تعامل مدرس و دانشجو در کارگاه طراحی معماری : (تفکر انتقادی مدرس و تفکر خلاق دانشجو)
آرشیو
چکیده
بیش از نیم قرن از آموزش معماریدر ایران می گذرد و طی این دوران همواره در سرفصل دوره های مختلف، دروس طراحی معماری یکی از مهم ترین دروس در زمینه آموزش معماری امروز ایران به شمار می آمده است.در روند عمومی آموزش این دروس، آموزش و درک مفاهیم بر اساس رابطه استاد و شاگردی شکل گرفته است که در آن دانشجو با قوه خلاق خود به دنبال ایده یابی و مدرس با دیدگاهی نقادانه به پردازش و ارزیابی ایده می پردازند. برخی از دانشجویان از این روش آموزش گله مند هستند و می گویند که مدرسان فقط از کارهای آنها ایراد می گیرند وتصور می کنند که این نوع آموزش مانع خلاقیت آنهاست. از طرف دیگر، به نظر می رسد که در واقعیت این مشکل در عملکرد برخی از مدرسان وجود دارد. در این مطالعه تلاش شده است تا چارچوب علمی برای بررسی نحوه ارزیابی نقادانه مدرس و یافتن وجوه مثبت و منفی آن در خصوص تفکر خلاق دانشجو ارائه شود. در سالهای اخیر، تفکر به عنوان موضوعی اصلی مورد توجه اندیشمندان مختلف، به خصوص روانشناسان شناختی، قرار گرفته است. از این رو، نظریه های در حوزه روانشناسی شناختی به عنوان مبنای مناسبی در این تحقیق در نظر گرفته شده است. نتایج بررسی ، به منظور استفاده آگاهانه از روش نقد، وجوه تفکر انتقادی مدرس و تأثیر آن بر تفکر خلاق دانشجو را نشان می دهد.Student-teacher interaction in architectural design studio: teacher’s critical thinking & students’ creative thinking
The teaching of architecture in Iran dates back to more than half a century ago. Architectural design subjects have appeared as the most important subjects in various curricula in Iran. In the general teaching methodology of these subjects, teaching and conceptual comprehension have been formed within the framework of student-teacher relationships where the student creatively seeks ideation and the teacher critically processes, evaluates, and assesses ideas. Nevertheless, some students are critical of the approach asserting that teachers only find fault with their performance and believing that this approach is detrimental to their creativity. On the other hand, it appears that, in reality, the problem is deeply rooted in the performance of some teachers. The present paper makes an attempt to seek the scientific framework by which teachers’ critical performance can be assessed and to identify the advantages and the disadvantages associated with this performance relevant to the students’ creative thinking. In recent years, the thinking process has been investigated by many intellectuals especially cognitive psychologists. Therefore, theories of cognitive psychology have been studied in the present research as a platform for undertaking research. The findings of the present research highlight the intelligent employment of teachers’ critical approach, the various dimensions of critical thinking and their effect on students’ creative thinking.