آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته های فنی مهندسی است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده به روش کیفی انجام شد. در این پژوهش به مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای هیئت علمی، مدیران آموزشی و دانشجویان رشته های فنی مهندسی پرداخته شد. برای تحلیل نتایج مصاحبه به تحلیل محتوا با استفاده از شیوه مقوله بندی پرداخته و چون روند انجام مصاحبه براساس چارچوب مفهومی به دست آمده از بررسی پیشینه بود، لذا از روش قیاسی (کل به جزء) در تحلیل محتوا و مقوله بندی داده های کیفی استفاده شد. مقولات به دست آمده مطابق با چارچوب بررسی فرهنگ یادگیری در سه سطح فردی با ابعاد: انگیزه یادگیری، نقش یادگیرنده، انتظارات دانشجویان از یادگیری، وظایف یادگیرنده؛ نهادی با ابعاد: تقدیر و تشویق نوآوری آموزشی، قوانین رسمی و غیررسمی، بهبود کیفیت زمینه یادگیری، توسعه هیئت علمی، توانمندسازی ظرفیت آموزش؛ و تعاملی با ابعاد: فضای یادگیری، ساختار محتوا، اهداف، رسانه، ارزشیابی، روابط استادان با دانشجویان، استاد، چارچوب زمان طبقه بندی و ارائه شد.  

Evalution of learning culture for students of technical – engineering of Shahid Beheshti University (strengths and weaknesses)

The aim of this research is to know the weakness learning culture of technical students. This research is conducted applicable in terms of purpose and qualitative in terms of data collection. Semi-structured interviews was conducted with eight members of the faculty, educational administrators and technical-engineering students. Content analysis using the method of categorization conducted to analyze the results of interviews and since the interview was based on the conceptual framework derived from former studies, the deductive method (top-down) was used in content analysis and categorization of qualitative data. Achieved categories were classified and presented in accordance with the framework of a learning culture at three individual levels with dimensions: (motivation to learn, the role of the learner, students' expectations of learning, learner tasks), institutional level with dimensions: (cum encourage and education innovation, formal and informal rules, improvement in quality of learning context, faculty development, empowerment of training capacity) and interactive of with dimensions (learning environment, content structure, goals, media, appraisal, relationship between professors and students, professors, time frame.

تبلیغات