آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

ت تاریخ مفاهیم فیزیک بررسی طبیعت و پدیده های طبیعی است. در این مقاله دیدگاههای چندین نفر از دانشمندان قدیمی ایرانی، که در طول سده های متمادی در خطه جغرافیایی به ایرا ن زمین منسوب به پژوهشهای وسیعی دست زده و مطالب بسیاری نوشته اند، در باره مفاهیمی مانند ماده، مکان، زمان، حرکت، نور (شامل توجه به ابزار اپتیکی و پدیده های بازتاب و شکست نور، رنگین کمان و ... )، و موضوعاتی مانند نجوم و اخترشناسی (شامل ساخت اسطرلاب، زیج شناسی، رصدخانه و .... )، تقویم و گاهشماری، صوت و موسیقی، اندازه گیری (نظیر زمان سنجی، وزن و ترازو، چگالی، و ....)، زلزله، هوا (تشکیل باران و برف، رعد و برق، صاعقه و ...) و مغناطیس ارائه شده است. این مفاهیم و موضوعات صرفاً از دیدگاه فیزیک امروز و طبیعیات عصر قدیم نقل شده است. این در حالی است که دانشمندان ایرانی آن عصر عمدتاً فیلسوف بوده و مفاهیم یادشده را در بسیاری از موارد با دیدگاه فلسفه و از منظر یک فیلسوف مطرح کرده اند. امید است که توانسته باشیم نقش فرهنگ و تمدن قدیم ایران زمین را در فیزیک و طبیعیات تا حدودی برای دانش پژوهان کشورمان روشن کرده باشیم.

Physics concepts from ancient Iranian scholars' viewpoints

The history of physics concepts is the study of nature and natural phenomena. In this paper, the of views of several ancient Iranian scholars and philosophers, who in many centuries have been known for their vast scientific research and outlooks in Iran, will be discussed. These points are matter, space, time, motion, light (with emphasis on optical tools, reflection, refraction, rainbow, …), and subjects such as astrology and astronomy (study of astrolabe and observatory, …), calendar and chronology, music and sound, science of measurement (time, weight and scale, density, …) earthquake, weather (rain, snow, lightening, …) and magnetism. These studies are purely described through today’s physics and natural studies of the older days. One should bear in mind that their views were more of a philosophical approach rather than purely scientific. We hope to shed a light on the influence of ancient Iranian scholars on physics and natural studies for our contemporary scientists.  

تبلیغات