آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

تأخیردرگسترشیابرپائیکمکیفیتدوره هایدانشگاهیمیانوفرارشته ایگرایشهایمهندسیدوآسیب جدیدرمسیرهمسوییباتغییرات مستمر علم و فناوری در جهان است. در این مقاله با اشاره به تجارب و آسیبهایموجوددرجهانوایرانروشگانیبرایتولیدیابهبودایندوره هاپیشنهاد شده است. چارچوب این روشگان مبتنی بر تعمیم مدلهای زد (زنجیره های درسی)، مدل حوزه ها و واحدهای دانشی کار گروه مشترک پژوهشی "انجمن ماشینهای رایانشی " و "مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک " و تعمیم الگوی "پیکره های دانشی" دروس به پیکره های دانشی متوازن همجوش است. نام پادمه؛ یعنی پیکره های دانشی متوازن همجوش هم به همین دلیل برای آن انتخاب شده است. در این چارچوب سواد اولیه مورد نیاز آغاز دوره های میان رشته ای، چند رشته ای و فرا رشته ای به گونه ای پیش بینی و برای تعیین آنها ویژگی و فرایند پیشنهاد می شود که از آفت تمایل به برپایی این دوره ها یا ادامه تحصیل در آنها در دوره های کارشناسی ارشد به علت یا امکان قلت یا عمق کم محتوایی، پیشگیری شود. بخش اول مقاله شامل تبیین مختصر مفروضات و تعاریف استاندارد و رایج مفاهیم پیشا رشته، رشته و پسا رشته ای و تبیین تفاوتهای آنها و توجیه لزوم ورود دانشگاههای مهندسی ما به ارائه با کیفیت این دوره ها اختصاص دارد. همچنین، پس از تشریح روشگان با ارجاعات کافی، به مشخصات کمینه داوطلبان شرکت در این دوره ها اشاره شده است.

A methodology to develop and improve interdisciplinary curriculum of post graduate engineering education in Iran

Continuing changes in science and technology necessitate the development of high-quality interdisciplinary and transdisciplinary branches in engineering education. In this article, with regard to other countries approaches and experiences, a methodology to develop and improve such academic education is proposed.  The framework of this methodology is based on the generalization of Z models (course chain), knowledge area and knowledge unit model developed by ACM and IEEE, and defining a balanced and cohesive body of knowledge, named PADMEH. The required knowledge to enter such interdisciplinary, multidisciplinary, and transdisciplinary courses has been proposed such that it prevents establishing low-quality degrees in higher education programs. The first part consists of defining standards, common concepts and differences of pre-disciplinary, disciplinary, and post-disciplinary in academic education. After that, the detailed description of proposed methodology, along with sufficient references, courses and thesis outlines, operational structure of administrative bodies, and minimum requirements of applicants, are been mentioned.  

تبلیغات