کلید واژه ها: آموزش صنعتی طراحی آموزشی کل نگر آموزش مهندسان شایستگی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۱۹ - ۱۳۹
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۹۶۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

هدف مقاله حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهندسان صنعت خودروسازی بود که با تکیه بر طراحی آموزشی کل نگر و کاربست مدل چهار مؤلفه ای(4C/ID) در شرکت ایران خودرو خراسان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه آماری عبارت بود از 40 نفر از مهندسان شرکت ایران خودرو خراسان که در دوره استاندارسازی ایستگاههای کاری شرکت کرده بودند، که به شیوه نمونه گیری در دسترس، یک گروه متشکل از 20 نفر از مهندسان به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر دیگر به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای ارزشیابی اثربخشی آموزش مدل پاتریک انتخاب وبا توجه به محدویتهای زمانی و اجرایی دو سطح اول این مدل (واکنش و یادگیری) استفاده شد ابزارهای پژوهش شامل دو پرسش نامه fvhd سنجش رضایت از دوره، نگرش نسبت به دوره و یک آزمون پیشرفت تحصیلی بود. نتایج نشان داد که به کارگیری رویکرد کل نگر براساس مدل چهارمؤلفه ای در آموزشهای صنعت خودروسازی باعث اثربخشی دوره های آموزشی (p>0/01) می شود. درخصوص مؤلفه های تشکیل دهنده اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در دوره طراحی شده براساس مدل چهارمؤلفه ای(4C/ID) رضایت مندی بهتر (p=0/01) و همچنین نگرش مثبت تری (p=0/02) را نسبت به دوره آموزشی مذکور داشتند. اما در خصوص مؤلفه  یادگیری تفاوت معناداری میان دو گروه حاصل نشد.

Enhancing the effectiveness of engineering education with a focus on the automotive industry, Holistic educational design

The purpose of this paper is to investigate the effectiveness of automotive industry engineering education. This research is designed using holistic instruction design and four-component instructional design model (4C/ID) in Iran Khodro Company. Research method is quasi-experimental. Pretest and posttest control group design is used. Sample consists of 40 engineers of Iran Khodro in the standardization of workstations. As an experimental group, 20 engineers and 20 others were selected as the control group. The research instruments consisted of three questionnaires for measuring satisfaction with the course, and a test of attitudes toward academic achievement. Results showed that the holistic approach 4C/ID model in the automotive industry led training courses is effective (p>0/01). Learners in courses designed model (4C/ID) better satisfaction (p = 0.01) and more positive attitudes (p = 0/02) were compared to the mentioned course. However, significant differences between the two groups did not learn about the components.  

تبلیغات