۱.
برآورد الگوهای تقاضای نیروی کار در اقتصاد ایران، به منظور شناسایی عوامل مؤثر برتقاضای نیروی کار و پیشبینی تقاضای نیروی کار در آینده، اهمیت فراوانی دارد. هر سال،شماری نیروی کار جدید وارد بازار کار میشود که باید برای آنها مشاغل جدید ایجاد شود.بنابراین، به منظور برنامهریزی بازار کار و جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری از سطح معینی (یا ازحد مطلوب آن)، باید عوامل مؤثر بر تقاصای نیروی کار را شناسایی کنیم تا بتوانیم آنها را بهمیزان لازم و در جهت مناسب تغییر دهیم. در این مقاله، ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضاینیروی کار، به پیشبینی آن تا سال 1378 میپردازیم. در این مطالعه، تقاضای نیروی کار بهتفکیک زن و مرد و دارای آموزش عالی و فاقد آموزش عالی را بررسی کردهایم. نرخ بیکاریزنان، مردان، فارغالتحصیلان دانشگاهها و افراد فاقد آموزش عالی تا سال 1378 را نیز پیشبینیمینماییم. به منظور تهیه و تدوین برنامه سوم توسعه، به پیشبینی اشتغال در سال 1378 نیازاست تا بتوان سیاستهای مناسب برای مهار نرخ بیکاری اتخاذ نمود.
۳.
هدف اصلی در این مقاله، ارزیابی الگوی مک کینون شاو و الگوی مکمل بودن (پول وسرمایه فیزیکی) مک کینون در اقتصاد ایران میباشد. بحث اصلی این الگو، این است کهسرکوب مالی، نرخ رشد واقعی و اندازه اقعی نظام مالی را کاهش میدهد، و بنابراین، فرایندتوسعه اقتصادی را متوقف ساخته یا به شدت کند و آهسته میکند. در این مقاله، معادلههاییبرای پسانداز، سرمایهگذاری و تقاضا برای پول در نظر گرفتهایم و براساس اطلاعات اقتصادایران از سالهای 1374-1341 و فن حداقل مربعات معمولی، این نظریهها را به بوته آزمایشگذاشتهایم. نتایج حاصل از برآورد معادلههای مورد نظر، از الگوی مک کینون - شاو و فرضیه مکملبودن مک کینون حمایت میکنند. براساس یافتههای این پژوهش، میتوان گفت که اگر مسئولانپولی کشور، جسارت نسخ سرکوب مالی از طریق رها کردن سقف نرخ بهره واقعی را به خودبدهند، سطح سرمایهگذاری و پسانداز حقیقی افزایش خواهد یافت، و این امر، منجر به افزایشمجدد درآمد، و در نهایت، رشد اقتصادی خواهد شد.
۴.
بنزین از جمله فرآوردههای نفتی سبک است که در جهان از اهمیت خاصی برخورداراست. 98 درصد این فرآورده در بخش حمل و نقل و عمدت! در خودروهای سواری مصرفمیشود. امروزه بیشتر کشورهای جهان در صدد تولید خودروهای با مصرف کم میباشند،ولی در ایران، رشد مصرف بنزین به شدت بالاست. اگرچه در ایران، به ازای هر 100 نفر ایرانی،تعداد خودروها، نسبت به کشورهای دیگر، پایینتر است، ولی مصرف سرانه هر خودرو درایران بالاتر از کشورهای دیگر است. مصرف بالای خودروها در ایران، به دلیل فرسودگیخودروها، بالا بودن متوسط عمر خودروها (11 سال است)، نقص فنی و قیمت پایین بنزیناست. در سال 1376، با احتساب قیمت تمام شده 638 ریال، معادل 3617 میلیارد ریال درصدبودجه کشور صرف یارانه یک فرآورده نفتی شده است. بدین روی، در این مقاله، برای کاهشزیانهای حاصل از مصرف بالای بنیزین، پیشنهادهایی دادهایم.