کلید واژه ها: ارزیابی آموزش پرسشنامه یادگیری دانشجومحوری Idea

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۱ - ۱۱۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۳۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

با تغییر شرایط محیطی، محیطهای آموزشی و تواناییهای مورد نیاز دانش آموختگان مهندسی نیز متناسب با آن نیازمند تغییر است. با توجه به الزام هماهنگی فرایند یادگیری با تغییرات محیط بیرون، نظامهای اعتباربخشی مهندسی مانند ABET در سراسر دنیا چارچوبهای خاصی را تعریف کرده اند. در بازبینی معیارهای ارزیابی به نظر می رسد محتوای پرسشنامه ها نیز همراه با شرایط جدید تغییر کرده است که هدف این مقاله بررسی نقش محتوای پرسشنامه بر درک دانشجو/ استاد از یادگیری است. برای بررسی نقش محتوای پرسشنامه ها بر نتایج ارزیابی، دو پرسشنامه معتبر SEEQ و IDEA  بر اساس نحوه تدوین و ساختار آنها انتخاب و در شش کلاس درسی  رشته مهندسی پلیمر در کلاس چهار استاد مختلف توزیع شدند. ابتدا نتایج کلی برای استادهای مختلف در دو پرسشنامه بررسی شدند که در تمام موارد نمرات متفاوتی در خصوص ارزیابی هر استاد در دو پرسشنامه مختلف دیده شد که به تغییر دیدگاه دانشجو به فرایند یادگیری و فراخور تغییر در محتوای پرسشنامه ها ارتباط داده شده است. در مرحله بعد پرسشنامه ای که فضای دانشجو محور و در نتیجه، نمره های پایین تر و ضعفهای بیشتری را نشان می داد، به دقت تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد پرسشهایی که در تمام کلاسها نمره پایین تر از حد متوسط دارند، به نحوی با شایستگیهایی مرتبط هستند که در محیطهای آموزشی استادمحور امکان پرورش آنها وجود ندارد. بنابراین، نتیجه گرفته شد که تغییر محتوای پرسشنامه ها بر اساس معیارهای جدید خود می تواند عاملی در گذار از محیط استادمحور فعلی به محیط دانشجومحور و تغییر دیدگاه دانشجو ]و استاد[ به استانداردهای محیطهای آموزشی و یادگیری با شد.

The role of the questionnaires’ content in the students’ orientation for engineering education

The learning environments and required capabilities of today’s graduate engineers are varying with the changing environment. Since it is important to coordinate the learning process with the external changes, engineering accreditation boards like ABET defines frameworks for engineering education worldwide. According to the revision of the evaluation criteria, it seems that the questionnaire’s contents are changing. The objective of this paper is to study how this will affect students/ instructors’ perception of learning process. In order to study the influence of adopting this new content on the evaluation results, two valid questionnaires (SEEQ and IDEA) were used according to their structure and development process and were distributed among six different Polymer Engineering classes of four instructors. At first total scores from two questionnaires were studied which showed different results, which could be due to the changes in students/instructor’s perception of learning process. Then the questionnaire that was based on student-centered environment which resulted in lower scores is discussed in details. It can be concluded that changing the questionnaire’s content according to new standards will change the students/instructors’ attitudes towards learning process.    

تبلیغات