آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

هدف: این پژوهش در صدد مطالعه نقش هوش فرهنگی در تسهیم دانش و حمایت محیطی ادراک شده در بین دانشجویان دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه ملایر می باشد. همچنین روابط بین متغیر هوش فرهنگی با متغیرهای جمعیت شناختی و نمره پیشرفت تحصیلی (معدل) مورد مطالعه قرار گرفته است. روش شناسی: روش مطالعه از نوع روش های توصیفی - همبستگی و طرح پژوهش از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه ملایر به تعداد 810 نفر بوده و حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان تعداد 262 دانشجو تعیین گردید که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2007) ، پرسشنامه تسهیم دانش(با اقتباس از مالاسی و آینین، 2015) و پرسشنامه محقق ساخته حمایت محیطی ادراک شده می باشد. یافته ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار معادلات ساختاری لیزرل، نشان می دهد اثر مستقیم هوش فرهنگی بر تسهیم دانش(50/0) با آماره تی 31/3 در سطح معنی داری 001/0 مثبت و معنادار است. اثر مستقیم هوش فرهنگی بر حمایت محیطی ادراک شده (70/0) با آماره تی 41/5 در سطح معنی داری 001/0 مثبت و معنادار است. اثر مستقیم حمایت محیطی ادراک شده بر تسهیم دانش (62/0) با آماره تی 88/3 در سطح معنی داری 001/0 مثبت و معنادار است. اثر غیر مستقیم هوش فرهنگی بر تسهیم دانش با نقش میانجی حمایت محیطی ادراک شده (43/0) با آماره تی 56/2 در سطح معنی داری 05/0 مثبت و معنادار است. ه

The study of the role of cultural intelligence on perceived environmental support and sharing of knowledge between engineering students

Aim and scope: The purpose of this study is to investigate the role of cultural intelligence and perceived environmental support in sharing engineering students of Malayer University. As well as the relationships between cultural intelligence, perceived environmental support and knowledge sharing with the demographic variables and a score of academic achievement (grade point average) is studied. Methodology: The study method is a descriptive - correlation method and the research design is a structural equation type. The statistical population of the study consisted of all engineering students of Malayer University with 810 students. The sample size was determined using Morgan table. A total of 262 students were selected randomly. The data gathering tool includes the standard questionnaire of cultural intelligence (Ang et al., 2004), Knowledge sharing questionnaire (adapted from Malas and Ainin, 2015) and the university supporting climate. Findings: The results of structural equation analysis using Lisrel structural equation software show that the direct effect of cultural intelligence on knowledge sharing (0.50) with 3.31 t statistic is positive and significant at the significant level of 0.001. The direct effect of cultural intelligence on the supportive environment (0.70) with the T 41.5 statistic is positive and significant at the significant level of 001.0. The direct effect of supportive atmosphere on knowledge sharing (0.62) with and without statistical significance was 0.001. The indirect effect of cultural intelligence on knowledge sharing with the role of supportive mediator (0.43) with T-score of 56.2 is positive and significant at the significant level.

تبلیغات