آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

 با گسترش فناوری و آموزش از راه دور، نیاز به اساتید متبحر در زمینه آموزش الکترونیکی افزایش یافته است. از آن جایی که مدیریت کلاس های برخط با کلاس های سنتی متفاوت بوده و مهارت های خاص خود را می طلبد، در پژوهش حاضر تلاش شد راهبرد ها و راهکارهای مختلف برای مدیریت چالش های کلاس های برخط از دیدگاه اساتید مهندسی و علوم پایه بررسی شود. شرکت کنندگان در این پژوهش ۳۸ تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران در رشته های مهندسی و علوم پایه بودند. ابزار پژوهش، پرسش نامه مدیریت کلاس های برخط بود که توسط محققین تهیه شد. تجزیه وتحلیل داده ها حاکی از آن بود که اکثریت اساتید از هر دو گروه، تمایل به حل مشکلات و مسائل کلاس های برخط داشته و روش های تعاملی را ترجیح می دادند. راهبرد های ارتباطی و دانشجو محور، توجه به نیازها و علایق دانشجویان و تشویق و ترغیب آنها بالاترین میزان فراوانی را در میان راهبرد های مطرح شده داشت.

ONLINE CLASSROOM MANAGEMENT: VIEWS OF BASIC SCIENCES AND ENGINEERING FAULTY MEMBERS OF IRAN UNIVERSITY OF SCIENCE AND TECHNOLOGY

With the exponential growth in technology and distance education, the need for skilled and qualified instructors in the field of e-learning has increased. Since classroom management in online environments is different from that of traditional classrooms, requiring special skills and strategies. The present study examined different strategies for managing challenges of online classroom from the perspectives of engineering and basic sciences instructors. Participants of this study were 38 faculty members of Iran University of Science and Technology in the fields of engineering and basic sciences. The instrument was a questionnaire on online classroom management with 17 challenging situations developed by the researchers. Data analysis showed that the majority of instructors from both groups tended to solve problems and issues of online classes and preferred interactive strategies. Communicative and student-centered strategies, paying attention to the needs and interests of students, and encouraging them received the highest frequency among the proposed strategies.

تبلیغات