بررسی ساختاری باورهای معرفت شناختی و مهارت مدل سازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز
آرشیو
چکیده
هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی و مهارت مدل سازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان رشته های مختلف مهندسی دانشگاه شیراز بود که با نمونه گیری خوشه ای مرحله ای،166 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل دو پرسشنامه باورهای معرفت شناختی [1] و خودکارآمدی مدل سازی مهندسی [2] بود که پس از محاسبه روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 20 و LISREL 8.54 تحلیل شدند. اطلاعات با استفاده از روش های آمار توصیفی همبستگی و آمار استنباطی T-Test مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که:1- بین میانگین یادگیری سریع و دانش ساده دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. 2- بین باورهای معرفت شناختی دانشجویان رشته های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد. 3- دانشجویان سال های بالاتر باورهای معرفت شناختی پیچیده تری دارند. 4- باورهای معرفت شناختی دانشجویان پیش بینی کننده مثبت و معنادار خودکارآمدی آنان در مدل سازی مهندسی می باشد.Structural investigation of students' epistemological beliefs and their engineering modeling skill in Shiraz Engineering College
The main goal of this study is to investigate the relationship between epistemological beliefs and modeling skill of engineering students at Shiraz University. Statistical population was all engineering colleges’ students that by multistage cluster random sampling, 166 students of various majors were selected. The instruments of this study included “Epistemological Beliefs Inventory” (Schraw et al, 2002) and “Engineering Modeling Self-Efficacy Scale “(Yildirim, 2010) ) that after calculating validity and reliability distributed between the sample and gathered. Data analyzed by SPSS 20 and LISREL 8.54 software’s and for analyzing the methods of descriptive statistics like correlation and inferential statistics like independent T-test and one way anova were used and model was analyzed by SEM. The results indicated: 1) there is significant difference between the mean of quick learning and simple knowledge of male and female students. 2) There is no significant difference between students’ epistemological beliefs and their modeling skill based on their majors. 3) Higher years students have more complex epistemological beliefs and more modeling skill. 4) Epistemological beliefs of students are positive and significant anticipant of their self- efficacy in modeling skill.