راهبردهای شناختی طراحان در آموزش معماری
آرشیو
چکیده
در این پژوهش اطلاعات به دست آمده از مطالعات طراحی دانشجویان ترم سوم دوره کارشناسی معماری دانشگاه تهران در دو گروه آموزشی تعاملی و خلاق در توسعه مدل مهارتی فرایند طراحی معماری تجزیه و تحلیل شد. اطلاعات مربوط به پروتکل طراحی و مدل مهارتی در شناسایی چهار راهبرد مختلف طراحی شامل راه حل محور، مسئله محور، اطلاعات محور و دانش محور- که از تکرار فعالیتهای مدل مهارتی و نتایج ارزیابی داوران به صورت نمره نهایی و نمره خلاقیت حاصل شده، بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که طراحان با رویکرد راه حل محوری نمرات نهایی و خلاقیت بالایی را به دست می آورند، دانشجویان مسئله محور نمره نهایی پایین و نمره خلاقیت نسبتاً بالایی را کسب می کنند، دانشجویان اطلاعات محور نمرات نهایی نسبتاً بالا و نمره خلاقیت پایین تری به دست می آورند، در حالی که دانشجویان دانش محور نتایج متعادلی را در نمره نهایی و خلاقیت کسب می کنند. می توان دریافت که راه حل محوری با خلاقیت ارتباط مستقیمی دارد. در این تحقیق به صورت تجربی رویکردهای طراحی مورد استفاده طراحان از طریق مدل مهارتی فرایند طراحی جمع آوری و این رویکردها با نتایج ارزیابی محصول طراحی مرتبط شده است.Creative education, interactive education, cognitive strategy, design protocol, expertise model
From the protocol of design studies, information is obtained of the third semester (B.A) students of University of Tehran in a two groups of interactive training and creative to jointly work on a same architectural design. The data are used to develop and analyze expertise model design process production. Data protocol design and expertise model to identify four various cognitive strategies are used. Solution-driven strategy, problem-driven, data-driven and knowledge-driven activities, repetition of the skill and the results of the evaluation of judges as the overall score and creativity are compared. The results show that the designers who take the solution-driven strategy gain overall scores and scores of high creativity and the students in using problem-driven gain low overall scores and almost high scores for their creativity. The data-driven students gain relatively high overall scores and lower scores for their creativity. To assess reliability, a second group with a creative approach in teaching students the cognitive strategy is analyzed. The results are comparable with the first group, especially in the solution-focused strategy; the creative solution-driven strategy is closely related. In this paper empirical evidence gathered from different strategies and strategies designed to yield the quality of the results (solution concepts) are related by the designer interest.