۱.
نظریههای اقتصادی مختلف در زمینههای گوناگون، یکی از موضوعهای مورد توجهاقتصاددانان بوده است. در زمینه مصرف، طرح نظریههای متفاوت و جدال برانگیز در علماقتصاد، این پرسش را به ذهن متبادر میسازد که در تبیین رفتارمصرفی جامعه، پیشبینی وبرنامهریزیها کدام یک از شقوق توابع مصرف کینز، فریدمن، دوزنبری، مادیگلیانی و جز اینهامعیار و ملاک قرار گیرد؟ انتخاب هر یک از این موارد، بالطبع پیامدهای گوناگونی را به ارمغانمیآورد. این نوشتار، در صدد انتخاب مدل بهینه مصرف ایران با استمداد از روشهایاقتصادسنجی مناسب و جدید در تبیین رفتار مصرفی اقتصاد ایران میباشد.
۲.
چهره دریای خزر در گذشته در پس پرده فراموشی بوده، اما در آینده چنین نخواهد بود.استقلال سه جمهوری جدید که وجوه اشتراک زیادی با ایران دارند، ابعاد تازهای به آن داده است.این جمهوریها توانایی بهرهبرداری از منابع نفت و گاز منطقه را ندارند واین نقطه ضعف، زمینهحضور شرکتهای غربی را فراهم کرده است. این شرکتها مایل به شرکت فعال جمهوریفدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیستند، و بدین سبب، سعی در پرکردنخلا موجود دارند. این نکتهای است که باید با آن برخورد هشیارانه شود. این سه جمهوری هیچیک به دریای آزاد راه ندارند و از این لحاظ، ایران دارای یک برتری نسبی به لحاظ ترانزیت حملنفت و گاز است که میتواند منبع سرشار درآمد برای کشور ما باشد، و در عین حال، متضمنمنافع فروشندگان و خریداران بالقوه نیز باشد. جمهوری روسیه اصرار دارد که فراوردههای نفتو گاز منطقه دریای خزر از طریق این کشور حمل شود، اما جمهوریهای فوق مایل به حمل تمامفراوردهها از این طریق نیستند و به مزیت حمل دست کم بخشی از فراوردههای خود از طریقایران به خوبی آگاه هستند. دولتهای غربی به دلایل راهبردی میکوشند تا یک منبع عرضه نفتو گاز ثالث مستقل از دو منبع دیگر (خلیج فارس و سیبریه) ایجاد کنند و مایلند بین این منطقهعایقبندی کامل باشد. جمهوری اسلامی ایران با تجربه زیاد در امور نفت و گاز و امکانات فنیو مالی و همبستگیهای فرهنگی میتواند خلا موجود را پر کند و این امری است که به تضمینمنافع جمهوریهای منطقه و سیاست آنان به بسیج منابع خود منجر میشود.
۳.
صنعت خودرو، به لحاظ نقش حساس آن در زندگی افراد جامعه، سودآوری فوقالعاده،اشتغالزایی و گردش مالی وسیع، مورد علاقه و رقابت بسیاری از کشورها و شرکتهای بزرگبینالمللی میباشد. این صنعت به سبب پیوند عمیقی که با سایر بخشهای اقتصادی و صنعتیدارد و همچنین از پیشرفتهترین تکنولوژی جهان بهرهمند میباشد، از اهمیت ویژهای برخورداراست. صنعت خودرو در جهان، طی دهههای 1980 و 1990 با تحولات عمیقی رو به رو بودهاست. با وجود این، صنعت خودرو در کشور ما همچنان با مشکلات بسیاری مواجه میباشد،بهطوری که به رغم تجربه 30 ساله، هنوز جایگاه مشخص و قابل اتکایی در ساختار اقتصادی وصنعتی کشور ندارد. بدین ترتیب، بررسی وضعیت صنعت خودرو در کشور، به ویژه در بخشخودرو سواری، دارای اهمیت خاصی است. گزارش حاضر، دو بخش اصلی بازار، تقاضا وعرضه خودرو در کشور را مورد تحلیل قرار میدهد و به شناسایی عوامل مؤثر بر آن میپردازد.
۴.
امروزه، سیستمهای اطلاعات جغرافیایی، توجه جهانیان را به خود معطوف داشتهاست. روند تکاملی اخیر و رشد سریع این تکنولوژی، به ویژه تجارتی شدن آن، باعث گردیدهاست که نتوان به تعریف روشنی برای چنین سیستمهایی دست یافت. در این مقاله، کوشیدهایمکه تعریفی قابل قبول براساس مبانی کاربردی این سیستمها عرضه نماییم. اصطلاح سیستمهایاطلاعات جغرافیایی، به کاربرد تکنولوژی کامپیوتر در زمینه ترکیب سیستمهای اطلاعاتی گفتهمیشود که به عنوان موضوع جدیدی تلقی میگردد. برآورد ابعاد و اهمیت این تکنیک حاکی ازآن است که با سرعت چشمگیری در بازارهای ملی و جهانی رسوخ پیدا کرده است. سیستمهایاطلاعات جغرافیایی بر سه محور مهم، نقشه، پایگاه اطلاعات و تحلیل مکانی استوار است و ازسه فرایند تهیه فهرست منابع، تحلیل، و در نهایت، فعالیتهای مدیریتی تشکیل میگردد.