۱.
حضور صادرکنندگان ایرانی در بازار جهانی خدمات فنی و مهندسی، در سالهای اخیر،با جدیت بسیاری توسط دستاندرکاران بخشهای خصوصی و دولتی پیگیری شده و ثمره اینتلاشها به صورت انعقاد بیش از پنجاه قرارداد ارائه خدمات فنی و مهندسی با مشاوران وپیمانکاران ایرانی، درآمده است. نبود برنامه و راهبردی مشخص و منسجم برای هدایت فعالیتها،یکی از نقاط ضعف مهم در این عرصه است. در این مقاله کوشیدهایم تا در چارچوب قواعد انجامفرایند برنامهریزی راهبردی، یک الگوی نمونه پیشنهادی از هدفها و راهبردهای مناسب برایصادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، ارائه نماییم.
۲.
در هر اقتصادی، در بلندمدت، تقاضای نیروی کار، عامل بسیار مهمی درسیاستگذاریهای کلان به شمار میرود. یکی از دلایل مهم آن، این است که عرضه نیروی کار دربلندمدت با کشش نبوده، و بنابراین، دستمزدها در بازار کار، از تعادل بین تقاضای نیروی کار وشکل تابع عرضه به دست میآید. بدین ترتیب، در بازار کار نیز مانند هر بازار دیگری، تقاضا،عامل اصلی تعیینکننده قیمت به شمار میآید. در این مقاله، ضمن تشریح اصول کلی حاکم بر بازار کار، و به ویژه تقاضای نیروی کار درایران، روند تغییرات تقاضای نیروی کار در بخشهای مختلف اقتصادی را بررسی میکنیم. بهمنظور برآورد تقاضای نیروی کار در ایران، مدلی متناسب با اوضاع اقتصادی ایران، تحلیلمینماییم و سپس با استفاده از اطلاعات و آمار موجود، کل تقاضای نیروی کار و همچنینتقاضای بخشی نیروی کار را برآورد کردهایم و برای دوره دهساله 1385-1375 پیشبینینمودهایم. طبق این برآورد، میزان تقاضای نیروی کار در سال 1385، معادل 20،658،000 نفراست. همچنین از بین بخشهای مختلف اقتصادی در کشور، بخش خدمات بالاترین میزان تقاضابرای نیروی کار را در سال 1385 خواهد داشت.
۳.
یکی از موضوعهایی که به تازگی در مطالعات علمی جای خود را یافته است، مقولهروششناسی به طور کلی و روششناسی علم اقتصاد به طور خاص میباشد. اصولا امروزه،یکی از مهمترین بحثها در هر رشته، مسئله روششناسی آن است. این بحث در اوایل بیشتر درعلوم طبیعی مطرح بود، ولی هماکنون به میزان وسیعی در علوم اجتماعی نیز مطرح است. ازهمان آغاز که به روششناسی در علوم اجتماعی پرداختند، علم اقتصاد به عنوان علم پیشاهنگدر این زمینه، مورد توجه خاصی قرار گرفت. در این مقاله، اشارهای بر مراحل تدوین و توسعهروششناسی علم اقتصاد داریم.