تأثیر آموزش های کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان حضوری و مجازی دانشکده کارآفرینی
آرشیو
چکیده
بیکاری یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی کشور است که مسائل اجتماعی گوناگونی را با خود به همراه می آورد. یکی از راه کارهای کاهش آن ارائه مهارت های لازم به افراد است تا بتوانند به صورت خودانگیخته کسب وکار راه اندازی کنند. آموزش کارآفرینی می تواند بر قصد افراد به راه اندازی کسب و کار تأثیر گذارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش های کارآفرینی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان حضوری و مجازی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران است . روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری دانشجویان حضوری 245 نفر و دانشجویان مجازی900 نفر می باشد که تعداد 239 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تحلیل تحقیق با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از معادلات ساختاری و کاربردی انجام شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین دانشجویان حضوری و مجازی در خصوص نگرش، کنترل رفتار ادراک شده، قصد کارافرینانه و رفتار کارآفرینانه میان دانشجویان حضوری و مجازی تفاوت معنی داری وجود دارد و دانشجویان مجازی نسبت به دانشجویان حضوری در هر متغیر قوی تر هستند . در واقع دانشجویان مجازی قوی تر از دانشجویان حضوری رفتار کارآفرینانه را از خود بروز می دهند. دانشجویان حضوری شاغل در دو متغیر کنترل رفتار ادراک شده و رفتار کارآفرینانه نسبت به گروه حضوری غیر شاغل قوی تر بوده اند. در گروه دانشجویان مجازی شاغل و غیرشاغل فقط به جهت کنترل رفتار ادراک شده تفاوت معنی داری مشاهده شده و و این متغیر در گروه مجازی غیر شاغل قوی تر می باشد.The effects of entrepreneurial education on entrepreneurial behavior of students, the case of Faculty of Entrepreneurship
The effects of entrepreneurial education on entrepreneurial behavior traditional and virtual of students of Faculty of Entrepreneurships Unemployment is one of the most critical issues in Iran which is affected other side of social dimension. Providing necessity skills is one of the solutions to cope with. Today, evidence suggests that education plays an important role in entrepreneurship intention. However, despite the importance of this issue, several studies have been conducted in these areas, but in the Faculty of Entrepreneurship, which is responsible for training specialists in entrepreneurship, has not been done. Therefore, the main purpose of this study was to investigate the entrepreneurial education on entrepreneurial behavior of traditional and distance students of Faculty of Entrepreneurship. The population of the study was postgraduate students of Faculty of Entrepreneurship: 245 (traditional student) and 900 )virtual student (. according to Krijercy and Morgan table, 239 of whom were selected through sample random method. A questionnaire was used for data collection and SPSS statistical software was used for data analysis using the structural equation (SEM) model. The results showed that there were significant differences between attitude, perceived behavior control, Intention, and behavior of virtual and present student. The result showed entrepreneurial attitude of virtual student was stronger than traditional student. In addition to, the entrepreneurial behavior of virtual student was stronger than traditional student. About the other factors, there were differences between virtual and traditional student.