کلید واژه ها: هوش اخلاقی دانشجویان دانشگاه دانشکده مهندسی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱ - ۱۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

در عصر حاضر، یکی از مهم ترین توقعات جامعه از دانشگاه، بالا بردن سطح هوش اخلاقی در کنار ارتقای هوش علمی جامعه است. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان انجام شده است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها، توصیفی و طرح پژوهش، پیمایش نظرات بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 93-92  به تعداد 3667  نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه ای، 300  نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای اندازه گیری هوش اخلاقی دانشجویان از پرسش نامه چهل گویه ای در قالب چهار مؤلفه (راست گویی، مسئولیت پذیری، دلسوزی و بخشش) بر حسب طیف پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. روایی این پرسش نامه به صورت محتوایی موردتأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 897/0 محاسبه شد. تجزیه وتحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای، t مستقل و تحلیل واریانس) با استفاده از نرم افزار آماری spss انجام گرفت. یافته ها نشان داد میانگین مؤلفه های هوش اخلاقی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان بالاتر از حد متوسط فرضی (3) است. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفه راست گویی به میزان 81/3 بود. بین هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب جنسیت، وضعیت تأهل و رشته تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشت اما این تفاوت بر حسب عملکرد تحصیلی و مقطع تحصیلی معنادار نبود.

A survey on moral intelligence in engineering college at the University of Kashan

The purpose of the present research was a survey on moral intelligence in engineering college at the University of Kashan. The type of research was applied research and survey research. The population of this research was all the engineering students in Kashan University of whom, 300 students were selected. The data were collected using moral intelligence questionnaires with 40 items in components four in terms of Likert 5 scale. Questionnaire validity confirmed by experts. By the use of Cronbach alpha coefficient, reliability coefficients were obtained, equal to 0.897. Data’s analysis does in inferential level (one sample T test, independent T-test and one way ANOVA) by SPSS 18 statistical software. Findings indicated that mean four components of moral intelligence in students was higher than average. The highest mean score related to honest 3.81. Also, there was significant difference among the students moral intelligence in terms of sex, marriage status and academic fields but this difference wasn't significant in terms of academic performance and academic course.  

تبلیغات