مدیریت ورزشی

مدیریت ورزشی

مدیریت ورزشی سال 15 پاییز 1402 شماره 3 (پیاپی 62) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی مدل پیامدهای جهانی شدن برند لیگ برتر فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند پیامدها جهانی شدن لیگ برتر فوتبال ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 86 تعداد دانلود : 729
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل پیامدهای جهانی شدن برند لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش پژوهش: برای دستیابی به هدف تعیین شده و با توجه به تخصصی بودن موضوع پژوهش، مطالعه کیفی با استفاده از انجام مصاحبه های عمیق با نخبگان این موضوع مورد استفاده قرار گرفت. انجام مصاحبه ها به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی ادامه یافت و در نهایت 20 نفر (18 نفر ایرانی و 2 نفر خارجی) مورد مصاحبه قرار گرفتند. سرانجام، داده های حاصل از مصاحبه ها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پیامدهای شناسایی شده با توجه به شرایط درونی و بیرونی و راهبردی جهانی شدن برند لیگ برتر فوتبال ایران بیانگر 5 حیطه اصلی و 32 مقوله بودند. این حیطه ها شامل: توسعه سیاسی، اقتصادی، حقوقی، ساختاری و فرهنگی- اجتماعی بودند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش مبنی بر پیامدهای مثبت جهانی شدن برند لیگ برتر فوتبال ایران، ضروری است مدیران و دست اندرکاران فوتبال کشور با همسوئی نگرشی- رفتاری، بستر سازی لازم جهت حرکت در مسیر جهانی شدن را فراهم آورند.
۲.

تجارب دانش آموختگان علوم ورزشیِ شاغل در باشگاه های ورزشی: یک رویکرد پدیدارشناسانه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه آموزشی پدیدارشناسی علوم ورزشی فارغ التحصیل کسب وکار ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 592 تعداد دانلود : 78
مقدمه: هدف این پژوهش، مطالعه تجارب دانش آموختگان علوم ورزشیِ شاغل در باشگاه های ورزشی از منظر تجارب فردی به دست آمده، محیط و یادگیری در محیط آموزشی است. روش پژوهش: با توجه به ماهیت تحقیق از روش پدیدارشناسی استفاده شد. مشارکت کنندگان، دانش آموختگان علوم ورزشی بودند که کسب وکار ورزشی را راه اندازی کرده بودند. در این زمینه از نمونه گیری گلوله برفی و نیز مصاحبه عمیق استفاده شد که نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. از مشارکت کننده سیزدهم به بعد مفاهیم استخراج شده تکراری بود. یافته ها: بر این اساس، هشت درون مایه اصلی استخراج شد که عبارت بود از: نیاز به صبور بودن، تلاش برای کسب دانش و مهارت های فردی، نیاز به داشتن اعتمادبه نفس، سخت و طاقت فرسا بودن محیط کسب وکار (گرفتن انواع مجوز)، خلأ برنامه های درسی ارائه شده، کیفیت تعامل استادان با دانشجویان در فرایندهای آموزشی و نوآوری داشتن در فرایند کسب وکار و فرایندهای مدیریتی دانشکده های علوم ورزشی. نتیجه گیری: بررسی دیدگاه ها و ادراک دانش آموختگان علوم ورزشی در زمینه تجارب به دست آمده، آموزش های علوم ورزشی و محیط کسب وکار نشان می دهد نگرش دانش آموختگان برای مدیریت کسب وکار، داشتن مهارت های فردی و تلاش برای به دست آوردن دانش و نوآوری متناسب با تغییرات به روز ورزش بااهمیت است.
۳.

شناسایی مؤلفه های اقتصادی تأثیرگذار بر برون سپاری ورزش ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بخش خصوصی بخش دولتی برون سپاری روش دلفی مؤلفه های اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 226 تعداد دانلود : 490
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه های اقتصادی تأثیرگذار بر برون سپاری ورزش ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش آمیخته اکتشافی و نحوه جمع آوری داده ها، میدانی بود که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با افراد خبره انجام گرفت. مشارکت کنندگان مصاحبه را همه خبرگان مرتبط با برون سپاری ورزش در کشور تشکیل دادند. روش نمونه گیری نظری به صورت هدفمند بود. در بخش کمی با توجه به نتایج به دست آمده از مرحله کیفی که شامل 38 فرصت و چالش اقتصادی برون سپاری بود؛ گویه ها در قالب پرسشنامه محقق ساخته ای در مقیاس پنج ارزشی لیکرت قرار گرفتند. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 تن از استادان و صاحب نظران بررسی و تأیید شد. پایایی آلفای کرونباخ 926/0 در بخش فرصت ها و 948/0 در بخش چالش ها گزارش شد. به منظور تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار PLS Smart 3 استفاده شد. یافته ها: مؤلفه های اقتصادی برون سپاری در بخش فرصت ها درآمدزایی، رشد اقتصادی کشور و تولید سرمایه ملی، ایجاد اصل رقابت پذیری، کاهش هزینه ها، بهبود عملکرد مالی، گسترش تنوع خدمات و محصولات همچنین و در بخش چالش تمایل دولت برای حفظ حوزه های درآمدزا و برون سپاری بخش هایی که چندان صرفه ای ندارند به بیرون، اقتصاد وابسته به نفت در دولت ایران، اختصاص نیافتن معافیت های مالیاتی و گمرکی به بخش خصوصی به ترتیب به عنوان مهم ترین مؤلفه های اقتصادی مؤثر بر برون سپاری شناسایی شدند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مؤلفه های اقتصادی شناسایی شده بر ورزش ایران اثرگذار است، ازاین رو تمرکز روی مؤلفه های شناسایی شده و تدوین برنامه جامع و منسجم جهت انجام برون سپاری به پیشرفت اقتصادی در صنعت ورزش ایران منجر خواهد شد.
۴.

موانع مشارکت معلولان کم بینا و نابینای شهر قزوین در فعالیت های بدنی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شهر قزوین فعالیت های بدنی کم بینا موانع مشارکت نابینا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 850 تعداد دانلود : 257
مقدمه: هدف از این پژوهش، شناسایی موانع مشارکت معلولان کم بینا و نابینای شهر قزوین در فعالیت های بدنی است. روش تحقیق از نوع توصیفی و علی و از نوع تحقیقات کاربردی است. روش پژوهش: جامعه آماری شامل نابینایان و کم بینایان شهر قزوین در سال 1398 (1930N=) بود که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان 320 نفر به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با 35 سؤال در شش مؤلفه شامل عوامل بازدارنده فردی، زمانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی- مکانی در طیف پنج ارزشی لیکرت بود که روایی آن پس از مشورت و تأیید 10 نفر خبره و متخصص این حوزه تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 98/0 محاسبه و در بین نمونه مستخرج از جامعه آماری توزیع شد. در این پژوهش از آمار توصیفی و از شاخص های مرکزی همچون میانگین و شاخص های پراکندگی مانند انحراف استاندارد و آمار استنباطی توسط آزمون کولموگروف- اسمیرنوف به منظور نشان دادن وضعیت توزیع و نرمال بودن یا نبودن داده ها و از آزمون T برای مقایسه تفاوت بین میانگین ها و از آزمون فریدمن برای رتبه بندی شاخص ها و عوامل تأثیرگذار استفاده شد. تحلیل آماری این پژوهش به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد عوامل بازدارنده اقتصادی، جغرافیایی– مکانی، اجتماعی، زمانی، فرهنگی و فردی به ترتیب بیشترین مانع را در مشارکت معلولان کم بینا و نابینا در فعالیت های بدنی ایجاد می کنند. همچنین پژوهش ها نشان داد بین اولویت بندی موانع مشارکت معلولان کم بینا و نابینا در فعالیت های بدنی تفاوت های آماری معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: اگر مسئولان کشور خواهان رشد و توسعه ورزش در بین افراد نابینا و کم بینا هستند، باید با توجه ویژه و برنامه ریزی برای آنان از پیامدهای مخرب بی توجهی به این موضوع پیشگیری کنند. بدیهی است که گسترش مشارکت نابینایان و کم بینایان در فعالیت های بدنی تشریک مساعی همه مسئولان، خانواده ها و خود فرد را در این زمینه می طلبد.
۵.

ارائه الگوی برندسازی صنعت پوشاک ورزشی ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند پوشاک ورزشی ترویج برند تولیدات ورزشی کالای ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 242 تعداد دانلود : 395
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی برندسازی صنعت پوشاک ورزشی ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش پژوهش: روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک است. جامعه آماری شامل تمامی مدیران ارشد شرکت های تولیدات ورزشی، استادان صاحب نظر دانشگاه در حوزه مدیریت و بازاریابی ورزشی و اسناد و منابع علمی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و مورد نظرخواهی قرار گرفتند (16 نفر و 24 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه ای نظام مند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و روایی ابزار با استفاده از روش های روایی سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی). از روش کدگذاری و چارچوب بندی مفهومی برای تحلیل یافته ها استفاده شد. یافته ها: چارچوب مفهومی برند پوشاک ورزشی در ایران در 14 حیطه کلی شامل قابلیت برند، ویژگی برند، مزیت رقابتی برند، عشق برند، تحولات بازار، ضعف اقتصادی، برندسازی پوشاک ورزشی، بازسازی برند، برندسازی شبکه های اجتماعی، خلاقیت و نوآوری برند، چرخش اقتصاد ورزش، ارتقای ارزش برند، بهبود عملکرد برند و وفاداری برند است. نتیجه گیری: چارچوب ارائه شده در این پژوهش، شناختی از ابعاد برند پوشاک ورزشی را بر اساس ارتباط آن با مجموعه ای از فعالیت های مختلف ایجاد می کند. بر پایه این چارچوب، می توان به ارزیابی عینی از سطح فعالیت های مدیریت در هر شرکت های تولیدات ورزشی پرداخت و اطلاعات علمی در زمینه اقدامات مناسبی را که باید سازمان های ورزشی برای برندسازی انجام دهند، فراهم ساخت.
۶.

مدلسازی کمی عوامل مؤثر بر برندسازی ویژگی های شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برندسازی داوطلبان ورزشی شخصیت های ورزشی مدیریت رویداد ورزش دانشگاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 471 تعداد دانلود : 531
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مدلسازی عوامل مؤثر بر برندسازی ویژگی های شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه هدف توصیفی – تحلیلی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات آمیخته اکتشافی (کمی و کیفی) است. روش پژوهش: فرایند مصاحبه ها تا رسیدن داده ها به اشباع نظری ادامه یافت و 15 مصاحبه از خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی، افرادی که سابقه داوطلبی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی و استادانی که در زمینه برندسازی شخصی تجربه داشتند، انجام گرفت. جامعه آماری را در بخش کیفی خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی، متخصصانی که سابقه داوطلبی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی داشتند و ارتقا پیدا کرده بودند و استادانی که در زمینه برندسازی شخصی فعالیت داشتند، تشکیل دادند. جامعه آماری در بخش کمی شامل همه افرادی که سابقه داوطلبی ورزشی داشتند و برگزارکنندگان و مسئولان کمیته های رویدادهای ورزشی بود. روش نمونه گیری به صورت در دسترس انتخاب شد و 216 پرسشنامه به صورت الکترونیکی توزیع شد. به منظور بررسی برازش مدل مسیری- ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج مدل تحقیق نشان داد شرایط علی، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر تأثیر مثبت و معناداری بر برندسازی شخصیتی داوطلبان ورزشی داشتند که سهم شرایط زمینه ای با ضریب اثر استاندارد 487/0 بیشتر از سایر عوامل بود. نتیجه گیری: با اجرای راهبردهای شناسایی شده از پژوهش حاضر می توان شاهد افزایش اعتمادبه نفس و ارتقای جایگاه داوطلبان ورزشی شد و همچنین بهبود و کارایی هرچه بیشتر را در برگزاری و مدیریت رویدادهای ورزشی شاهد بود.
۷.

تحلیل پراکندگی و ارزیابی میزان دسترسی به کاربری های ورزشی بر پایه داده های شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دسترسی بهینه تحلیل شبکه تحلیل فضایی فضاهای ورزشی شهر تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 470 تعداد دانلود : 933
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل پراکندگی و ارزیابی میزان دسترسی به کاربری های ورزشی بر پایه داده های شهر تهران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر میزان نظارت بر متغیرها و تحلیل داده ها، توصیفی-تحلیلی بود. روش پژوهش: برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار ARC GIS استفاده شد. ارزیابی توزیع و پراکنش فضاهای ورزشی به دو شکل روش تحلیل شبکه بر پایه دسترسی به فضاهای ورزشی و روش آنالیز آمار فضایی کانونی بر پایه وسعت فضاهای ورزشی انجام پذیرفت که اطلاعات مورد نیاز آن از شبکه راه های شهر تهران به منظور مدلسازی و طراحی شبکه دسترسی شهر تهران نقشه فضاهای ورزشی شهر تهران به عنوان مرکز خدمات بر روی شبکه دسترسی شهر تهران، نقشه کاربری اراضی شهری مناطق ۲۲ گانه کلانشهر تهران به ویژه کاربری مسکونی و سایر دادهای جغرافیای مربوط به مرز مناطق شهر تهران استفاده شد. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که منطقه 1۰با ۸۶ درصد بالاترین محدوده خدمات دهی فضای ورزشی و بعد از آن مناطق ۶، ۱۴، ۸ و ۳ به ترتیب با ۸۴، ۸۰، ۷۹، و ۷۷ درصد در رده های بعدی قرار می گیرند. مناطق 21 و 22 با وجود سرانه بالای فضای ورزشی، دارای کمترین محدوده خدمات دهی فضای ورزشی اند و مناطق ۱۸، ۵ و ۴ به ترتیب با ۳۵، ۴۳ و ۵۷ درصد دارای کمترین سرویس دهی هستند. در منطقه ۲۱ تنها ۴۳ درصد از سطح کاربری مسکونی در محدوده خدمات دهی فضاهای ورزشی واقع شده و بعد از آن مناطق 2۲ و ۵ کمترین مطلوبیت را دارا هستند. منطقه ۸ با ۹۶ درصد و منطقه 1۰ با ۹۹ درصد بالاترین نسبت سطح کاربری مسکونی در محدوده خدمات فضاهای ورزشی را دارند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، داشتن سرانه ورزشی بالا لزوماً مستلزم استفاده بیشتر و دسترسی بیشتر نیست و در حقیقت، امکانات اصلی ورزشی شهر تهران در مناطقی واقع شده اند که میزان دسترسی به آنها نسبتاً کم است.    
۸.

ارائه الگوی مفهومی پوشش رسانه ای ورزش قهرمانی بانوان در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پوشش رسانه ای رسانه های اجتماعی زنان ورزشکار ایرانی ورزش قهرمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 911 تعداد دانلود : 493
مقدمه: اگرچه تصویر رسانه ای از ورزش در رسانه های مختلف داخلی و خارجی تصویری مردانه است، بسیاری از زنان با گسترش توانایی خود در رشته های مختلف ورزشی موفق شده اند برداشت ها از توانایی بدنی زنان را تغییر دهند. با این حال همچنان در ایران ورزش قهرمانی بانوان مورد توجه رسانه ها نبوده و پوشش رسانه ای وضعیت مطلوبی ندارد که این وضعیت، شرایط رشد و توسعه ورزش زنان را دچار پیچیدگی های بسیاری می کند. روش پژوهش: این پژوهش با هدف شناسایی الگوی پوشش رسانه ای ورزش قهرمانی بانوان در ایران با استفاده از روش کیفی داده بنیاد برگرفته از نظریه اشتراوس و کوربین انجام گرفت. با توجه به استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 22 نفر از متخصصان ورزش زنان انجام گرفت. یافته ها: نتایج این تحقیق موانع فرهنگی، فقدان بازاریابی ورزشی، جامعه پذیری و نبود راهبرد برنامه سازی در رسانه را به عنوان عوامل علی شناسایی کرد. در این تحقیق همچنین شرایط زمینه ای سقف شیشه ای، عوامل مداخله گر سیاسی، ایدئولوژیکی، عوامل قانونی-اجرایی شناسایی شد و فقدان راهبرد بازاریابی ورزشی، آنتی فمینیسم ورزشی به عنوان راهبرد و فرهنگ سازی، اخلال در مدیریت ورزشی، فرصت سازی در رسانه های اجتماعی به عنوان پیامدهای پوشش فعلی رسانه ای ورزش زنان به دست آمد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه رسانه های جمعی برنامه و راهبرد مشخص و مطلوبی برای نمایش ورزش زنان ندارند، رسانه های اجتماعی جایگاه ویژه ای برای زنان ورزشکار پیدا کرده و توانسته اند زنان را در معرفی الگوی ورزش زنان، جذب مخاطب، ایجاد انگیزه، معرفی رشته های ورزشی و پیگیری رویدادهای ورزشی زنان تا میزان مشخصی به مقصود خود برسانند.
۹.

واکاوی تجارب زیسته استادان علوم ورزشی از چالش ها و رهاوردهای آموزش مجازی در دوره همه گیری کووید19(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ادراک استادان آموزش مجازی تحلیل محتوا علوم ورزشی کووید 19

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 155 تعداد دانلود : 843
مقدمه: با توجه به استفاده گسترده از آموزش مجازی در دانشگاه های کشور، ضرورت ادامه آموزش در قالب آموزش الکترونیک در بحران کرونا، به عنوان روش جایگزین آموزش حضوری و همچنین بهره گیری از تجارب و دیدگاه استادان در راستای بهبود کیفیت و کمیت آموزش الکترونیک در آینده، سبب شد تا مطالعه ای با عنوان واکاوی تجارب استادان علوم ورزشی از چالش ها و رهاوردهای آموزش مجازی در دوره همه گیری کرونا طراحی و اجرا شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه توصیفی صورت گرفت. مشارکت کنندگان در پژوهش، استادان علوم ورزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که به روش نمونه گیری هدفمند ملاک مدار انتخاب شدند. فرایند مشارکت در پژوهش، تا زمان اشباع داده ها ادامه پیدا کرد. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و برای تحلیل محتوای داده های کیفی از روش کلایزی استفاده شد. یافته ها: بر اساس تحلیل تجارب مشارکت کنندگان، پنج تم اصلی (ناکارامدی تدریس دروس عملی، نبود بسترهای مورد نیاز آموزش مجازی، ضرورت توجه به ملاحظات حین تدریس، کیفیت ارزشیابی و رهاوردهای آموزش مجازی) و 26 مضمون مشخص شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها مشخص شد تدریس آنلاین دروس عملی، از مطلوبیت کافی برخوردار نیست، ازاین رو پیشنهاد می شود از شیوه های جایگزین و مکمل منطبق با اهداف آموزشی فراگیران در این دروس با رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده شود. همچنین با توجه به ضعف بسیار در سامانه های آموزش مجازی، بهتر است زیرساخت ها تقویت شده و از سامانه های مناسب تری استفاده شود.
۱۰.

شناسایی عوامل مؤثر در توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان (یک مدل زمینه ای)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه ورزش روابط اجتماعی کودکان زمینه فردی و خانوادگی سلامتی کودکان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 93 تعداد دانلود : 529
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان- یک مدل زمینه ای صورت گرفت و از روش پژوهش کیفی و استراتژی داده بنیاد برمبنای رویکرد استراوس و کوربین (روش نظام مند) انجام شد. روش پژوهش: روش انجام پژوهش حاضر، کیفی بود که برای ساخت مدل مفهومی پژوهش از روش نظریه داده بنیاد استفاده شد و از طرح سیستماتیک استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه صاحب نظران مطلع با حوزه توسعه ورزش و فعالیت های بدنی کودکان بودند که در دو گروه علمی و اجرایی قرار داشتند. نمونه گیری به صورت هدفمند  انجام شد که با 16 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت. در نهایت، اطلاعات به دست آمده از مصاحبه در نرم افزار مکس کیو دی ای (MAXQDA)  نسخه 2020 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش حاکی از شناسایی 3 مقوله اصلی در حوزه شرایط علی (عامل خانوادگی، عامل سلامتی و عامل روابط اجتماعی) و 5 مورد در شرایط زمینه ای (زمینه فردی و خانوادگی، زیرساختی و تجهیزاتی، حمایتی، اقتصادی و مدیریتی) 5 مورد در شرایط مداخله گر (نیروی انسانی، سازمانی، فعالیت های رسانه ای، کنترل و ارزشیابی و قانون گذاری) 7 راهبرد (اماکن و تجهیزات ورزشی، ارزیابی و کنترل، نیروی انسانی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، تشویقی و انگیزشی، مالی و سازمانی) و 5 پیامد (جسمی و روحی، اجتماعی، تربیتی، آموزشی و توسعه ورزش قهرمانی) می باشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد با توجه به عوامل شناسایی شده در توسعه ورزش و فعالیت بدنی در دوران کودکی و تلاش برای ارتقای فرهنگ، ورزش می تواند برخی از معضلات را در حیطه ورزش کودکان  حل نماید و جامعه را به سمت زندگی سالم سوق دهد.
۱۱.

طراحی و تبیین سناریوی مطلوب توسعه ورزش ترای اتلون در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه ورزش طراحی سناریو ورزش ترای اتلون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 656 تعداد دانلود : 612
مقدمه: تحقیق پیش رو با هدف کلی طراحی سناریوی مطلوب توسعه ورزش ترای اتلون در ایران انجام گرفت. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی، به صورت آمیخته متوالی اکتشافی (کیفی- کمی) و میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را اساتید مدیریت ورزشی، مدیران فدراسیون ترای اتلون و هیات های استانی ترای اتلون تشکیل می دهد. حجم نمونه در بخش کیفی تا اشباع اطلاعاتی تعیین و در بخش کمی با توجه به جدول کوکران حجم نمونه (73 نفر) تعیین شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی شامل مصاحبه های ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه حاصل از بخش کیفی بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی تائید شده و برای روایی سازه آن نیز از تحلیل عاملی استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از اعضای جامعه و محاسبه آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و برای اولویت بندی پیشران های شناسایی شده از آزمون فریدمن با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. یافته ها: الگوی پیشران های توسعه ورزش ترای اتلون در ایران متشکل از 9 عامل تحول فرایندهای مدیریتی، توجه رسانه ها، فرایند استعدادیابی، همگانی شدن ورزش ترای اتلون، تجهیزات و زیرساخت ها، نیروی انسانی، عوامل اقتصادی و سیاسی، عوامل ساختاری و در نهایت فرایندهای کسب قهرمانی است. نتیجه گیری: مدل سناریوهای امکا ن پذیر، محتمل و دلخواه توسعه ترای اتلون کشور می تواند به عنوان راهنمای مناسبی برای مسئولین این فدراسیون و هیات های استانی عمل نماید.
۱۲.

طراحی مدل هویت برند ورزش شهروندی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ابعاد هویت برند ورزشی مدل مفهومی ورزشهای شهروندی هویت برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 545 تعداد دانلود : 299
مفهوم برند امروز خیلی بیشتر از خاستگاه اصلی اش عمومیت یافته و دیگر فقط منحصر به خدمات، کالاها و حتی شرکت ها نیست، بلکه پدیده جدیدی به نام برندسازی شخصی ظاهر شده است. برند شخصی توسعه یافته، منافع مادی و معنوی فراوانی را برای ورزشکاران حرفه ای به همراه دارد، از این رو شناسایی عوامل مؤثر بر هویت ورزش شهروندی در ایران ضروری است. هدف از این پژوهش بهره گیری از رویکرد نظریه داده بنیاد در جهت طراحی مدل مفهومی برند ورزش شهروندی در ایران است. پژوهش حاضر بر اساس اهداف پژوهش، از نوع اکتشافی، روش انجام آن توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوری داده ها در آن بصورت میدانی بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و با به کارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام گرفت. در پژوهش حاضر، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد و نمونه گیری با استفاده از روش گلوله برفی تا مرز اشباع انجام شد که در مجموع 20 نفر در مصاحبه شرکت کردند. بر اساس یافته ها، پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری، عناصر اثر گذار بر هویت برند ورزش شهروندی مشخص شدند.
۱۳.

شناسایی عوامل تهدیدکننده هویت تیمی هواداران تیم ملی فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل مضمون تهدید هویت تیم ملی هواداران فوتبال هویت تیمی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 983 تعداد دانلود : 240
مقدمه: تهدید هویت تیمی حوزه جدیدی در ادبیات مدیریت و بازاریابی ورزشی است که به تازگی مورد توجه محققان این حوزه قرار گرفته است. در این زمینه پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تهدیدکننده هویت تیمی هواداران تیم ملی فوتبال انجام پذیرفت. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و به صورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل هواداران تیم ملی بودند که صفحه اینستاگرام فدراسیون فوتبال را دنبال می کردند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود و مصاحبه عمیق با 16 شرکت کننده تا اشباع نظری صورت گرفت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک کدگذاری و نرم افزار ان ویوو استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد عوامل تهدیدکننده هویت تیمی هواداران تیم ملی در هفت مضمون؛ ضعف مدیریت مالی، ضعف مدیریت اجرایی و مدیریت نامشروع فدراسیون، انتخاب نامناسب بازیکنان، انتخاب نامناسب کادر فنی، برند ضعیف بازیکنان دعوت شده و عملکرد ضعیف تیم دسته بندی می شوند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش از یک طرف، شکاف علمی عظیم ادبیات تهدید هویت تیمی در تحقیقات داخلی و خارجی را برطرف می کند و از طرف دیگر، مدیران می توانند به اقدامات نامناسب و نقاط ضعف خود در زمینه تهدید هویت تیمی هواداران تیم ملی پی ببرند و راهکارها و راهبرد های مؤثری را در دستور کار خود قرار دهند تا حداقل بتوانند تعداد و میزان این عوامل را کاهش دهند. 
۱۴.

تدوین راهبردهای کلان سیاستگذاری بدمینتون نخبه در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بدمینتون دلفی فازی روش های تصمیم گیری چندشاخصه سیاستگذاری ورزش نخبه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 685 تعداد دانلود : 259
مقدمه: هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر سیاستگذاری بدمینتون نخبه ایران بود. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان مدیریتی بدمینتون کشور و در بخش کمی اعضای خانواده بدمینتون (اعضای فدراسیون، هیأت های استانی، رؤسای هیأت های شهرستان و مربیان) بودند که در هریک از جامعه های آماری تعداد نمونه مورد نیاز انتخاب شدند. در این تحقیق برای شناسایی عوامل مؤثر بر سیاستگذاری نخبگان بدمینتون از روش دلفی فازی استفاده شد. یافته ها: بر این اساس عوامل زیر به نام های حمایت مالی از ورزش نخبه در بدمینتون، داشتن دیدگاه یکپارچه در بین سازمان های ذی ربط، مشارکت عمومی در بدمینتون، توسعه سیستم استعدادیابی در بدمینتون، حمایت همه جانبه از ورزشکاران فعال و بازنشسه بدمینتون، امکانات تمرینی مناسب برای ورزشکاران نخبه، رشد و توسعه مربیان بدمینتون، شرکت در رقابت های ملی و بین المللی بدمینتون و توسعه تحقیقات علمی در بدمینتون شناسایی شدند. به منظور اولویت بندی عوامل مؤثر بر سیاستگذاری نخبگان بدمینتون از روش های تصمیم گیری چندشاخصه (MADM) و تکنیک کپ لند استفاده شد. بر این اساس از بین مؤلفه های تحقیق حمایت مالی از ورزش نخبه در بدمینتون مهم ترین عامل تأثیرگذار است. نتیجه گیری: سیستم بدمینتون نخبه ایران به شدت مداخله ای، متمرکز، بوروکراتیک و به شدت رسمی، ولی بی ثبات است. به نظر می رسد سیستم بدمینتون نخبه ایران در جهت معکوس در حال حرکت است و به سمت تمرکز بیشتر و تقویت مدیریت توسط دولت می رود.
۱۵.

واکاوی پدیدارشناختی پیامدهای خطاهای شناختی مدیران ورزشی با کاربست مدل سه شاخگی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پدیدارشناسی خطاهای شناختی مدیران ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 842 تعداد دانلود : 548
مقدمه: این پژوهش با هدف واکاوی پدیدارشناختی پیامدهای خطاهای شناختی مدیران ورزشی با کاربست مدل سه شاخگی است. روش شناسی : تحقیق حاضر از جمله تحقیقات کیفی بود که به صورت میدانی اجرایی شد. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع پدیدارشناسی بر پایه مدل سه شاخگی بود. مشارکت کنندگان در تحقیق حاضر شامل افرادی بودند که در محیط سازمان ورزشی؛ پدیده خطاهای شناختی مدیران را درک و این مسئله را تجربه کرده اند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده های کیفی، از تحلیل موضوعی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد در شاخه ساختاری مفاهیم اصلی شامل قوانین و مقررات، جنبه های تصمیم گیری، سیستم های اقتصادی و سیستم های مدیریتی شناسایی شد. به صورتی که 21 پیامد ناشی از خطاهای شناختی مدیران در سازمان های ورزشی در شاخه ساختاری شناسایی شد. نتایج نشان می دهد در شاخه محتوایی مفاهیم اصلی شامل جنبه های انگیزشی، جنبه های رفتاری، جنبه های روانی و ضعف محتوایی شناسایی شد. به صورتی که 16 پیامد ناشی از خطاهای شناختی مدیران در سازمان های ورزشی در شاخه محتوایی شناسایی شد. نتایج نشان داد در شاخه زمینه ای مفاهیم اصلی شامل جنبه های محیطی، جنبه های فرهنگی و جنبه های ارزشی شناسایی شد. به صورتی که 12 پیامد ناشی از خطاهای شناختی مدیران در سازمان های ورزشی در شاخه زمینه ای شناسایی شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد می شود تا با ایجاد حمایت های تصمیم گیری در جهت کاهش آثار خطاهای شناختی و همچنین وجود برنامه های عملیاتی در سازمان های ورزشی به منظور کنترل خطاهای شناختی شرایطی جهت بهبود کنترل خطاهای شناختی مدیران ورزشی را فراهم کرد.
۱۶.

تأثیر سرمایه گذاری در بازاریابی رابطهمند بر رضایت مندی مشتریان مجموعه های ورزشی شهر تهران (نقش واسطه ای اعتماد به برند و قدرشناسی مشتریان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتماد به برند رضایت مندی سرمایه گذاری در بازاریابی رابطه مند قدرشناسی مشتریان مجموعه ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 964 تعداد دانلود : 556
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی رابطه مند بر رضایت مندی مشتریان مجموعه های ورزشی شهر تهران با میانجی اعتماد به برند و قدرشناسی مشتریان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش همه مشتریانی استفاده کننده از مجموعه های ورزشی تهران بودند. نمونه آماری (471 نفر) به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های سرمایه گذاری بازاریابی رابطه مند و قدرشناسی مشتریان، اعتماد به برند و رضایت مندی مشتریان بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که اعتماد به برند اثر معناداری بر رضایت مندی مشتریان دارد؛ همچنین سرمایه گذاری در بازاریابی رابطه مند بر اعتماد به برند، رضایت مندی و قدرشناسی مشتریان اثر معناداری داشت. اما قدرشناسی مشتریان بر رضایت مندی مشتریان اثر معناداری نداشت. اثر متغیر سرمایه گذاری در بازاریابی رابطه مند بر رضایت مندی مشتریان از طریق میانجی گری اعتماد به برند معنا دار بود، اما از طریق میانجی قدرشناسی مشتریان معنادار نبود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت که اعتماد به برند نقشی اساسی در ایجاد وفاداری برند مصرف کننده دارد و این ذهنیت می تواند از طریق اعتماد به برند به رضایت مندی و وف اداری استفاده کننده های مجموعه ورزشی منجر شود، ازاین رو توجه به عوامل یادشده می تواند به عنوان الگویی برای درک رفتار مشتریان جهت افزایش رضایت و وفادار کردن مشتریان ورزشی شود.
۱۷.

شناسایی و تحلیل پیشران های مؤثر بر قیمت گذاری بازیکنان حرفه ای در لیگ برتر فوتبال عراق(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: باشگاه های ورزشی بازیکنان فوتبال قیمت گذاری ویژگی های بازیکن ویژگی های باشگاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 110 تعداد دانلود : 442
مقدمه: در آمیخته بازاریابی قیمت تنها عاملی است که ایجاد درآمد می کند و تعیین قیمت مناسب در هر زمینه ای می تواند به یک جریان پایدار درآمد منجر شود، ازاین رو هدف تحقیق حاضر، شناسایی و تحلیل پیشران های مؤثر بر قیمت گذاری بازیکنان حرفه ای در لیگ برتر فوتبال عراق بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر آمیخته و طرح آن از نوع همسوسازی بود. جامعه آماری تحقیق را صاحب نظران تشکیل می دادند که به صورت هدفمند و مبتنی بر اشباع نظری 15 نفر از آنها انتخاب شدند. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات کیفی از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری نظری و در بخش کمی از تحلیل دیمتل استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد 47 مفهوم نهایی، 11 مقوله فرعی با نام های سرمایه انسانی، کارایی باشگاه، عملکرد ورزشی، تأثیرات زمانی، عوامل جغرافیایی، ویژگی های لیگ، رفتار بازیکن، ارزش اجتماعی، قوانین نقل و انتقالات، حاکمیت شرایط و عوامل مالی و چهار مقوله اصلی به نام های ویژگی های بازیکن، ویژگی های باشگاه، عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی مؤثر بر قیمت گذاری بازیکنان فوتبال هستند. همچنین مشخص شد عوامل سرمایه انسانی، مالی و تأثیرات زمانی به ترتیب بیشترین تأثیر را در تبیین قیمت گذاری بازیکنان دارند. نتیجه گیری: با اقتباس از آنچه بیان شد پیشنهاد می شود در ارزش گذاری بازیکنان فوتبال صرفاً به یک فاکتور یا یک شاخص خاص تأکید نشود و سعی شود از همه جهات بحث ارزش گذاری و قیمت گذاری بررسی و دنبال شود.
۱۸.

ارائه مدل خصوصی سازی اماکن و فضاهای ورزشی شهرداری تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اماکن و فضاهای ورزشی خصوصی سازی روش کیفی مدل ورزش شهرداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 410 تعداد دانلود : 805
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل خصوصی سازی اماکن و فضاهای ورزشی شهرداری تهران بود. روش پژوهش: روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام گرفت و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران، مسئولان اجرایی، استادان و صاحب نظران اماکن و فضاهای ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران است که در زمینه موضوع تحقیق اعم از خصوصی سازی اماکن ورزشی، سرمایه گذاری و بازاریابی تخصص لازم را داشتند، بودند که 15 نفر برای انجام مصاحبه و کسب اطلاعات لازم در ارتباط با موضوع مورد تحقیق به شکل کاملاً غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شدند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافته ها: 158 گزاره مفهومی اولیه با 11 مقوله در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی، شامل شرایط علی (دو مقوله شرایط اماکن و شرایط مدیریتی)، پدیده اصلی (خصوصی سازی اماکن و فضاهای ورزشی)، راهبرد (دو مقوله اصلاحات و بازبینی و بهبود عملکرد)، ویژگی های زمینه ای (دو مقوله شرایط جامعه و شرایط فردی)، شرایط مداخله گر (دو مقوله عوامل بازدارنده و عوامل محرک) و پیامد (سه مقوله تحول در پیشبرد امور شهرداری ها، تحول در سطح کمی و کیفی اماکن و تحول در خدمت رسانی) شناسایی شدند.
۱۹.

آینده پژوهی پیشران های کلیدی حکمرانی شبکه ای ورزش ایران در افق 1414(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آینده پژوهی برنامه ریزی راهبردی حکمرانی شبکه ای عدم قطعیت ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 102 تعداد دانلود : 796
مقدمه: هدف این پژوهش آینده پژوهی پیشران های کلیدی حکمرانی شبکه ای ورزش ایران در افق 1414 بود. روش پژوهش: راهبرد پژوهش حاضر آینده پژوهی و در سه گام انجام شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش را صاحب نظران تشکیل می دادند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و بر مبنای معیار خبرگی 19 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه و برای ممیزی پژوهش از شاخص های ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) که شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری بود استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش تحلیل مصاحبه (گام اول) از روش کدگذاری، در بخش تعیین میزان اهمیت و عدم قطعیت (گام دوم) از میانگین حسابی و در بخش آینده پژوهی (گام سوم) از روش تحلیل ساختاری با کمک نرم افزار میک-مک استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آینده حکمرانی شبکه ای ورزش ایران در افق 1414 متأثر از 14 متغیر می باشد اما تنها چهار متغیر روابط بازیگران، مرکزیت شبکه، اجماع محوری و مدیریت شبکه پیشران های کلیدی هستند که آینده حکمرانی شبکه ای در ورزش را دستخوش تغییر می کنند. نتیجه گیری: بنابراین نتیجه هم افزایی شبکه ای بین پیشران های نامبرده برای خلق آینده مطلوب در زمینه حکمرانی شبکه ای در ورزش ایران پیشنهاد می گردد. از طرفی پیشنهاد می شود از پیشران های شناسایی شده جهت ارائه سناریو استفاده شود.
۲۰.

مدل پیش بینی آگاهانه بحران در ورزش: فوتبال حرفه ای ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ریسک پیش بینی مدیریت بحران ورزش حرفه ای فوتبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 179 تعداد دانلود : 41
مقدمه:  بحران به عنوان یک اختلال فوق العاده در عملیات استاندارد شناخته می شود که ایمنی و موفقیت یک سازمان را تهدید می کند. تا پیش از وقوع بحران، این فرصت وجود دارد که با پیش بینی و مدیریت بحران های احتمالی، از برخی آسیب های جدی، پیشگیری کرد. خلأ پیش بینی آگاهانه بحران ها در فوتبال حرفه ای ایران، به چشم می آید. ازاین رو هدف این تحقیق، ارائه مدل پیش بینی آگاهانه بحران در فوتبال حرفه ای ایران است. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع کیفی است و با انتخاب رویکرد ساخت گرا از راهبرد داده بنیاد انجام شد. داده های این پژوهش که ماهیتی اکتشافی- بنیادی داشت، از طریق نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و بر اساس مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی آشنا با بحث بحران در ورزش جمع آوری شد. یافته ها: اشباع نظری کدهای باز، شروع کدگذاری متمرکز است؛ پس از آن محورهای اصلی مشخص شدند. بدین صورت که پس از حدود 197 جمله پیاده سازی شده از مصاحبه ها، پس از حذف موارد تکراری، 121 مفهوم اولیه و مقوله در کدگذاری اولیه،  سپس،  31 کد متمرکز به دست آمد و در نهایت در هفت کد محوری، مقوله های اصلی  ارائه شدند. نتیجه گیری: ریشه همه بحران های احتمالی که احتمال وقوعشان در فوتبال حرفه ای ایران وجود دارد، باید مشخص شود و پس از آن باید آسیب شناسی هر بحران با در نظر گرفتن اینکه دنیای امروزی، سرشار از عدم قطعیت های گوناگون، پیچیدگی فراوان، ابهامات بسیار و نوسان های کنترل نشدنی است، انجام گیرد. پس از آن با تفکر پیش بینی آگاهانه، سناریوهای مختلف و مربوط به هر بحران، طراحی شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲