کلید واژه ها: پایان نامه مهندسی دانشگاه تصویرنگاری ایران

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۳ - ۱۱۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

باوجود تحقیقات و پژوهش های فراوان در حوزه های مرتبط با تصویرنگاری پزشکی، اهمیت این حوزه ها به گونه ای است که دانشجویان و محققین در سراسر جهان، همچنان به تحقیق بر روی آن ها می پردازند. پایان نامه های دانشجویان ایرانی در این زمینه می تواند به عنوان یک شاخص ارزیابی علم تصویرنگاری پزشکی در نظر گرفته شود. در این پژوهش، ابتدا به نحوه جمع آوری داده ها در سه رشته ی مهندسی پزشکی، مهندسی پرتو پزشکی، فیزیک پزشکی و چگونگی دسته بندی آن ها پرداخته شده است. این داده ها که مربوط به سال های 85 تا 96 است، در 6 حوزه ی پربسامد تصویرنگاری شامل سی تی، فراصوت، ام آرآی، هسته ای، رادیوگرافی و نرم افزاری دسته بندی شده اند. در ادامه، بررسی آمار پایان نامه های مرتبط با حوزه تصویرنگاری پزشکی دانشجویان در بیش از ۲۰ دانشگاه دولتی کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صورت گرفته است و همچنین در بخش انتهایی پس از بررسی نتایج به دست آمده در هر دسته بندی، ارتباط میان نتایج نیز بیان شده است. در سال های اخیر روندی صعودی و سپس نزولی در تعداد عناوین پایان نامه ها و پژوهش های این حوزه مشاهده شده است. این تحقیق می تواند یک الگو برای بررسی وضعیت آموزشی و پژوهشی در رشته های مختلف در نظر گرفته شود.

Statistical review of engineering thesis of govermental universities in the field of medical imaging of Iran

In spite of all researches on medical imaging, this field of study is still a hot subject around the glob and in Iran. Dissertations of Iranian students can be considered as an indicator for assessment of medical imaging science in Iran. In this paper, data gathering from the three disciplines is conducted: medical engineering, medical radiation engineering, and medical physics from more than 20 Iranian state universities. The data which are collected from 2006 to 2017, are classified into six major fields: CT, Ultrasound, MRI, Nuclear Imaging, Radiography, and Software development. Then, the thesis are statistically evaluated in three bachelor's, master’s and doctorate degrees. In the final stage, results are evaluated, clarified, and interpreted. It is found that in recent years, there has been an upward trend and then a downward trend in the number of related dissertations of Iranian students. This study can be seen as a model for assessment of the educational and research status in different disciplines.  

تبلیغات