سازکار ارزیابی برنامه های آموزش مهندسی ایران
آرشیو
چکیده
به دنبال تأسیس انجمن آموزش مهندسی ایران ایجاد سازکاری برای ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی در دستور کار قرارگرفت. این بررسیها به تأسیس سازمانی مستقل برای ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی کشور منجر شد. وظیفه اصلی این سازمان اعتبار سنجی کارایی برنامه های آموزش مهندسی کشور است. میزان کارایی یک برنامه آموزشی با تواناییها و دستاوردهای کسب شده دانش آموختگان آن سنجیده می شود. پیش نیاز هر فرایند ارزشیابی، ارزیابی درونی برنامه توسط خود مؤسسه آموزشی است. ارزیابی درونی با تعریف هدفهای برنامه و درسها، برحسب دستاوردهای یادگیری دانشجویان، آغاز می شود. سپس، روشهای ارزیابی انتخاب و با استفاده از آنها داده های مناسب گردآوری می شود. مرحله نهایی این فرایند تبدیل داده های گردآوری شده به اطلاعاتی است که اعمال آنها به بهبود برنامه منجر شود. ارزیابی درونی حالتی چرخه ای و مداوم دارد و بازخوردهایی که از هر مرحله گرفته می شود، بر اقدامات بعدی تأثیر می گذارد. حاصل ارزیابی درونی پرسشنامه تکمیل شده ای است که همراه با مستندات لازم برای مؤسسه ارزشیابی ارسال می شود. ارزیابی درونی زمانی قابل بررسی توسط مؤسسه ارزشیابی است که به گونه ای استاندارد انجام شده باشد. هدف این مقاله پیشنهاد رویه ای اجرایی برای ارزیابی درونی برنامه های آموزش مهندسی کشور است. این الگو، با توجه به برایند آنچه در سطح جهان به ویژه در آمریکای شمالی رایج است، تدوین شده است که پس از تصویب به عنوان رویه مورد تأیید سازمان ارزشیابی آموزش مهندسی ایران به کار گرفته خواهد شد.Mechanism of internal assessment of Iran’s engineering education programs
Following the establishment ofIran’s Engineering Education Association, executing a mechanism for accreditation ofIran’s engineering education programs became a priority in the action plan. These assessments led to the foundation of an independent organization for the country’s engineering education accreditation. The main responsibility of this organization is to verify the efficiency of country’s engineering education programs. The efficiency of an educational program is measured on the basis of the capabilities and outcomes acquired by its graduates. The prerequisite of any accreditation process is the internal assessment of the program by the educational institution itself. Internal assessment starts with defining the objectives of programs and courses according to students’ learning outcomes. Then, assessment methods are selected and using them, appropriate data is collected. The final stage of this process is to transform the collected data into information that can be applied to improve the program. Internal assessment has a cyclic and constant nature and the feedback from each stage affects the subsequent procedures. The result of internal assessment is a completed questionnaire that will be submitted to the accreditation organization along with the required documents. Internal assessment can be assessed by the accreditation organization only when it is done in a standard fashion. The purpose of this paper is to propose a practical paradigm for internal assessment of engineering education programs inIran. When legislated, this paradigm, which has been compiled on the basis of the outcome of popular paradigms in the world as well asIran’s needs, will be used as the approved paradigm of the Engineering Education Accreditation Organization of Iran.