the Fuzzy Delphi and Fuzzy techniques are used to analyze data. The results of Fuzzy Delphi technique revealed the effects of 10 basic factors on developing entrepreneurial university, the results of Fuzzy AHP technique also showed that the vision, mission, and strategy indicator has most weight and significance in university among evaluated indicators. The indicator of structure and organizational design also gains the least rank and score.